مهاباد - ایرنا - رییس امور آب مهاباد گفت: حجم آب پشت سد این شهر با ۱۸ میلیون لیتر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۷۷ میلیون مترمکعب رسید.

رضا جهین روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به ‌هزار و ۳۵۷ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار حدود سه متر بیشتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد به ۱۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است، ادامه داد: دبی خروجی آب از سد این شهرستان هم ۱.۵ متر مکعب بر ثانیه است که از این میزان برای مصرف زیست محیطی، شرب و صنعت استفاده می شود.

رییس اداره امور آب مهاباد اضافه کرد: از ابتدای سال جاری نیز تاکنون ۵۲ میلیون مترمکعب آب از این مخزن در چندین نوبت با دبی کنترل شده به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

جهین، همچنین از شهروندان خواست نسبت به رعایت نظافت در اطراف سد و جلوگیری از آلودگی آب در بالادست سد حساس باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را از طریق شماره تماس ۴۴۴۲۲۲۲۰۸۱ بلافاصله مراتب را به این اداره اطلاع دهند.

وی همچنین از تشدید برخورد با متصرفان حاشیه دریاچه سد مهاباد خبر داد و گفت: براساس دستور دادستانی تمام دستگاه های اجرایی و متولی حریم و بستر سد مکلف هستند با قید فوریت تصرفات و تغییر کاربری های غیر مجاز را به دادستانی گزارش دهند تا در اسرع نسبت به آزادسازی و رفع تصرف اراضی حاشیه سد مهاباد انجام شود.

وی تاکید کرد: تمام باغ‌های احداث شده در فاصله ۱۵۰ متری بستر سد مهاباد غیرقانونی بوده و هیچ مجوزی تحت عنوان کاربری باغ در اطراف این دریاچه برای آن صادر نشده است.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.