اراک - ایرنا - سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت سرای صندوق‌سازها در بازار تاریخی اراک با هدف جلوگیری از تخریب آغاز شد.

به‌ گزارش روز یکشنبه روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، «محسن کریمی» با اشاره به مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین بازار تاریخی اراک، رقم اعتبار اختصاص یافته به عملیات مرمتی سرای صندوق‌سازها را حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال عنوان کرد.  

وی اظهار  داشت: این عملیات شامل مرمت بام و مرمت آسیب‌دیده است که با نظارت اداره کل در تمام مراحل اجرایی خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، با بیان اینکه مجموعه تاریخی بازار اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است گفت: سال گذشته موضوع احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سراهای دارای اولویت مشمول مرمت شدند و این رویه درسال جاری هم ادامه دارد.

وی اظهار داشت: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

بازار تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است این مجموعه تاریخی در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد ساخته شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.