سنندج- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به رفع تصرف بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی در سال ۱۴۰۰، گفت: از همه ظرفیت‌های موجود برای حفظ و نگهداری سرمایه‌های ارزشمند (اراضی ملی) باید استفاده شود.

عرفان مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمارها و گزارش های ارائه شده، سال گذشته  ۱۰۰.۷۸ هکتار از اراضی ملی به ارزش ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از متصرفین بازپس گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۷۹ هکتار از اراضی ملی در استان سنددار شده است، گفت: سنددار کردن اراضی ملی در استان به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو در اولویت قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با تاکید بر تلاش برای حفظ حقوق بیت المال، افزود: تلاش‌های انجام شده در راستای حراست از اراضی ملی با اقداماتی همچون شناسایی اراضی ملی، رفع تصرفات، دریافت سند و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ قابل ملاحظه است و این روند کماکان با جدیت و پشتکار هر چه تمامتر باید دنبال شود.

وی اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی هم در ستاد و هم در شهرستان ها از ظرفیت‌های مناسب کارشناسی برخوردار است و با توجه به اهمیت قضیه اراضی ملی به عنوان سرمایه‌های ارزشمند از تمام ظرفیت‌های موجود درون سازمانی و برون سازمانی در تعامل با دیگر نهادهای مرتبط استفاده بهینه خواهد کرد تا ریشه زمین خواری و تصرفات اراضی ملی را بخشکاند.

مرادی تاکید کرد: هم باید تلاش و همت خود را در راستای شناسایی، جمع آوری مستندات و اطلاعات، رفع تصرفات احتمالی و اقدام به ثبت املاک شناسایی شده به نام دولت جمهوری اسلامی بکار گرفته و در این راستا از هیچ کوششی فرو گذار نکرده تا شاهد ساماندهی و بهبود وضعیت املاک و اراضی ملی باشیم.

کردستان با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۸۱۷ کیلومتر مربع در غرب ایران و ۲۲۷ کیلومتر با کشور عراق مرز دارد و در مجموع یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۴۵ نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر و یک هزار و ۷۰۳ روستا ساکن هستند.