به گزارش روز سهشنبه ایرنا از سازمان ملی استاندارد ایران، «مهدی اسلام پناه» در گفتوگویی با محکوم کردن بانیان وضع موجود در صنعت خودروی کشور به ویژه در هشت سال اخیر افزود: صنعت خودروسازی در کشور نیازمند کالبدشکافی عمیق است.
وی با بیان اینکه دولت باید پای خود را از بنگاه داری بیرون بکشد، اظهار داشت: نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاهداری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدیتری داشته باشد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، خواستار حمایت خبرنگاران انقلابی برای مطالبه مردمی شد و گفت: میدانیم که صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.
اسلام پناه با اشاره به رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو، که از دی ماه سال قبل کلید خورد، افزود: در نخستین گام، سعی کردهایم دستورالعملهای نظارتی را تصحیح کنیم و شرکتها و آزمایشگاههای همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند، از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده ایجاد نشود.
وی اضافهکرد: در همین رویکرد، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد اخذ شده از خودروسازان، گفت: به موجب آن از خودروسازان تعهد گرفتهایم اگر از بابت عدم کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثهدیدگان را ادا کنند.
وی در پاسخ به اینکه در صورت عدم رعایت استانداردها، مجوز استاندارد به خودروها داده نمیشود، گفت: «بله قطعا همینطور است، مجوز نخواهیم داد.»
داشتن خودروی ایمن و با کیفیت حق مردم است
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، موافقت خود را در خصوص واردات خودرو برای ایجاد فضایی رقابتی اعلام کرد و داشتن خودروی ایمن و با کیفیت را حق مردم دانست.
اسلام پناه در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استانداردهای خودرویی، اظهار داشت: مسائل مربوط به خودرو سالهاست وجود دارد، اما چرا برخی طی همین چند ماه انتقادات خود را شروع کردهاند؟ در حالیکه وظایف ۱۸ گانهای دارند که ملزم به انجام آن هستند.
وی در همین زمینه ادامهداد: پلیس اگر حرفی در بحث کیفیت خودروها دارد، چرا زمانی که ما به عنوان تنها سازمان فنی نظام، وارد میدان شدهایم و عملیاتی را شروع کردهایم، آدرس اشتباه میدهند؟ میگویند ما جلوی این خودروها را میگیریم، اگر میتوانستند چرا تابه حال نگرفتهاند؟.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تصادف زنجیرهای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعا محکوم است و از خودروسازان نمیشود هیچ دفاعی کرد.
وی اضافهکرد: امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد اما گفته شود دارد، شاید تاخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست.
اسلام پناه با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما فناورانه نیست، اعلام کرد: اگر تولید فناورانه داشته باشیم و دست مافیای پشت پرده قطع شود، خودروسازی ما میتواند متحول شود.
به گفته رییس سازمان ملی استاندارد ایران، بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملا استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف کند.
وی با تاکید بر نوآوری در صنعت خودروسازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می شوند و نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند به طور حتم از رده خارج می شوند.
اسلام پناه با اشاره به توقف تولید خودروهای ناایمن و بی کیفیت، گفت: تا پایان سال جاری بخش عمده ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با معرفی خودروهایی که خط تولید آن متوقف شده است، گفت: این خودروها شامل انواع سواری، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون، کامیونت و وانت است.
وی خاطرنشان کرد: ما در دفاع از حقوق مردم که حق الناس است، به عنوان وکیل مردم ذره ای کوتاه نمی آییم و به تعهدات خود در قبال مردم پایبندیم.