به گزارش ایرنا، استان قزوین با ۱۵ هزار و ۸۲۰ کیلومتر مربع مساحت، یک درصد از خاک میهن اسلامی را به خود اختصاص داده است و با توجه به مختصات جغرافیایی و ظرفیت های موجود خود در حوزه صنایع، کشاورزی و گردشگری، حدود هشت درصد از سهم اقتصاد و تولید کشور را دارد.
این در حالی است که قزوین در حوزه ارتباطی، یکی از مهمترین نقاط گذرگاهی کشور محسوب می شود که راه زمینی ۱۱ استان کشور را فرآهم آورده و طی سال های گذشته نیز علاوه بر راه های ارتباطی، گذرگاه ریلی را از جنوب، مرکز و شمال شرق کشور به شمال غرب، یعنی استان گیلان برقرار ساخته است.
در عین حال، هم اکنون در حوزه راهسازی، ۹ طرح عمرانی در حال ساخت در این استان وجود دارد که تاکنون از محل اعتبارات ملی و استانی ۱۵۱ میلیارد تومان برای آنها هزینه شده و برای تکمیل و بهره برداری از آنها با قیمت های متداول امروزی به ۲ هزار و ۷۱ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین برای بررسی آخرین وضعیت طرح های ملی در دست احداث استان به سراغ مجتبی دایی دایی، معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان رفته و مصاحبه ای را به انجام رسانده است.
ایرنا. در حال حاضر تعداد طرح های ملی راهسازی در دست ساخت استان چه عددی است؟
هم اکنون ۹ طرح ملی راهسازی در سطح استان قزوین شامل طرح احداث باند دوم جاده بویین زهرا، دانسفهان به سه راهی رحیم آباد، سه راهی جاده دانسفهان - شامی شاپ، بزرگراه تاکستان - رزن، راه اصلی قزوین، رحیم آباد به کلاچای، پروژه احداث باند دوم تاکستان، ابهر به سلطانیه، احداث راه اصلی نهاوند، ضیاءآباد به آبترش، بهسازی محور تاکستان - آقچه کند به نیکویه و در نهایت تکمیل پل های رجایی دشت و حصار خروان در حال انجام بوده و عملیات اجرایی آنها همچنان ادامه دارد.
برای اجرای این تعداد طرح تاکنون حدود ۱۵۱ میلیارد تومان هزینه شده اما برای پایان عملیات اجرایی و در نهایت بهره برداری از آنها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص آن، بخش اعظمی از آنها ظرف مدت ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
ایرنا. در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی هر یک از این طرح ها توضیح دهید.
طرح احداث باند دوم بویین زهرا - دانسفهان به سه راهی رحیم آباد به طول ۵۴ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شده و تاکنون نیز ۳۸ کیلومتر آن زیر بار ترافیکی قرار گرفته و ۲ قطعه دیگر آن هر یک به طول هشت کیلومتر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و پنج کیلومتر با ۲۸ درصد پیشرفت روبه رو بوده و تاکنون ۱۴ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال اعتبار به آن اختصاص پیدا کرده است.
طول کل طرح سه راهی جاده دانسفهان - شامی شاپ بالغ بر ۳۱ کیلومتر بوده که گذرگاه جنوب و جنوب شرق را به شمال و شمال غرب تسهیل کرده و عملیات اجرایی آن از سال ۸۰ آغاز شده و به غیر از هفت کیلومتر آن، کل محور تعریض و به بهره برداری رسیده است.
در حال حاضر هم عملیات تعریض چهار کیلومتر دیگر آن آغاز شده که با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصدی روبه رو می باشد و تاکنون چهار میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال اعتبار به آن تخصیص یافته است.
طرح بزرگراه تاکستان - رزن به طول ۱۲۴ کیلومتر، یکی از راه های ارتباطی مهم غرب کشور محسوب می شود که ۸۹ کیلومتر آن در استان قزوین بوده که عملیات اجرایی ۹ کیلومتر آن، یعنی حد فاصل آوج تا انتهای حوزه استحفاظی استان باقی مانده است.
این طرح نیز با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی و تخصیص هفت میلیارد و ۱۵۹ میلیون ریال، جهت بهره برداری کامل آن به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
ساخت جاده قزوین - رحیم آباد به کلاچای واقع در شرق استان گیلان به طول ۱۴۰ کیلومتر، ۷۲ کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده و این طرح با مشخصات راه اصلی از دیگر پروژه های در دست اجرا در استان قزوین بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شده و پنج کیلومتر آن با پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی روبه رو است که البته این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی هم اکنون غیرفعال می باشد.
احداث باند دوم جاده تاکستان، ابهر به سلطانیه به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر از سال ۹۶ آغاز شده و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی روبه رو بوده و با بهره برداری از آن شاهد کاهش چشمگیر سوانح جاده ای در منطقه خواهیم بود.
تاکنون برای این طرح، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته و به پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیازمند است.
راه اصلی نهاوند - ضیاء آباد به آبترش یکی دیگر از طرح های در حال انجام بوده که کل مسیر ۶۰ کیلومتر است و در حال حاضر نیز بهسازی سه راهی آبترش - ضیاءآباد به نهاد و احداث تقاطع غیرهمسطح به طول هفت کیلومتر به همراه یک دستگاه پل با سه دهانه ۲۵ متری در حال انجام می باشد.
پیشرفت فیزیکی این طرح در تقاطع آبترش ۳۰ درصد و در تقاطع ضیاءآباد ۹۰ درصد بوده و تاکنون سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی و استانی برای آن تخصیص یافته و برای ادامه کار به ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
بهسازی جاده تاکستان - آقچه کند به نیکویه به طول ۳۰ کیلومتر، که عملیات اجرایی آن در ۲ قطعه از سال ۹۹ آغاز شده که قطعه نخست به طول پنج کیلومتر دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی و قطعه دوم به طول پنج کیلومتر با ۹ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.
این مسیر باعث کاهش طول مسیر شمال و شمال غربی به جنوب و جنوب غربی کشور شده و همچنین افزایش ضریب ایمنی و کاهش چشمگیر سوانح جاده ای را به دنبال داشته و تاکنون نیز حدود ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به آن تخصیص داده شده و برای تکمیل پروژه ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
برای تکمیل یک دستگاه آبنما به طول ۳۰۰ متر جهت پل رجایی دشت که با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی همراه است، به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و برای بهره برداری از یک دستگاه پل به طول ۳۵ متر با دهانه هشت و ارتفاع ۶ متری واقع در حصار خروان با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
ایرنا. در حوزه ساختمان های دولتی، چه تعداد طرح در دست اجرا است؟
در این حوزه پنج طرح عملیاتی شامل مجموعه فرهنگی، مذهبی، درمانی و ورزشی تاکستان با حدود ۱۵ درصد پیشرفت، ساختمان اصلی و جنبی فرمانداری آوج با ۱۵ درصد پیشرفت، ساختمان کلانتری شماره ۲ مهرگان با ۸۰ درصد پیشرفت، ساختمان و بازارچه تجاری مهرگان با ۹۹ درصد پیشرفت و اجرای طرح مسجد جواد الائمه (ع) ناحیه شهری مهرگان با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث و بهره برداری است.
ایرنا. درخصوص طرح در دست احداث راه اصلی قزوین - تنکابن و آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی آن توضیح دهید.
این طرح شامل ۶ قطعه به طول ۱۶۴ کیلومتر از حوالی شهر محمدیه آغاز شده و به سمت تنکابن واقع در استان مازندران امتداد پیدا می کند.
این مسیر در کیلومتر ۶۲ از شهرک واقع در رودبار الموت شرقی عبور پیدا کرده و در ادامه به سوی گرمارود می رود و در نهایت نیز در کیلومتر ۱۶۴ به کمربندی تنکابن می رسد.
عملیات اجرایی این طرح که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری می باشد در سال ۸۶ آغاز و پیش بینی شده که تا سال ۱۴۰۱ مورد بهره برداری نهایی قرار بگیرد و قطعه نخست نیز به طول ۶۲ کیلومتر در شهریور ماه سال جاری زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
این پروژه در کل با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده که این میزان در استان قزوین بالغ بر ۹۱ درصد است.
کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به سه ساعت، کاهش مصرف سالانه سوخت به میزان سه میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، توسعه گردشگری الموت و بهره برداری از منابع موجود، توسعه زیرساخت های کشاورزی و دامداری منطقه، ساماندهی مناسب روستاهای منطقه الموت و تشویق و جلب گردشگر و در نهایت بهره برداری و راه اندازی معاون منطقه از ویژگی های منحصر به فرد این طرح است.