کیش - ایرنا - "موقعیت مهدی" فیلم مورد تمجید رهبر معظم انقلاب و روایتی از رشادت های شهید مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا است که می توان با تماشای آن نسبت به ایثار و فداکاری تغییر موقعیت داد و به خودآگاهی رسید.

به گزارش ایرنا، فیلم "موقعیت مهدی" ساخته هادی هجازی فر به مدت ۲ روز با حضور برخی از عوامل فیلم در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش به صورت رایگان بر روی صحنه رفت.

ساعت ۲۱ شب هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ طبق دعوت قبلی در محل اکران فیلم حاضر شدیم تا همراه با سایر کیشوندان حاضر در سالن به تماشای فیلم مورد تمجید رهبر معظم انقلاب و یکی از برترین های جشنواره فجر بنشینیم؛ همان ابتدای ورود به لابی مرکز همایش حضور تعداد کثیری از کیشوندان علاقه مند توجهم را جلب کرد.

به داخل سالن که رسیدم دوستم قبل از من آنجا نشسته بود و تلفنی حرف می زد پس آنکه مکالمه وی تمام شد و برای احوال پرسی با من به پشت سرش را نگاه کرد قبل از هرچیزی گفت: وای در عرض چند دقیقه چقدر تماشاگر در سالن حاضر شده اند.

پس از چند دقیقه مجری برنامه به بالای سن رفت و پس از اعلام برنامه معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به پشت تریبون رفت و با تمجدید از اثر گفت: این هشتمین بار است که با افتخار به تماشای این فیلم می نشینم و معتقدم اثری است که انسان را به خودآگاهی نزدیک می کند.

یاسر شاه پیری با بیان اینکه این فیلم در ۶ پرده بخشی از زندگی شهید باکری را به تصویر کشیده است اظهار داشت: به منظور بهره مندی کیشوندان از اثر مورد تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی، فیلم موقعیت مهدی به مدت ۲ روز در سالن خلیج و پنج روز در سینما لبخند این جزیره به نمایش در می آید.

پس از آن برخی از عوامل فیلم از جمله حبیب والی نژاد تهیه کننده، ژیلا شاهی، معصومه ربانی و روح الله زمانی سه بازیگر این فیلم مورد تجلیل قرار گرفتند و والی نژاد در سخنانی کوتاه از حضور نیافتن هادی هجازی فر بازیگر و کارگردان این فیلم معذرت خواهی کرد و گفت: موقعیت مهدی حاصل تلاش ۲ ساله هجازی فر و سایر عوامل است که با جان و دل در خلق آن همکاری کردند.

اندکی بعد تیتراژ فیلم با نمایش صحنه هایی واقعی از حضور رزمندان در جنگ تحمیلی آغاز و ابتدای فیلم به موضوع ازداوج شهید مهدی باکری و صفیه مدرس (همسر) اختصاص داده بود آغاز شد و در این پرده با دیالوگ های "زندگی با یک فرمانده جنگ سخت است" و "تمرین کنید که نگران نباشید" از هجازی فر اولین پیام های فیلم را به مخاطب می رساند.

این مفهوم این پیام ها با آنچه به همسر شهید باکری می گذرد در جریان نمایش فیلم به خوبی برای مخاطب بازگو می شود تا اندکی از چالش های زندگی با ایثارگرانی که هرکدام از خانه و کاشانه عبور کردند تا ذره ای از خاک ایران یه یغما نرود در مجددا در ذهن مخاطبان نقش تازه بگیرد.

کارگردان در پرده دوم و سوم و چهارم فیلم بیشتر به معرفی شخصیت حمید برادر شهید مهدی باکری و جانشین او در لشکر عاشورا، دعوت مهدی از برادر برای حضور مجدد در جبهه های حق علیه باطل، نحوه شهادت این شهید می پردازد.

در این بخش ها نیز هجازی فر سعی کرده با خلق صحنه هایی چون ماندن پیکر این شهید در خط مقدم پس از شهادت در عملیات خیبر دوباره ایثار شهدای دفاع مقدس در جنگ تحمیلی با کمترین امکانات و بالاترین سطح ایمان را در ذهن مخاطب تداعی کند به طوریکه با دیالوگ ماندگاری از روح الله زمانی با عنوان "من خسرو هستم، مهدی باکری نیستم" به دنبال آن است که سختی رعایت حقوق برابر از فرمانده برای انتقال پیکر تمامی شهدا قبل از برادر وی را به نمیش بگذارد.

هجازی فر در پرده پنجم و ششم به سراغ جایگاه مهدی باکری در جنگ و جبهه و همچنین خانواده وی رفته و سعی می کند مخاطب را با مدیریت جهادی او در شرایطی همچون نبود امکانات کافی در جبهه ها آشنا کند تا بتواند این مسائل را به صورت ملموس گردآوری کند و سعی کرده آنچه که در آخرین عملیاتی که شهید باکری فرماندهی کرد (بدر) بر او گذشت را به تصویر بکشد.

این فیلم اثری حماسی و عاشقانه است و هجازی فر در کنار روایت جنگ، صحنه هایی عاشقانه با نگاهی متفاوت را در آن خلق کرده و قهرمانان آن کسانی هستند که در جریان زندگی عادی همچون ازدواج، دلدادگی و بچه داری برایشان ماموریتی به اسم جنگ و دفاع از کشور تعریف می شود که در کنار آنها باید به این ماموریت اعزام شوند.

فیلمی که مخاطب می تواند با دیدن آن بدون آنکه بین خود و شخصیت هایش فاصله و تفاوت ها را ببیند، می تواند نگاهی دیگر موقعیت های پیش آمده در زندگی شخصی خود را حلاجی کند.

فیلم سینمایی موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد تولید مرکز سیمافیلم رسانه ملی است. این فیلم با ۱۴ نامزدی سیمرغ در چهلمین جشنواره فیلم فجر که بالاترین حدنصاب در تاریخ این جشنواره است، پنج عنوان شامل سیمرغ بهترین فیلم جشنواره، بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه های ویژه و بهترین فیلم اول را از آن خود کرد.