نیویورک - ایرنا- گروهی از قانونگذاران آمریکایی در هراس از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، با انتقاد از "دیپلماسی محرمانه" جو بایدن رئیس جمهوری کشورشان در قبال ایران در نامه جدیدی ادعا کردند محرمانه بودن مذاکرات نشان می‌دهد که دولت بایدن در آستانه ورود به توافق است.

 تارنمای نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن روز چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی ادعا کرد: قانونگذاران جمهوری خواه در کنگره آمریکا از دیپلماسی محرمانه دولت جو بایدن با ایران و امتناع از اطلاع رسانی به مردم آمریکا در مورد امتیازاتی که قرار است آمریکا عنوان بخشی از توافق هسته ای جدید به ایران بدهد، ناراضی هستند.

این رسانه نزدیک به محافظه کاران آمریکا نوشت: در این راستا، قانونگذاران ارشد جمهوری خواه در سیاست خارجی، مقامات دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار داده اند تا به طور علنی به کنگره در مورد وضعیت گفتگوهای دیپلماتیک با ایران توضیح دهند.

در نامه جمهوری خواهان با تکرار ادعاها و اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران آمده است: در شرایطی که وضعیت مذاکرات در ابهام فرو رفته است، مردم آمریکا حق دارند بدانند دیپلمات‌هایشان در وین در چه مورد توافق کرده اند، دولت شما در حال بررسی چه گزینه های جایگزینی است، و چگونه می‌خواهید به طیف وسیع‌تری از تهدیدات ایران  از جمله برنامه های موشکی و پهپادی آن رسیدگی کنید.

 نمایندگان جمهوری خواه از جمله  کلودیا تنی (نیویورک)، ماریا الویرا سالازار (فلوریدا)، گرگ استیوبه (فلوریدا)، رونی جکسون (تگزاس) و دان بیکن (نبی) ادعا کردند: محرمانه بودن مذاکرات  و درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها به ارزش میلیاردها دلار غیرقابل قبول است و نشان می‌دهد که دولت بایدن در آستانه ورود به توافقی ضعیف‌تر از توافق اولیه در سال ۲۰۱۵ است.

در بخش دیگری از این نامه خطاب به دولت آمریکا آمده است: تا  امروز فقط جلسات توجیهی غیر علنی و پشت درهای بسته به کنگره ارائه شده است. این یک شروع است، اما کافی نیست. رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران برای مردم آمریکا کار می کند و باید به آنها پاسخ دهد. از طرف مردم آمریکا، ما از شما می خواهیم که مقامات ارشد در یک جلسه عمومی جهت ارائه توضیحات شفاف و مهم در مورد برنامه ها و تلاش های دولت آمریکا برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران حضور یابند.

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

دولت بایدن به رغم شعار در پیش گرفتن دیپلماسی در قبال ایران در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم کاخ سفید برای بازگشت به برجام است، تاکنون اقدام عملی انجام نداده و تقاضاهای فرابرجامی خود را همواره تکرار می کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش های سناتورها درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران و نیز مذاکرات وین با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.

بلینکن افزود: در مورد وضعیت مذاکرات باید بگویم که ما وضعیت بسیار چالش بر انگیزی را به ارث بردیم.

وی بار دیگر به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اذعان و تاکید کرد: تصمیم برای خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران، نتایج لازم را به دنبال نداشت و برنامه هسته ای ایران را خطرناک تر کرد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات وین، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.