تهران - ایرنا - وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در نشستی فوق العاده که امروز (پنجشنبه) در امان برگزار شد، «حملات و تجاوزهای اسرائیل علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی» را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، کمیته وزیران امور خارجه عرب که از سوی اتحادیه عرب موظف به اقدام برای مقابله با سیاست‌ها و رویه‌های رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس شده است، در این نشست بر لزوم احترام رژیم صهیونیستی به وضعیت موجود و بازگشت به اوضاع قبل از سال ۲۰۰۰ تاکید کرد.
شبکه خبری «روسیاالیوم» اعلام کرد که وزیران خارجه عرب در این نشست با محکومیت اقدام اسرائیل تاکید کردند که اقدام های تل آویو، تحریک آشکار احساسات مسلمانان در هر مکان و تضعیف آزادی عبادت در مسجد الاقصی و ورود آزادانه نمازگزاران به این مکان محسوب می شود و هشداری برای شعله ور کردن چرخه خشونت است که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.
این کمیته از رژیم صهیونیستی خواست به وضعیت موجود مسجدالاقصی احترام بگذارد و اوضاع را به پیش از سال ۲۰۰۰ بازگرداند.
وزیران امور خارجه عرب در این نشست فوق العاده تاکید کردند که اسرائیل باید به حقیقت مسجد الاقصی که مکان عبادتی تنها برای مسلمانان است و حضور غیرمسلمانان باید در آن با هماهنگی اداره اوقاف اسلامی انجام شود، احترام گذارد.
این کمیته یادآور شد که «وزارت اوقاف و اماکن اسلامی اردن مرجع قانونی و با صلاحیت انحصاری برای مدیریت همه امور بیت المقدس و مجری اداره و ورود به مسجدالاقصی است.»
نشست فوق العاده کمیته وزیران خارجه اتحادیه عرب بعد از ظهر امروز به ریاست اردن در امان پایتخت این کشور برگزار شد و در آن وزرای تونس، الجزایر، عربستان سعودی، فلسطین، قطر، مصر، مراکش، امارات متحده عربی و دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی حضور داشتند.
 «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین پس از نشست این کمیته گفت که «اسرائیل وضعیت قانونی و تاریخی موجود در الاقصی، حقوق انسانی فلسطینی ها را نقض می کند و قوانین بین المللی بشردوستانه را زیر پا می گذارد.
وی افزود که «اسرائیلی ها وظایف خود را به عنوان یک قدرت اشغالگر مطابق با قوانین بین‌المللی نقض می‌کنند و حق فلسطینی‌ها برای دسترسی به اماکن مقدس و عبادت را به رسمیت نمی شناسند.»