تهران - ایرنا - وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر پایبندی آنکارا به مفاد پیمان «مونترو» هشدار داد دریای سیاه نباید به یک منطقه رقابتی راهبردی تبدیل شود که در غیر این صورت، عواقب بسیار جدی را ممکن است به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا از آناتولی، «خلوصی آکار» روز چهارشنبه در پایان نشست «گروه مشورتی امنیتی» که در پایگاه هوایی «رامشتاین - Ramstein» در جنوب غربی آلمان با حضور بیش از مقامات ۴۰ کشور به منظور بررسی وضعیت اوکراین برگزار

شد، گفت که کشورش به اجرای تمام مفاد پیمان پایبند است.

او با اشاره به تعهد کشورهای مرتبط با پیمان به درخواست آنکارا، خاطرنشان کرد: به دنبال جنگ اوکراین و روسیه، به همه طرف‌ها اطلاع داده شد که هیچ کشتی جنگی در چارچوب پیمان مونترو از تنگه بسفر عبور نخواهد کرد و تاکنون هم به

هیچ وجه هیچ کشتی‌ جنگی از این تنگه عبور نکرده است.

آکار این را هم گفت که به منظور کنترل ورودی و خروجی و مواجهه نشدن با ورود غافلگیرانه کشتی‌های جنگی اقدامات تکمیلی انجام و رادارهای نظارتی هم نصب شده است.

پیمان مونترو موافقت‌نامه‌ای بین ترکیه و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بود که به ترکیه اجازه کنترل ترابری دریایی در تنگه‌های بسفر و داردانل را می‌داد. این پیمان در ۲۰ ژوئیه ۱۹۳۶ امضا شد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین درباره ورود مین‌های دریایی به داخل آب‌های سرزمینی ترکیه در دریای سیاه گفت که تا زمان حاضر سه مین با موفقیت خنثی شده است.

او با اشاره به آماده باش کشتی‌های شکار مین، بالگردها، هواپیماهای گشت دریایی و تیم‌های پدافند زیر آب تاکید کرد که آنکارا از نزدیک تنگه بسفر را رصد می‌کند.

نخستین مین از این دست که گفته می‌شد حاوی ۳۰ کیلوگرم مواد منفجره است و در دسته مین‌های قدیمی ساخت روسیه جای می‌گیرد، به گفته وزارت دفاع ترکیه روز ۷ فرورین( ۲۷ مارس) در ورودی شمالی تنگه بسفر کشف و «خنثی» شد.

ترکیه روز ۱۷ فروردین(۶ آوریل) هم اعلام کرد که یک مین رها شده دیگر از سواحل اوکراین را در آب‌های ساحلی خود کشف و خنثی کرده است.

مقامات ترکیه پیش‌تر هشدار داده بودند که مین‌های دریایی کار گذاشته شده در سواحل اوکراین ممکن است بر اثر طوفان از لنگرگاه خود جدا شده و با حرکت امواج دریای سیاه را در نوردند.

طبق کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، مین‌های کار گذاشته شده زیر آب باید مجهز به سیستم‌هایی باشند که در صورت رها شدن از لنگرگاه خود، غیرعملیاتی و بی خطر شوند. این در حالی است که به ادعای رسانه‌های ترکیه مین‌های قدیمی ممکن است

فاقد چنین سیستم هایی بوده و در نتیجه خطرآفرین باشند.