بوشهر- ایرنا- دبیر اجرایی همایش ملی توسعه پایدار خلیج فارس گفت: ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه دور دوم این همایش که با محوریت محیط زیست مناطق ساحلی برگزار می‌‎شود، ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل عباسی روز چهارشنبه در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران افزود: پس از انجام داوری ۷۲ مقاله پذیرش شد که از این شمار نیز هشت مقاله ارائه شفاهی و مابقی نیز به صورت چاپی در مجموعه مقالات خواهد بود.

وی ادامه داد: دور نخست این همایش در سال ۹۷ با محوریت اکوسیستم های حساس خلیج فارس برگزار که  اهداف کنفرانس بخوبی محقق شد.

عباسی اظهار کرد: از ۱۷ محور تعیین شده برای مقاله‌های ارسالی بیشتر آنها حول ۱۰ محور و عمده آنها مربوط به تغییرات اقلیمی و مدیریت آلودگی مناطق ساحلی هستند.

وی افزود: از لحاظ گستره استانی نیز از ۱۵ استان مقاله هایی دریافت شد که ۲۰ دانشگاه را پوشش می‌ دهد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در این ارتباط گفت: این دانشگاه به واسطه نامش تمرکز خاصی بر خلیج فارس پژوهی از لحاظ محیط زیست، مبادلات فرهنگی، اقتصادی و تاریخی دارد.

حسن مدرسی افزود: این روزها در تقارن با ایام بزرگداشت روز ملی خلیج فارس برنامه‎های متنوعی در این دانشگاه برگزار می‎شود که یکی از این برنامه‌ها همایش تاریخ و تمدن حوزه خلیج فارس است.

وی ادامه داد: دانشگاه با زیرساخت هایی که در حوزه پژوهش و نیروی انسانی دارد فعالیت های پژوهشی گسترده‎‌ای در حوزه خلیج فارس انجام می دهد و برای فعالیت های پژوهشی حوزه خلیج فارس اهمیت ویژه ای قائل شده است.

مدرسی اظهار کرد: خلیج فارس و اسم این آبراهه و محیط زیست آن دارای حائز اهمیتی بسیار ویژه است که برگزاری همایش ملی توسعه پایدار خلیج فارس با محوریت محیط زیست مناطق ساحلی در همین راستا صورت گرفته است.

وی یادآور شد: سالانه متناسب با تعداد هیات علمی به صورت سرانه دو تا سه مقاله در ارتباط با موضوع خلیج فارس انتشار پیدا می‌کند.

مدرسی ادامه داد: باید نسبت به آلودگی محیط زیست دریایی بسیار حساس بود و توجه ویژه داشت زیرا مشکلات عدیده‌ای برای سواحل ایجاد می‌شود.

وی افزود: دانشگاه خلیج فارس از دیرباز نسبت به این موضوع اهیمت ویژه داده تا جایی که در شرایط خاص اقتصادی نیز حمایت‌های خود را فعالیت‌های خلیج فارس پژوهی دریغ نکرده است.

مدرسی اظهار کرد: همگان تعهد دارند محیط زیست خود را بدون آسیب رسانی جدی به آیندگان تحویل دهند که در این بین اکوسیستم‌های ساحلی حائز اهمیتی مهم برای حفاظت و نگهداری هستند.

وی گفت: فعالیت مخرب انسانی که در اثر بی تدبیری صورت می‌گیرد منجر به تخریب‌های محیط زیست می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ورود فاضلاب به دریا، نشت مواد نفتی، فعالیت قایق‌های صیادی همراه با برداشت‌های بی رویه و آلاینده‌های صنایع ساحلی اشاره کرد.

مدرسی افزود: با این شرایط باید نسبت به محیط زیست دریا بسیار حساس بود زیرا در حوزه‌های مختلف نقشی مهم در زندگی انسانی دارند.

دهم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است.