شیراز- ایرنا- رئیس مرکز آموزش علمی و کاربردی شهید رستمی نزاجا در شیراز گفت: حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش باعث ایجاد آرامش روانی در نیروی انسانی و افزایش علاقمندی و رضایت شغلی آنها خواهد شد و ضریب بهره وری را در نظام تعلیم و تربیت ارتقاء می بخشد.

حسین محمدی، روز شنبه ضمن گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم افزود: قطعا وجود نیروهای کارآمد و با انگیزه در آموزش و پرورش مانع هدر رفت بسیاری از منابع مادی و معنوی در این مجموعه بزرگ خواهد شد.
وی، معلمان را نقطه آغاز و اثرگذار هرگونه تحول در نظام آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: معلم می‌تواند با انتقال میراث فرهنگی به نسل نو، با استفاده از روش‌های مناسب درسی و تربیتی، زمینه رشد و تعالی جامعه را در تمامی ابعاد فراهم سازد.
او اظهار داشت: معلم قادر است با دانش و مهارتی که کسب کرده، سیستم آموزشی یک کشور را دگرگون سازند و فضای صرفا آموزشی را به فضایی لذت بخش همراه با پیشرفت و ترقی تبدیل کند.
رئیس دانشگاه شهید رستمی شیراز ادامه داد: معلم در درجه اول باید بر استعدادها و توان روحی و معنوی خویش وقوف یابد و از نقش خلیفه الهی خود در هستی آگاه شود و سپس جایگاه شغلی و رسالت اصلی خود را بشناسد تا بتواند در کار تربیت، کامیاب شود.
محمدی اظهار داشت: معلمی که خود را نشناخته و از نقش خود در هستی و اجتماع غافل است، نمی تواند نیروهای آگاه و مفیدی را تربیت کند.
وی، معلم را عنصراصلی آموزش دانست و بیان کرد: آموزش، پیشران و نیرو محرکه توسعه جامعه و به تبع آن رفاه اجتماعی است و بنابراین برای داشتن کشوری توسعه یافته و متوازن در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باید ارج نهادن به مقام معلم و رفع دغدغه‌های معیشتی آنها همواره مدنظر باشد.
او گفت: دراین میان بدون تردید مسائل مربوط به دو حوزه مهم و تاثیرگذار، اقتصاد و نیروی انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، ضمن اینکه این دو حوزه تاثیر متقابل بر یکدیگر نیز دارند.
رئیس مرکز علمی کاربردی شهید رستمی شیراز، ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء منزلت اجتماعی معلم گفت: بالا بردن شان و منزلت اجتماعی و بیان ارزش واقعی معلم در جامعه به وسیله رسانه‌های جمعی به معلم کمک خواهد کرد که در امر آموزش و پرورش، انتقال ارزش‌ها و کمک به رشد فراگیر، بطور موثرتری عمل کند.
محمدی افزود: احترام به شخصیت معلم باعث می‌شود که او از نفوذ معنوی بیشتری در میان فراگیران برخوردار شود و در نتیجه، انتقال ارزش‌ها بهتر و راحت تر صورت گیرد.
وی، با اشاره به نقش کلیدی معلمان در سعادت، سلامت و پیشرفت ملت‌ها ادامه داد: مردان بزرگی که در افکار و اندیشه‌های مردم دنیا تغییر و تحول ایجاد کرده و موجب توسعه‌ جوامع شده‌اند، یا معلم بوده و یا برای نیل به اهداف و آرمان‌های خود از اندیشه ها و تجربیات معلمان بهره جسته‌اند.
او اظهار داشت: بدون تردید، سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمان آن جامعه دارد و معلم می‌تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق با نوآوری‌های سود بخش را در جامعه تربیت کند.
محمدی ادامه داد: هر زمان که از پیشرفت های چشمگیری که در سایه علم و دانش حاصل شده سخن می گوییم، نباید نقش معلم را جدا از این پیشرفت ها بدانیم و به خاطر داشته باشیم که تمام پیشرفت های جوامع در تمام جهات مرهون زحمات معلمان آن جامعه است.