تهران- ایرنا- همه‌گیر شدن دنیای دیجیتال «مِتاورس» با اعتمادسازی میان گردشگران و صاحبان هتل‌ و اقامتگاه‌ها می‌تواند صنعت کرونازده گردشگری را متحول کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مفهوم متاورس به خلق جهان‌های مجازی اشاره دارد که حول محور روابط اجتماعی می‌چرخند. جهانی را تصور کنید که مردم می‌توانند از روی مبل خانه‌شان به طور مجازی کار و خرید کرده و با دیگران تعامل برقرار کنند، به چنین جهانی متاورس گفته می‌شود.

متاورس به عنوان دور جدید از تکامل در دنیای اینترنت، اشکال مختلفی به خود می‌گیرد که از آن میان می‌توان به بازی های ویدئویی، کامیونیتی‌های آنلاین و جلسات کاری که در آن افراد با آواتار یا نسخه دیجیتال خود شرکت می‌کنند، اشاره کرد.

این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمان علمی- تخیلی خرابی برفکی (Snow Crash) نوشته نیل استیونسون مطرح شد. متاورس در این رمان یک جهان مبتنی بر واقعیت مجازی است که در قالب یک بازار تصویر شده است. در این بازار افراد می‌توانند ملک بخرند و بفروشند و آوارتارهای سه بعدی مختلفی برای خود انتخاب کنند.  

اصطلاح متاورس از اکتبر سال ۲۰۲۱ که شرکت فیسبوک به مِتا تغییر نام داد و اعلام کرد ۱۰ میلیارد دلار خرج فناوری‌های لازم برای تحقق متاورس می‌کند، سرزبان‌ها افتاد و حالا آنقدر بازارش داغ است که تحلیلگران بلومبرگ اینتلیجنس پیش‌بینی کرده‌اند ارزش آن تا سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد.

سوای بعد اجتماعی متاورس، کسب و کارها نیز در حال بررسی فرصت‌هایی هستند که این دنیای مجازی در اختیار آنها می‌گذارد تا به مشتریانشان در هرجای دنیا دسترسی پیدا کنند. امکانات و پتانسیل‌های متاورس باعث شده تا صنعت نیز به راه افتادن این جهان مجازی به چشم یک فرصت نگاه کند.

دنیای دیجیتالی که متاورس قولش را داده است پتانسیل آن را دارد تا صنعت کرونازده گردشگری را متحول کند

بهشت مشکل‌پسندان و عاشقان تکنولوژی 

دنیای دیجیتالی که متاورس قولش را داده است پتانسیل آن را دارد تا صنعت کرونازده گردشگری را متحول کند. چون از طرفی نسل جدید گردشگران با فناوری ارتباط خوبی دارند و به احتمال زیاد از این تجربه هیجان انگیز استقبال خواهند کرد و از طرف دیگر گردشگران سن و سال دار تر نیز از این امکان برای ارزیابی و سنجش انتخاب‌های خود پیش از سفر بهره خواهند بود.   

یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت گردشگری برآورده کردن انتظارات روزافزون گردشگران است. از فرآیندهای بی‌نقص رزرو هتل گرفته تا تجربه منحصربه فرد اقامت، تقاضا برای تجربه مطلوب و ایده آل برای مهمان بالاست.

تجربه میهمان از تحقیق درباره محل اسکان آغاز می شود و اگر دنیای متاورس به این حوزه وارد شود، می‌تواند روند رزرو هتل را ارتقا دهد. میهمانان از طریق متاورس می‌توانند علاوه بر کسب اطلاعات اولیه از جمله اندازه، قیمت و امکانات اتاق، تور سه بعدی هتل را نیز تجربه کنند. گردشگران با توسل به متاورس می‌توانند به آواتارهای دیجیتال تبدیل شده و قبل از رزرو هتل و اقامتگاه به طور مجازی در آن چرخ بزنند. این تورها به گردشگران کمک می‌کنند با اطمینان بیشتر درباره هتل محل اقامت خود تصمیم بگیرند و از این طریق نرخ رزروهای مستقیم را افزایش می‌دهد.

گردشگران با توسل به متاورس می‌توانند به آواتارهای دیجیتال تبدیل شده و قبل از رزرو هتل و اقامتگاه به طور مجازی در آن چرخ بزنند

از آنجایی که رضایت میهمانان شاخصی برای اندازه گیری میزان موفقیت هر هتلداری است، استفاده از اهرم متاورس برای عرضه تجربه تعاملی محیط اتاق هتل یا فرهنگ و فضای بومی می‌تواند به نفع هر هتل یا اقامتگاهی تمام شود و آنها را در رقابت پیش بیندازد.

از سوی دیگر بسیاری از مسافران امروزی شم فناورانه دارند و از نسلی هستند که دنیای پیش از گوشی‌های هوشمند را به یاد ندارند. از این رو ارائه امکان سفر دیجیتال برای این نسل ایده ای است که بی تردید از آن استقبال خواهند کرد.