تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

تهران-ایرنا- با وجود پیروزی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در انتخابات این کشور، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که افزایش قدرت راست افراطی در سالهای آینده همچنان دردسر بزرگی برای او خواهند بود.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان بی سی در تحلیل انتخابات فرانسه به نقل از جولیان هوارد رئیس شرکت مدیریت دارایی ها GAM نوشت: نزدیکی آرای دو نامزد اصلی انتخابات فرانسه و کسب ۴۰ درصدی آرا از سوی مارین لو پن نامزد راست افراطی  در واقع اعلام جرم علیه وضعیت سیاست های فرانسه یا نابرابری و استانداردهای زندگی در سطح اروپا است.

مکرون در انتخابات روز یکشنبه توانست ۵۸.۵۴ درصد آرا را  کسب کند در حالی که لو پن ۴۱.۴۶ درصد آرا را بدست آورد. در سال ۲۰۱۷ مکرون با کسب ۶۶.۱ درصد ارا در مقابل لوپن با ۳۳.۹ درصد آرا پیروز شد.

لو پن در سخنرانی یکشنبه شب خود در پاریس به شکست خود اذعان کرد اما گفت بی تردید ما پیروز بوده ایم.

وی گفت در انتخابات پارلمانی ژوئن آینده، حزب متبوعش، جبهه ملی فرانسه «حزب اوپوزیسیون واقعی» در مقابل مکرون و تشکیلات سیاسی فرانسه خواهد بود.

در فرانسه، رئیس جمهور عالی رتبه ترین مقام کشور است اما انتخابات مجمع ملی فرانسه نشان خواهد داد که آیا مکرون می تواند به آسانی قوانین جدید را تصویب کرده و برنامه های خود را در حمایت از اتحادیه اروپا و حمایت از تجارت پیش ببرد  یا خیر.

یکی از چالش های دوره دوم ریاست جمهوری مکرون همان طوری که خود او نیز روز یکشنبه اذعان کرد متحد کردن فرانسه  است.

مجتبی رحمان مدیر عامل شرکت مشاوره ای گروه اورسیا گت: نتایجی که لو پن در انتخابات کسب کرد از جمله حمایت اکثر رای دهندگان طبقه کارگر و پیروزی هایی که در مناطق روستایی و حومه به دست آورد تفرقه در جامعه فرانسه را نشان می دهد و این امر دوره دوم ریاست جمهوری مکرون را مانند دوره نخست دشوار خواهد کرد.

عملکرد لو پن در انتخابات سال ۲۰۲۲ با تغییر لحن این رهبر افراطی، منافعی برای او داشت. تحلیلگران سیاسی می گویند او به نامزدی میانه رو تبدیل شده و از تمرکز بر بحث مهاجرت یا مخالفت با یکپارچگی اروپا خودداری کرده است. برعکس او درباره افزایش تورم و کاهش قدرت خرید شهروندان فرانسوی سخن گفت.

جسیکا هیندز اقتصاد دادن مرکز «کپیتلا اکونومیکس» نیز به سی ان بی سی گفت: نباید افزایش سهم لو پن در آرای انتخابات را نادیده گرفت. لو پن تلاش کرد سیاست های خود را تعدیل کند و به نظر می رسد این رویکرد موثر بوده است.

انتخابات روز یکشنبه برای سومین بار متوالی به شکست لو پن برای کسب کرسی ریاست جمهور منجر شد.

رحمان مدیر عامل شرکت مشاوره ای گروه اورسیا گفت: لو پن  نیز به عنوان فردی که از استانداردهای راست افراطی در فرانسه برخوردار است، برای حفظ بقای خود در پنج سال آینده  با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی با افرادی همچون اریک زومر چالش خواهد داشت که یک سیاستمدار راست افراطی ضد مهاجرت است و یکی از محدود اسامی جدید در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود.