به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و سخنرانی تعدادی از معلمان شهر تهران آغاز شد، در سخنان این معلمان توجه دولت به معیشت معلمان به چشم می خورد و از وزیر آموزش و پرورش تقاضای اجرای کردن طرح رتبه بندی معلمان شدند.
این معلمان در این تجمع اعلام کردند که در سال های اخیر به ویژه در دولت گذشته در راستای معیشت معلمان و ارتقای سطح آموزشی اقداماتی انجام نشد و فقط صحبت ها در حد قول و قرار بود.
یکی دیگر از معلمان از دولت خواست که با اجرا شدن طرح رتبه بندی معلمان به مسئله معیشت و ارتقای سطح آموزشی توجه ویژه ای کند.
معصومه بوربور معلم مدارس ابتدایی شهر تهران تاکید کرد: منزلت معلمی یعنی تأثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگی یک ملت، اگر جامعه معلمان بتواند این کار را انجام دهد، منزلت معلمی حفظ شده است.
به گفته وی، سخن معروف امام خمینی (ره) که معلمی شغل انبیاست یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود تزکیه، تعلیم، کتاب و حکمت الهی، چهار واژه کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران الهی بوده است.
این معلم تاکید کرد: هدف اصلی معلم، شناسایی، کشف، پرورش، هدایت و به فعل درآوردن استعدادهای دانش آموزان است که به تبع در این مسیر، سختیها و مشقتهایی برای معلمان ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: از آنجا که نقش آموزش در پرورش آینده سازان این مرز و بوم، حیاتی است لذا خواهان عنایت و توجه بیشتر مسؤولان نسبت به وضعیت معلمان زحمتکش هستیم البته به دلیل تحریم ناعادلانه دشمنان، شرایط اقتصادی مردم و قشر معلمان در وضعیت بد قرار گرفته است و این موضوع تمرکز معلمان را بر هم زده است لذا استدعا دارم به وضعیت معیشتی معلمان با حساسیت بیشتری توجه شود.
اجازه نمیدهیم افراد فرصت طلب به اعتبار معلم ضربه بزنند
این معلم مقطع ابتدایی ادامه داد: در ماه های اخیر دشمنان انقلاب، به بهانه اعتراض به حق معلمان به وضعیت معیشتیشان، باعث تجمعات به ظاهر صنفی و غیرقانونی در سطح کشور شدند و از همین جا اعلام می کنیم که صرفا خواهان بهبود وضع معیشتی معلمان هستیم بدون شک اصل مطالبات معلمان حق است و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش باید در جهت بهبود حقوق معلمان فعالیت کنند.
وی خاطر نشان کرد: طرح رتبهبندی حق عقب مانده معلمان است که بیش از ۱۰ سال در دستور کار دولت های قبل معطل مانده اما اجازه نمیدهیم افرادی معلومالحال و فرصت طلب با ورود به صفوف معلمی، به اعتبار معلمان خدشه وارد کنند ما میراث داران حاج قاسم هستیم و برای تربیت نسلی انقلاب تلاش میکنیم.
یکی دیگر از معلمان در این زمینه گفت: عدم شفافسازی چگونگی پرداختها، غیر واقعی دیدن بخشی از ارزشیابی و وجود ابهام در آییننامه اجرایی موجب رنجش، اعتراض و نگرانی فرهنگیان را فراهم کرده است.
یحیی ولایتی افزود: کسانی که به دنبال فرصتی برای برنامهریزی و ساماندهی تجمعات اعتراضآمیز خیابانی به بهانه دفاع از حقوق صنفی فرهنگیان موجب تحصن، تعطیلی مدارس، به خیابان کشاندن فرهنگیان را فراهم کردند و با بیانیهها و فراخوانها، شعارهای ساختارشکنانه، اقدامات بر خلاف شان فرهنگیان را رقم زدند، نابخشودنیترین آسیب را به جایگاه اجتماعی و سیاسی فرهنگیان وارد کردند.
وی تاکید کرد: در دولت گذشته، ادبیات توهینآمیز مختلف از مقامات بالای دولت نسبت به فرهنگیان ادا شد، جملاتی مانند «حقوق همینی که هست، شما با همین حقوق استخدام شدی، می خواهی بمان، می خواهی برو، کسی شما را زور نکرده است که بمانی» یا «معلمان را نباید پرتوقع کنید»؛ سؤال اینجاست که مدافعان دروغین حقوق فرهنگیان، چرا در برابر اهانتآمیزترین اقدامات سکوت کرده بودند و امروز محور دفاع صنفی و حقوق فرهنگیان شدند.
طرح رتبه بندی از سال آینده اجرا می شود
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که خود از سال ۵۸ در سطح معلم، دبیر؛ معاون و مدیر مدرسه کار کرده سخنران ویژه این مراسم بود و گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان از سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
سید علی یزدی خواه در این همایش افزود: بودجه طرح رتبه بندی که حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان برآورده شده از ابتدای سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد و اعتبار این طرح از اول مهرماه ۱۴۰۰ بصورت پایدار در قانون بودجه لحاظ شده و این قانون پایدار و مستدام است.
وی درباره چرایی اجرای این طرح در دولت گذشته نیز گفت: وقتی که این طرح از سوی مجلس و دولت تصویب شد رییس سازمان وقت برنامه و بودجه نامه زد که برای اجرای این طرح هیچ بودجه ای نداریم که در این مدت با احساسات یک میلیون معلم بازی شد که البته علیه این افراد نزد قوه قضائیه شکایت کردیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: در دولت جدید این طرح اجرایی و عملیاتی شده و بودجه آن نیز بصورت ثابت و پایدار در قانون بودجه لحاظ شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مدیران ناکارآمد از بدنه آموزش و پرورش حذف شوند
در بیانیه پایانی گردهمایی فرهنگیان انقلابی در اردیبهشت ۱۴۰۱ آمده توسط مریم شهریاری یکی از معلم قرائت شد، آمده است: یاد استاد شهید، مرتضی مطهری که دغدغه اصلی او تحول اساسی و ارتقا و اصلاح جامعه اسلامی بود را گرامی میداریم و به روان پاک شهیدان رجایی و باهنر درود میفرستیم.
بنیانگذار انقلاب اسلامی معلم را حافظ استقلال کشور میداند و رهبر عزیز و فرزانه، معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور دانسته و همواره به مسؤولین امر ارتقا منزلت و معیشت معلمان را یادآوری فرمودند، حال که دولت مردمی آیت الله رئیسی مستقر شده و تلاش دارد مرهمی باشد بر زخمهای ناشی از کم کاری و بی کفایتی دولت قبل و تمام توان خود را به میدان آورده، متاسفانه دستهایی وابسته به بیگانه در صدد تخریب دولت و دستاوردهای آن میباشند، از این جمله برخی گروههای صنفی هستند که سوار بر خواسته بحق معلمین در خصوص معیشت و رتبه بندی، شعارهای ساختارشکنانه بی ربط سرداده و با دعوت معلمین برای تعطیلی کلاس و مدرسه و طرح موضوع در رسانههای معاند نظام، اهداف خیره سرانهای را در سر میپروراند و از وجود معلمین به نفع اهداف حزبی خود سوء استفاده مینمایند. اینطور جا میاندازند که بقیه معلمین نیز همفکر و همراه با همین عده قلیل میباشند در صورتی که مسیر آحاد فرهنگیان از این گروهکها جداست.
در چهل و اندی سال گذشته، معلم علیرغم تمامی مشکلات برای دفاع از مصالح کشور و ارزشهای انقلاب پیمان بسته است و با خون هزاران معلم شهید این پیمان را امضا کرده است و دربرابر توطئههای دشمنان با بصیرت مردانه ایستاده است.
فرهنگیان، در راستای منویات مقاممعظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، بر خود فرض میدانند که بهعنوان یک کنشگر فعال اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت، در دفاع از منویات مقام معظم رهبری و ارزشهای نظام اسلامی گام برداردند و تلاش نمایند تا با انسجامبخشی بین فرهنگیان در تبیین ارزشهای ناب نظام تعلیم و تربیت اسلامی کوشا باشند.
لذا ما فرهنگیان هم نوا با فرهنگیان سراسر کشور ضمن تجدید بیعت مجدد با مقام معظم رهبری و آرمانهای انقلاب اسلامی موارد ذیل را بعنوان نظر قاطع خود اعلام میداریم:
۱- سند تحول بنیادین که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهویژه تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و بیش از ده سال از عمر آن میگذرد اما بدلیل بی انگیزه بودن مسؤولین گذشته در اجرای آن، بارقه امیدی را در مدرسه روشن نساخته است. بهنظر میرسد تا تحولی در اعضای شورای عالی آموزش و پرورش که مسؤولیت مستقیم اجرای سند را داشتهاند، انجام نشود نباید انتظار داشت تحولی در روند نگرانکننده مدارس پدید آید از دولت انقلابی آیت الله رئیسی انتظار داریم نسبت به اجرایی کردن مفاد سند تحول بنیادین گام های قویتری برداشته شود.
۲- همچنان که در سند تحول یادآوری شده و در سیاستهای ابلاغی و سخنان مقام معظم رهبری هم به کرات اشاره شده است و رئیسجمهور نیز با جمله به یادماندنی «یکبار برای همیشه» بر حل مشکلات معیشتی معلم تأکید کردهاند باید به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلم به عنوان یک مسأله ملی نظیر اشتغال و اقتصاد و کرونا نگریست زیرا تا زمانیکه وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش و معیشت معلم، تحولی اساسی پیدا نکند استعدادهای فرهیخته، معلمی را بهعنوان گزینه اول شغلی خود انتخاب نخواهند کرد و پیامد آن ادامه افت وضعیت آموزشی و تربیتی کنونی خواهد بود. از دولت محترم و وزارت آموزش و پرورش خواستار تحقق این امر و در گام فوری اجرای قانون رتبه بندی معلمان و لحاظ امتیازات ویژه آن برای معلمین میباشیم.
۳- در دوره ای که گذشت شاهد تضعیف امور تربیتی و افزایش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در داخل مدرسه هستیم، بر خلاف دیدگاهی که مربی پرورشی را مسؤول امور اعتقادی، آن هم در قالبهای غیر جذاب میداند فعالیتهای پرورشی متمم و مکمل فعالیتهای آموزشی است و لازم است به همه شش ساحت تعلیم و تربیت عنایت گردد تا خروجی آموزش و پرورش محصولی تک بعدی نباشد. از دولت و وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود با تقویت این نهاد موثر در راستای ارتقا برنامههای تربیتی در مدارس حمایت و بودجه های مناسبی را اختصاص دهد.
۴- یکی از مهمترین ویژگیهایی که در انتصاب مدیران آموزش و پرورش کمتر مورد توجه قرار گرفته، آن است که مدیران این دستگاه چه در سطح ستاد و چه در استانها و مناطق باید از میان شخصیتهای فرهنگی کارآزموده و مورد پذیرش جامعه معلمان منصوب گردند و نیز برون سپاری انتخاب مدیران به استانداران یا دیگر شخصیتها موجب تضعیف استقلال آموزش و پرورش میشود و بر روند تعلیم و تربیت خدشه وارد میسازد، اصلاح این روند جهت تقویت آموزش و پرورش مورد انتظار فرهنگیان است.
۵- دانشگاه فرهنگیان فرزند ناتنی مراکز تربیتمعلم است، مراکزی که توسط شهیدان رجایی و باهنر تأسیس شدند و در دوران خود تحولی شگرف در آموزش و پرورش پدید آوردند اما دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است چنانکه باید از آن الگوی موفق بهرهگیری نماید. لازم است با یک برنامهریزی مناسب، اساتید دانشگاه فرهنگیان از میان معلمان دارای مدرک دکتری انتخاب شوند چرا که اساتید این دانشگاه در مقام معلم معلمان قرار میگیرند و نقش تربیتی آنان کمتر از تأثیر آموزشیشان نیست درعینحال دانشگاه فرهنگیان نیاز به حمایت از نظر فضای فیزیکی تجهیزات و اعتبارات و اساتید دارد تا بتواند ظرفیت عظیم مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین نماید.
۶- پیشینه معلمان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و عرصههای مدیریتی کشور و نمایندگی مجلس پیشینهای افتخارآفرین است اما در شرایط کنونی این جایگاه نیاز به تحول دارد و شخصیتهای انقلابی معلمان باید برای حضور چشمگیر جامعه فرهنگیان در صحنههای انقلاب قیام کنند و نگذارند برخی افراد وابسته در پوشش دفاع از حقوق معلم، اهداف دشمن را پیگیری نمایند و برای رودررو قرار دادن معلم با نظام جمهوری اسلامی توطئه کنند.
در سال گذشته عوامل پشتپرده و سرسپرده برخی گروهها تلاش کردند مشکلات معلمان را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار دهند و در بیانیهها و شعارهایشان از واژههای ساختارشکنانه استفاده کردند و با تمسک به شبکههای ماهوارهای معاند انقلاب و نظام و اپوزیسیون خارجی برای اهداف براندازانه خود بهره جستند تا به خیال خود جنبش معلمان را در راستای جنبش اجتماعی تمامی اقشار ساماندهی نمایند.
این در حالی است که در طی هشت سال دوره دولت سابق، رتبهبندی که مورد تأکید برنامه توسعه ششم کشور بوده، هشت سال به تعویق افتاده و اموال فرهنگیان در صندوق ذخیره هم به تاراج رفت اما همین گروههای صنفی دم فرو بستند و صدایی از آنها شنیده نشد اما هنوز دو سه ماهی از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی نگذشته بود که تحریکات خود را برای شروع اعتراضات آغاز کردند.
بدینوسیله اکثریت معلمان آگاه و بصیر کشور اسلامی ضمن محکوم کردن تحرکات برخی گروههای صنفی در رسیدن به اهداف خود از این اقدامات ناشایست برائت و بیزاری جسته و آنرا محکوم مینماییم.
۷- از اقدامات دولت و وزارت آموزش و پرورش در واکسینه کردن اکثریت معلمان و دانشآموزان، بازگشایی مجدد مدارس پس از تعطیلات کرونایی، تشکیل قرارگاه جهادی رسیدگی به مناطق محروم تقدیر و تشکر میکنیم.
۸-جامعه فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند هرچه سریعتر نسبت به برکناری مدیرانی که از بانیان وضع موجود و تشدید مشکلات معلمان میباشند اقدام نماید.
۹- جامعه فرهنگیان در راهپیمایی روز قدس حضور پرشور خواهد داشت و اعلام میداریم که آرمان امت اسلام در آزادسازی قدس شریف و سرزمین فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست با خیانت چند دولت سازشکار از بین نخواهد رفت و همانطور که در قرن جدید هجری سنگ پرانی فلسطینی جای خود را به پرتاب موشک داده انشاالله با خیزش امت اسلامی آزادسازی این اماکن مقدس را شاهد خواهیم بود.
همچنین در این همایش معلمان با شعارهایی چون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل»، «منافق حیا کن معلم را رها کن»، «مسول انقلابی یار معلمان است» و «معلمان کشور فداییان رهبر» خواستار جلوگیری از هر گونه غیر قانونی با نام معلمان شدند.
به گزارش ایرنا، گردهمایی فرهنگیان ولایی و انقلابی با موضوع پیوند با ولایت و پیگیری مطالبات فرهنگیان در راستای حمایت از ارزشهای انقلاب اسلامی و اعلام برائت از هنجارشکنان وابسته و نیز تبیین وزین و ترسیم بااصالت مطالبهگری منزلت و کرامت و حقوق فرهنگیان کشور، تشکل فرهنگیان انقلابی، گردهمایی پیوند با ولایت و پیگیری مطالبات فرهنگیان، عصر امروز در تالار فرهنگ تهران برگزار شد.