تهران - ایرنا- مهدی سبحانی سفیر ایران در سوریه جمعه شب به مناسبت روز جهانی قدس قدس را به مثابه محوری دانست که به واسطه تمسک به آن راه را هرگز گم نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، مهدی سبحانی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری "المنار" لبنان تصریح کرد: اعلام روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان؛ ماه نزول قرآن به عنوان روز جهانی قدس، چشم‌ها را به روی پیروزی مظلومان و مستضعفان و محرومان و مقابله با ستمگر گشود.

وی بر لزوم توجه ویژه به قدس و اهمیت آن برای همه مسلمانان به طور عام و محور مقاومت به طور خاص تأکید کرد.

سفیر ایران در دمشق اضافه کرد: قدس در گذشته و اکنون محور و به مثابه چراغ و روشنایی است و همه ما باید پیرامون این محور جمع شویم و تمام فعالیت‌هایمان پیرامون این محور شکل گیرد.

سبحانی قدس را به مثابه محوری دانست که به واسطه تمسک به آن راه را هرگز گم نخواهیم کرد.

محور مقاومت بر این عقیده است که تمام اقدامات و تحرکات آن باید علیه تجاوزگری و اشغالگری صهیونیست‌ها و در مقابله با محور عادی سازی روابط با رژیم تل‌آویو صورت گیرد و همین شعار جداکننده حق از باطل است.

ملت یمن

سفیر ایران در دمشق در بخش دیگری از سخنان خود به ملت یمن پرداخت و گفت که این ملت باید سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند و کسانی که به این ملت ظلم می‌کنند و حقوق آنها را ضایع می‌کنند باید اجازه دهند که این ملت در امنیت و رفاه زندگی کنند.

سبحانی همچنین از متجاوزان به یمن خواست که به خاطر جنایت‌هایی که در حق ملت مظلوم یمن انجام داده‌اند، عذرخواهی کنند.

پرونده هسته‌ای ایران

سبحانی در بخش دیگری از سخنانش به کارشکنی ایالات متحده در پرونده هسته‌ای و مذاکرات وین پرداخت و گفت که  یکی از دلایل ایالات متحده در تعلّل در پرونده هسته‌ای را به دلیل عدم عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران در خواسته‌های به حق خود دانست و تصریح کرد که تلاش‌های لابی صهیونیستی و مزدوران منطقه‌ای آن بر این باور هستند که توافق هسته‌ای مانعی در راه منافع شخصی آنهاست، لذلک از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند تا مانع از به نتیجه رسیدن این توافق شوند.

وی متحدان واقعی ایران را ملت‌های این منطقه و گروه‌های مقاومت دانست و گفت که تهران هیچ وقت به هیچ قدرت جهانی تکیه نکرده است و حامی اصلی ما خداوند و دوستان واقعی‌مان هستند.

روابط سوریه و ایران

سبحانی در این خصوص گفت که سوریه و ایران در برخی زمینه ها ، دارای روابط راهبردی هستند و در بخشی دیگر از این روابط، تهران برای ارتقای آن به جایگاه دو ملت تلاش می‌کند.

سبحانی افزود: ما در همه حال با کشور سوریه همدرد بودیم و این روابط راهبردی بر پایه هویت ما و روابط مشترک‌مان شکل گرفته است.

سفیر ایران تصریح کرد: با همکاری که با دمشق داشتیم، دستآورد بزرگی در مبارزه با تروریسم را محقق کردیم و این جنگ تا  شکست تروریسم تکفیری، هنوز تمام نشده است.

بزرگداشت روز قدس از میراث امام خمینی (ره) است که ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ ( ۱۳رمضان ۱۳۹۹) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان آن را پایه‌گذاری کرد.

این پیام در واکنش به حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و همچنین بمباران جنوب لبنان صادر شد.