تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

تهران- ایرنا- «امانوئل مکرون» پس از پیروزی نه چندان قدرتمندش در انتخابات ریاست جمهوری با چالش‌های دوره پنج ساله جدید و مهمترین آنها پاسخ گفتن به انتظارات جامعه‌ای دو پاره مواجه است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، از انتخابات مجلس تا قدرت خرید رو به کاهش فرانسویان، از نظام درمانی تا فوریت طرح‌های زیست محیطی چالش‌های متعددی در مقابل رئیس جمهوری فرانسه است که وعده «بازتعریف» شیوه‌های مدیریتی را در دوره پنج ساله جدید داده. رئیس جمهوری که روز یکشنبه این هفته با کسب ۵۸.۵۵ درصد آرا در مقابل رقیب مارین لو پن از حزب راست افراطی «مجمع ملی» به پیروزی رسید.

به گزارش شبکه خبری «فرانس ۲۴» نوشت: پس از آنکه مکرون درپنج سال نخست ریاست جمهوری خود با دو مساله جدی جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» و همه‌گیری کووید ۱۹مواجه شد، در انتخابات روز یکشنبه بار دیگر به پیروزی رسید. اما نقشه نتایج انتخابات فرانسه، کشوری دو پاره را نشان می دهد؛ بخش نخست شامل شهرهای بزرگ، طبقات متوسط رو به بالا و نیز بازنشستگان که به مکرون رای دادند و بخش قابل توجهی در شمال شرقی فرانسه و بخش های حوزه مدیترانه که به رقیب او رای دادند.

بر پایه این گزارش، رئیس جمهوری کشوری که چنین به دو قسمت تقسیم شده است باید پیش از هرچیز به بازسازی انسجام اجتماعی همت گمارد. او با از دست دادن دو میلیون رای نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ و نیز در برابر ۲۸ درصد فرانسویانی که پای صندوق رای حاضر نشدند و رکورد تازه ای از نرخ عدم مشارکت را در فرانسه ثبت کردند، به بازتعریف روش های خود وعده داد و خود را «رئیس جمهوری همه» خواند.

هفت هفته تا انتخابات مجلس

انتخابات مجلس که قرار است در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ تا ۲۹ خرداد) برگزار شود، نخستین مساله جدی پیش روی رئیس جمهوری است. هدف ماکرون در پس زمینه ترکیب مجدد طیف سیاسی، سازماندهی اکثریت جدید و تضمین استحکام آن است.

این در حالی است که مارین لو پن رقیب او در دور دوم انتخابات با کسب ۴۱۰۵ درصد آرا بسیار امیدوار است با کسب کرسی های بیشتر در مجلس، نمایندگان مخالف دولت بیشتری را وارد مجلس کند.

از سوی دیگر احزاب چپ شامل حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» که ژان لوک ملانشون به نمایندگی از آن توانست در دور نخست انخابات ریاست جمهوری موفقیت قابل توجهی به دست آورد، حزب «اروپ اکولوژی- سبزها» و حزب کمونیست، مذاکرات برای رویکردی هماهنگ در انتخابات مجلس را آغاز کرده اند. سوسیالیست ها هم در نهایت توانسته اند به این گروه بپیوندند و نشستی با سایر احزاب چپ پیش بینی شده است.

کاهش قدرت خرید

حمایت از قدرت خرید رو به کاهش فرانسویان یکی از موضوعات محوری کارزار انتخاباتی مارین لو پن را تشکیل می داد. این در حالی است که مکرون در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) از طرح «قانون استثنایی برای قدرت خرید» خبر داد که در آن هدف آن متناسب کردن حقوق بازنشستگان با تورم و کاهش هزینه خوداشتغال‌ها بود.

برونو لو مر وزیر اقتصاد فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو «فرانس انفو» گفت: باید به پیام خشم و نگرانی میلیون ها فرانسوی که شرایط را دشوار و غیرقابل تحمل می دانند پاسخ داده شود.

وی همچنین از ادامه برنامه کمک دولت برای کاهش بهای گاز تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر داد و افزود از تابستان نیز تدابیر کمک هزینه سوخت خودرو را اجرا خواهد کرد.

وضعیت پرتنش بیمارستان ها

بیمارستان های فرانسه مدتی است که به دلیل افزایش موارد سرماخوردگی و نیز همه گیری طولانی مدت کووید ۱۹با کمبود کارکنان و تجهیزات رو به رو هستند. پس از دو سال بحران سلامت و با وجود افزایش بی سابقه حقوق کادر درمان، این بخش با مشکلات متعدد مواجه است. برخی از فعالان اتحادیه های مرتبط، از «وضعیت اضطراری» در بیمارستان ها سخن می گویند.

امروز اتحادیه های کارکنان بخش بهداشت و درمان اقدامات «فوری» دولت را برای افزایش حقوق و رساندن آن به سطح کشورهای همسایه و نیز تضمین بازنشستگی پیش از موعد برای این «مشاغل سخت» خواستارند.

اصلاحات بازنشستگی

مکرون در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۷میلادی از اصلاحات حقوق بازنشستگی با هدف ایجاد یک سیستم جهانی و لغو طرح‌های ویژه دفاع کرده بود، اما این پروژه که منجر به یک جنبش اجتماعی بزرگ در پایان سال ۲۰۱۹ تا اوایل سال ۲۰۲۰ شد، برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد. مکرون در کارزار انتخاباتی امسال نیز برای گفت‌وگو در مورد پروژه اصلاحات خود اعلام آمادگی کرد وآن را اقدامی «ضروری» خواند.

برخی از اصناف کارگری به مکرون یادآوری کرده اند که این طرح های او مخالفان جدی و زیادی دارد؛ طرح او مبنی بر افزایش سن بازنشستگی تا ۶۵ سال، با مخالفت ۷۰ درصدی مردم مواجه است. با اینحال وزیر اقتصاد فرانسه احتمال توسل دولت به راهکار تصویب اصلاحات را بدون جلب موافقت پارلمان رد نکرده است.

فوریت اجرای طرح‌های زیست‌محیطی

هرچند که مسائل زیست محیطی در اظهارات تبلیغاتی مکرون در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری جایی نداشت اما در فاصله دو دوره، به یکی از مسائل مهم تبدیل شد. رئیس جمهوری فرانسه خود را متعهد کرده است تا سرعت اجرای برنامه های کاهش تولید گازهای گلخانه ای را دو برابر کند. فعالان محیط زیست انتظار دارند که اقدامات عملی را برای کاهش ۴۰ درصدی تولید گاز گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ مشاهده کنند.

در زمینه انرژی نیز مکرون به «تلاش بی‌سابقه‌ برای کاهش مصرف ۴۰ درصدی تا سال ۲۰۵۰» وعده داده است. برنامه او به شدت به انرژی هسته ای برای کربن زدایی در تولید برق، با ساخت ۶ تا ۱۴ راکتور نسل جدید (EPR) متکی است. همچنین رئیس جمهوری فرانسه به ایجاد ۵۰ مزرعه بادی در دریا تا سال ۲۰۵۰ و افزایش ۱۰ برابری انرژی خورشیدی وعده داده است.

نوسازی انرژی ۷۰۰ هزار خانه در سال، تقویت زیرساخت ها برای استفاده بیشتر از دوچرخه سواری، پیشنهاد اجاره خودروهای الکتریکی و هیبریدی با کمتر از ۱۰۰ یورو در ماه و «انقلاب سوم کشاورزی» از دیگر برنامه هاست. این در حالی است که در برنامه های انتخاباتی مکرون آلودگی هوا که عامل مرگ زودرس ۴۰ هزار نفر در سال است، جایی نداشت.

مکرون در روزهای آینده در حالی دوره دوم ریاست جمهوری خود را آغاز می کند که تردیدهایی در مورد تحقق وعده هایش وجود دارد. به عنوان مثال، ژان فرانسوا ژولیار، نماینده صلح سبز می‌گوید: در حال حاضر چیزی نمی تواند اثبات کند که مکرون دوره دوم از مکرون دوره قبل بهتر باشد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دو دور برگزار شد. در دور نخست انتخابات در روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) مکرون  با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و مارین لو پن با ۲۳ درصد به دور دوم راه یافتند. دور دوم نیز روز یکشنبه ۲۴‌آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار شد و مکرون با کسب ۵۸.۵۵ درصد رای مکرون در برابر ۴۱.۴۵ لو پن پیروز این رویارویی سیاسی اعلام شد.