تهران- ایرنا- در نشست خبری «آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ» به لزوم مستند کردن اقدامات و تجربیات در حوزه صنعت چاپ و انتقال آن‌ها به نسل جدید تاکید شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری «آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ» شنبه ۱۰ اردیبهشت در محل اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد. در این نشست علی‌اکبر ابراهیمی مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر خمسه‌پور رییس هیات امنای چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران، احمد ابوالحسنی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و رییس کمیته اجرایی آیین سپاس، علی طارمی‌راد عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران و مجید پریخواه دبیر آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران حضور داشتند.

حمایت ۱۷ چاپخانه‌دار بزرگ از آیین سپاس

طارمی‌راد در این نشست درباره چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ گفت: بعد از دو سال این برنامه اجرایی می‌شود، آیین گرامی‌داشت ۲۰ اردیبهشت سال جاری در هتل اسپیناس پالاس اجرا خواهدشد. اصل این فکر، حدود دو سال پیش، در پاییز ۹۸ توسط مجید پری‌خواه، مسئول دبیرخانه آیین سپاس برنامه چهره‌های ماندگار صنعت چاپ و همکاران دیگر، به وزارت فرهنگ و ارشاد و پس از آن به اتحادیه چاپخانه‌داران ارائه شد.عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران با تاکید بر لزوم ثبت اقداماتی که در ۱۰۰ سال اخیر در صنعت چاپ انجام شده‌است، ادامه داد: در حال ورود به قرن جدید هستیم، خواستیم تاریخ شفاهی ۱۰۰ سال صنعت چاپ را تهیه و مخاطبان را با این رویداد آشنا کنیم. پیش از این در جشنواره‌ای از بزرگان صنعت چاپ تقدیر شده بود، هیات امنایی برای آسیب‌شناسی این رویداد تشکیل شد. همچنین خزانه‌داری برای امور مالی و روابط عمومی شکل گرفت.

به گفته طارمی‌راد لازم به توجه است که برنامه‌ای با این جامعیت نخستین بار برای صنعت چاپ انجام می‌شود. تمام اقدامات از برنامه‌ریزی، اجرا و ... بر دوش صنعت چاپ بود. به همین دلیل اهالی چاپ به میدان آمدند و اقدامات را انجام دادند. حامی این پروژه ۱۷ چاپخانه‌دار بزرگ است.

بازشناسی و تعریف از صنعت چاپ

طارمی‌راد درباره روند انتخاب افراد و اقداماتی که برای ثبت و سندسازی فعالیت ۱۰۰ سال صنعت چاپ در ایران انجام شده‌است، بیان کرد: در دنباله کار اهدافی را تعریف کردیم تا از بزرگانی که در ۱۰۰ سال اخیر در این حوزه زحمت کشیدند، تقدیر کنیم، همچنین آن‌ها را شناسایی و به نسل جدید معرفی کنیم. همچنین در این روند پیشکسوتان و افرادی که در حوزه چاپ تاثیرگذار بودند، الگوسازی می‌شوند، این افراد فقط اسم نیستند، بلکه جریان اند و صنعت چاپ را به هدف رساندند.

عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران ادامه داد: اگر بخواهیم درباره افراد تاثیرگذار در صنعت چاپ اطلاعات به دست بیاوریم، کمتر اطلاعاتی در دست است، در هدف داشتیم تا سندهایی از بیوگرافی و فیلم آن‌ها تهیه کنیم تا مخاطبان علاقه‌مند بتوانند تاریخ صنعت چاپ را بشناسند و تجربه‌هایی که در ۱۰۰ سال در این حوزه به دست آمده‌است، به نسل‌های بعد انتقال پیدا کند. زیرا این تجارب می‌تواند منبعی برای نسل‌های آینده باشد. این روند موجب بازشناسی و تعریف از صنعت چاپ خواهدشد.

به گفته وی از ۱۰۰ چهره حوزه چاپ فیلم‌هایی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای تهیه، فیلم‌ها تدوین و بازبینی شده‌است و برای روز موعود آماده خواهدشد. این کار سخت بود زیرا برخی از این افراد در قید حیات نیستند.

هیچ کدام از مفاخر صنعت چاپ در قید حیات نیستند

طارمی‌راد درباره دومین اقدامی که برای آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ انجام خواهدشد، بیان کرد: کتابی در این حوزه تالیف شد. این کتاب سه بخش پیش درآمد دارد که در آن چاپ از تاریخ بشری تا امروز، تاریخ چاپ ایران و ... بررسی شده‌است. همچنین تصاویر و بیوگرافی این ۱۰۰ نفر تهیه شده‌است. در نهایت رونمایی در روز ملی صنعت چاپ انجام خواهدشد.

وی ادامه داد: لازمه رسیدن به ۱۰۰ چهره، شناسایی گروه‌های پیشکسوتان، کارآفرینان و ... بود، در گام بعدی معیارهایی برای انتخاب آن‌ها تعریف و امتیازگذاری شد. در نتیجه لیست ۴۰۰ نفری تهیه شد، در نهایت ۱۰۰ نفری که بیشترین امتیاز را داشتند در سه گروه انتخاب شدند.

عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران درباره گروه‌هایی که ۱۰۰ چهره ماندگار صنعت چاپ در آن‌ها تقسیم‌بندی شدند، توضیح داد: یک گروه مفاخر صنعت چاپ هستند که مانند خورشید در صنعت چاپ می‌درخشند و در صنعت چاپ تاثیر داشتند، متاسفانه هیچ کدام در قید حیات نیستند. گروه دوم پیشکسوتان هستند، افرادی که بار چاپ را بر دوش داشتند و تحویل نسل بعد دادند.

اینها حدود ۴۴ نفرهستند. گروه سوم برگزیدگان از چند گروه نوآوران و کارآفرینان هستند. این افراد ریسک اقدامات جدید را پذیرفتند و کارآفرینی کردند تا شرکت دانش‌بنیان درست کنند و وابستگی به خارج را کاهش دهند.


اقداماتی که باید توسط صنف انجام شود

به گفته طارمی‌راد در آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ، به ۱۰۰ نفر لوح تقدیر، حافظه ای که ۱۰۰ فیلم در مورد چهره های ماندگار به تهیه کنندگی محمد رسولی در آن بارگذاری شده است، قرآن با چاپ ویژه و در ۱۶ رنگ که جلد آن توسط آیدین آغداشلو طراحی شده‌است، اهدا خواهدشد. همچنین در آن روز از کتابی از آثار محمود فرشچیان و کتابی از یدالله کابلی هنرمند صاحب نام و خوشنویس پیشکسوت که اشعار خیام را خطاطی کرده‌است رونمایی خواهدشد.

در ادامه این نشست ابراهیمی درباره همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روند برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران گفت: موسسه‌ای که طراح این آیین بود در سال ۹۸ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شد، دیدگاه وزارت فرهنگ و ارشاد این بود که این اقدامات توسط صنف انجام شود. وزارت فرهنگ و ارشاد تکلیف خود می‌دانست تا تجربیات ۱۰۰ ساله در حوزه چاپ به نسل‌های بعد انتقال پیدا کند.

خمسه‌پور نیز در ابتدای این نشست به اهمیت اقداماتی در راستای تقدیر از پیشکسوتان یک صنعت تاکید کرد و گفت: چنین اقدامی برای نخستین بار در ایران برای تقدیر از پیشکسوتان انجام می‌شود.

در ادامه، ابوالحسنی تقدیر از بزرگان را به عنوان یکی از رسوم ایرانیان اعلام کرد و ادامه داد: برای سپاس از ۱۰۰ چهره صنعت چاپ، سپاس از بزرگان رسم ایرانیان است.