تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

سنندج- ایرنا- تا چند ماه پیش اسم مدرسه و آموزش حضوری که آورده می شد ترسی ناشناخته مانع از یادآوری روزهای خوشی می‌شد که در کنار دوستان و همکلاسی‌هایش و در فضای شاد مدرسه می‌گذراند اما این روزها آن ترس ناشناخته جای خود را به شوقی وصف ناشدنی داده است.

به گزارش ایرنا،حدود ۲۶ ماه پیش بود که کرونا وارد کشور شد، مهمان ناخوانده ای که هیچ کس از ورودش خوشحال نشد چرا که بصورت مستقیم بر روی سلامت و زندگی انسانها تاثیر گذاشت و علاوه بر اینکه خانواده های زیادی را داغدار کرد،اضطراب، ترس، افسردگی و تنهایی را نیز برای جامعه انسانی به همراه آورد.

کرونا که آمد فعالیت‌ها و رفتارهای اجتماعی تغییر کرد، معلمان و دانش‌آموزان خانه نشین شدند و شور و هیاهوی بچه ها از مدرسه به فضای مجازی کشیده شد، دیگر خبری از زنگ تفریح و بازیگوشی بچه ها در حیاط مدرسه نبود و گوشی و تب لت جایگزین دوستی ها شد.

روزهای اولی که آموزش ها مجازی شد، خانواده ها خوشحال بودند از اینکه مجبور نیستند در میان این ترس و واهمه ها فزندانشان را به مدرسه بفرستند حتی ترس  از کرونا به جایی رسیده بود که والدین راضی بودند بچه هایشان ترک تحصیل کنند اما وارد فضای مدرسه نشوند.

گذشت زمان و درگیر شدن والدین با آموزش بچه ها و مشکلات فضای مجازی باعث شد جای خالی آموزش حضوری بیشتر احساس شود اما برغم تمام این مشکلات باز هم خانواده ها حاضر نبودند بچه هایشان را به مدرسه بفرستند هر چند بچه ها شوق حضور در کنار همکلاسی هایشان را داشتند اما ترس از بیماری بر شوق آنان غلبه کرد.

هربار که تصمیمی مبنی بر بازگشایی مدارس آن هم بصورت گروهی و ترکیبی حضوری – مجازی گرفته می شد ترسی ناشناخته وجود دانش آموزان و خانواده هایشان را در بر می گرفت و اگر دانش آموزی نیز در مدرسه حاضر می شد استرس مانع  لذت بردنش از فضای شاد مدرسه می شد.

مهر در فروردین

پس از اقدام جهادی دولت سیزدهم در تامین واکسن و انجام واکسیناسیون برای رده‌های مختلف سنی بویژه دانش آموزان کم‌ کم این ترس کمرنگ شد و خانواده‌ها این بار مشتاق بازگشایی مدارس بودند چون خود نیز از معلم سرخانه بودن خسته شده بودند.

شواهد نیز نشان می‌داد دور شدن دانش آموزان از مدارس و  آموزش حضوری، موجب اثرات زیانباری بر سلامت جسمی، روحی و روانی دانش آموزان شده و افت یادگیری را نیز به همراه داشته است لذا پس از ۲۵ ماه تعطیلی سرانجام روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ شور و شوق به مدارس بازگشت.

۱۴ فروردین امسال همانند اول مهر سال‌های گذشته بود، شادی و نشاط به مدارس بازگشت، دانش آموزان خوشحال از دیدن دوباره همکلاسی هایشان، معلمان خوشحال از حضور دوباره در کلاس های درس و بابای مدرسه خوشحال از دیدن دوباره بازیگوشی بچه هایی که مثل بچه های خود دوستشان دارد.

حدود چهار هفته از بازگشایی دوباره مدارس و از سرگیری آموزش حضوری دانش آموزان می گذرد که برای تهیه گزارش به یکی دو تا از مدارس سطح شهر سنندج رفتم از همان ابتدای ورودم صدای هیاهوی بچه ها توجهم را به خود جلب کرد.

زنگ تفریح بود و دانش‌آموزان در حیاط مدرسه بودند، در هر گوشه ای چند تا از بچه ها دور هم جمع شده و مشغول حرف زدن و شوخی و خنده بودند، البته ناگفته نماند همه ماسک بر صورت داشتند و لبخندهایشان در زیر ماسک ها پنهان شده بود، اما گاهی صدای خنده هایشان جلب توجه می کرد.

از فرصت زنگ تفریح و بیرون بودن دانش آموزان استفاده کرده و به سراغشان رفتم تا از حس و حال این روزهایشان در کنار دوستان و معلمانشان بپرسم چند نفری خود دواطلب شدند.

آموزش مجازی مساوی با استرس

پارمیدا الهی دانش آموز پایه هشتم دبیرستان شاهد شهیده سودابه احدی اولین نفری بود راضی به مصاحبه شد و گفت: ما ۲ سال از فضای درس و مدرسه دور بودیم و در غرق در فضای مجازی شدیم که این امر آسیب های روحی و جسمی زیادی را به ما وارد کرد.

وی افزود: ما الان نوجوان بوده و در سنی قرار داریم که حس کنجکاوی درونمان فعال است و وقتی که از تلفن همراه و گوشی استفاده می‌کنیم قطعا این حس کنجکاوی شاید برخی از ما را به تماشای تصاویری بکشاند که به  روح و رونمان آسیب بزند.

این دانش‌آموز کردستانی افزود: در آموزش مجازی ارتباط مستقیم بین دانش آموزان و معلمان وجود نداشت و منجر به مشکلات زیادی می شد، ضمن اینکه ما الان در راه یادگیری مهارت‌های زندگی هستیم که یکی از این مهارت‌ها، چگونگی رفتار در اجتماع است و این مهم با آموزش مجازی ممکن نیست.

وی یادآور شد: در آموزش مجازی وقتی معلم سوالی می پرسید و دانش آموز بلد نبود دلیل این بلد نبودن پرسیده نمی شد و یا اینکه در صورت پرسیدن دانش آموز به شیوه های مختلف جواب را پیدا می کرد.

الهی افزود: در آموزش آنلاین فرق بین دانش آموزان  زرنگ و تنبل اصلا مشخص نبود چون همه مثل هم بودند راحت می شد با شیوه های مختلف جواب سوال معلم را داد اما  در آموزش حضوری فرق بین دانش آموزان خوب و کسی که نیاز به تلاش بیشتر دارد کاملا مشخص می شود.

وی اظهار داشت: اگر کلی به موضوع نگاه کنیم آموزش حضوی خیلبی بهتر است در آموزش غیرحضوری استرس، ناحق و ناعدالتی وجود دارد و من امروز خیلی خوشحالم که دوباره در فضای مددرسه و پیش دوستان، معلمانم هستم و خانواده ام نیز از ان بابت خیلی راضی و خوشحال هستند.

آموزش حضوری بازده بیشتری دارد

نیکی بابا محمدی دانش آموز پایه هشتم نیز می گوید: آموزش حضوری خیلی بهتر از آموزش غیرحضوری و آنلاین است و این یک امر بدیهی است که این نوع آموزش بازده بیشتری دارد و دانش آموز خیلی بهتر آموزشها را فرا می گیرد.

وی  معتقد است از روز که آموزش حضوری و حضور در مدارس آغاز شده روحیه خود و دوستانش خیلی بهتر شده و از آن گوشه گیری که در این ۲ سال به آن دچار شده بودند درآمده دوباره حس سرزندگی به سراغشان آمده است.

این دانش آموز کردستانی با بیان اینکه در آموزش حضوری حس رقابت منجر به تلاش بیشتر برای یادگیری می شود، گفت: آموزش حضوری موجب بروز خلاقیت و شکوفایی توانایی ها و استعدادهای دانش آموزان خواهد شد و همین امر آنان را برای آینده بهتر آماده می کند.

 وی در پاسخ به این سوال که والدین شان موافق بازگشایی مدارس بودند نیز می گوید: در ابتدا ترسی در میان والدین وجود داشت اما چون هم دانش آموزان و هم معلمان واکسن زده اند و در مدارس پروتکل های بهداشتی خیلی جدی رعایت می شود خانوادها نیز آرامش پیدا کرده اند.

سایدا جواهرنشان دیگر دانش آموز این مدرسه اظهار داشت: آموزش مجازی نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد، هر چند از تعطیلی کامل آموزش ها خیلی بهتر بود اما بر سلامت فکری و فیزیکی دانش آموزان تاثیر منفی نیز داشته است.

وی افزود: وقتی دانش‌‎آموزی  از صبح تا شب پای شبکه مجازی و گوشی و تبلت بوده و از سایر فعالیت‌های اجتماعی دور است بی شک در آینده نیز نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند اما آموزش حضوری مزایایی دارد که حتی در این مدت کم که از بازگشایی دوباره مدارس گذشته توانسته تاثیرات خیلی مثبتی بر روی آموزش ما بگذارد.

وابستگی به فضای مجازی نتیجه آموزش آنلاین

فاطمه زهرا زلقی دانش‌آموز پایه نهم نیز اظهار داشت: فضای مجازی ما را به حدی به خود وابسته کرده است که الان هم دل کندن از آن سخت است و بی شک اینگونه وابستگی موجب می شود که از لحاظ فیزیکی، روحی و جسمی نیز دچار آسیب شویم.

وی افزود: در آموزش مجازی کلاس های دروس عملی، هنر و ورزش عملا تعطیل شده بود ما فقط فیلمی چند دقیقه ای  برای معلم می فرستادیم از شور و شوقی که در آن کلاس ها وجود داشت خبری نبود اما فضای مدرسه خود بخود انسان را سر شوق می آورد.

نجلا نوایی یکی دیگر از دانش آموزان نیز گفت: بعد از ۱۳ بدر که قرار شد دوباره به مدرسه برگردیم هم خودم و هم خانواده ام کمی استرس داشتیم اما الان از آن ترس هیچ خبری نیست و خیلی خوشحالم که بازهم در مدرسه و کنار دوستانم هستم.

آتنا احمدی  نیز می گوید: بزرگترین مشکل آموزش مجازی اعتیاد پیدا کردن به گوشی و فضای مجازی است و خیلی سخت است این اعتیاد از بین برده شود شاید بسیاری از بچه ها نتوانند تا مدت ها این وابستگی را از بین ببرند.

وی افزود: آموزش آنلاین در کنار مزایایی که داشت با معایبی نیز همراه بود و فراگیری برخی از دورس از این طریق خیلی سخت بود اما با این حال سعی می کردم از آموزش عقب نمانم.

با آخرین نفر از بچه ها که صحبت کردم زنگ تفریح تمام شد و دانش آموزان با هیاهوی زیاد وارد کلاس های درس شدند و قبل از اینکه معلمان به کلاس بروند وارد کلاس دبیران شده و با چند نفر از معلمان نیز صحبت کردم که معتقد بودند دانش آموزان تازه بعد از چند هفته دارند به روال قبل باز می گردند.

معلمان چه می گویند؟

سیما قرآنی دبیر ریاضی معتقد بود: حضور دانش آموزان بعد از ۲۵ ماه در مدرسه در ابتدا شاید برایشان سخت بود چون مدت ها از معلمان و فضای مدرسه دور بودند بنابراین برای اینکه به روال قبل برگردند به زمان نیاز بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و پس از گذشته سه هفته دانش آموزان توانسته اند به فضای مدرسه عادت کنند، افزود: آموزش درس ریاضی در فضای مجازی چون دسترسی به بچه ها نداشتیم که آیا فیلم ها را می بینند یا به محتواها توجه می کنند خیلی سخت بود.

این دبیر ریاضی اظهار داشت: تعدادی از دانش آموزان خود احساس مسوولیت داشتند و کار خودشان را انجام می دادند اما یک سری اینگونه نبودند و الان مجبوریم برایشان کلاس جبرانی بگذاریم تا عقب ماندگی هایشان جبران شود.

لیلا سلطنت پوری دبیر علوم تجربی  نیز گفت: پس از بازگشایی دوباره مدارس و حضوری شدن آموزش ها اولیا کاملا رضایت داشته و خودشان داوطلب بودند و با اینکه سرویس نبود و مشکل رفت و آمد وجود داشت اما آموزش حضوری را ترجیح می دادند.

وی افزود: حضور به موقع  بچه ها سرکلاس های درس بخصوص در روزهای ابتدایی خیلی سخت بود چون مدت ها بود از این فضا دور شده بودند لذا کماکان با تاخیر با بهانه های مختلف نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه تاخیر داشتند که معلمان و کادر مدرسه با صبر و حوصله خود این مشکل را رفع کرده و الان تا حدودی به روال عادی برگشته ایم.

این دبیر آموزش و پرورش به آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: به عقیده من دانش آموز درسخوان باشد چه مجازی چه حضوری می تواند درس خود را فرا بگیرد اما فضای مجازی برای دانش آموزانی که کم کار هستند و معلم به آنها دسترسی ندارد مشکل ساز است.

وی ادامه داد: ما در فضای کلاس ها خیلی راحت تر می توانیم با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و  رفع اشکال کنیم، البته آموزش مجای هم مزایای خود را دارد به طور مثال تدریسی که من معلم  انجام می دهم دانش آموز می تواند در منزل چند بار آن را نگاه کند اما دانش‌آموزانی که کم در مدرسه نتیجه بهتری می گیرند.

معاون فناوری دبیرستان شاهد شهیده  سودابه احدی سنندج نیز اظهار داشت: در مدرسه ما استقبال از آموزش حضوری خیلی خوب بود و تقریبا ۱۰۰درصد بچه ها ۱۴ فروردین در مدرسه حضور داشتند، اولیا هم خودشان بچه ها را همراهی می کرند.

مونا ضروری اظهار داشت: قطعا آموزش مجازی معایبی دارد اما در دوران کرونا چاره ای نبود به هرحال آموزش مجازی بهتر از این بود که صرفا آموزش تعطیل شود و بچه ها از درس دور بمانند اما بچه ها آموزش حضوری را بیشتر ترجیح می دهند.

وی یادآور شد: در آموزش حضوری دانش آموزان با معلمان ارتباط مستقیم و چهره به چهره دارند، همکلاسی هایشان را می بینند، ضمن اینکه آسیب‌هایی که فضای مجازی برای دانش آموزان دارد با شروع آموزش حضوری حذف می شود لذا بچه ها و اولیا رضایت بیشتری دارند.

معاون فناوری دبیرستان شاهد شهیده  سودابه احدی سنندج درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس اظهار داشت: بچه ها همه ماسک دارند اگر ماسکشان پاره شود،فوری ماسک در اختیارشان قرار داده می شود، فضای کلاس ها هم فاصله رعایت شده، تهویه داریم و  پنجره ها مدام باز است.

وی افزود: اگر دانش آموزی علایم داشته باشد حتی یک سرماخوردگی ساده فوری به منزل فرستاده می شود و با گواهی پزشک می تواند تا زمانی که حالش بهتر شود در مدرسه حضور پیدا نمی کند.

در پایان نیز وضعیت فعلی مدارس  استان و آموزش حضوری را از مدیرکل آموزش و پرورش کردستان جویا شدم.

۹۹درصد دانش‌آموزان در مدارس حضور دارند

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز  گفت: در بازدیدهایی که از مدارس انجام شد، حدود ۹۹ درصد دانش آموزان سرکلاس‌های درس حضور داشتند.
هاشم ناظمی جلال اظهار داشت: حضور بالای دانش‌آموزان در کلاس درس بیانگر آن است که دانش آموزان ما در طول ایامی که مدرسه نبودند دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شده‌اند .

 وی حضوری شدن مدارس را یک فرصت مغتنم دانست و تاکید کرد: باید از این ظرفیت در این هفته های باقی مانده از سال تحصیلی برای کیفیت بخشی به آموزش و جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.

 مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: انتظار می رود مدیران مدارس به صورت جدی پای کار باشند و از فرصت پیش آمده برای حضوری شدن کلاس ها استفاده شود و دانش آموزان و معلمان نیز برای جبران کم آموزی ها به خاطر شرایط کرونا تلاش کنند.

امید می رود تا مهر سال جاری که آغاز سال تحصیلی جدید است دیگر خبری از چهره منحوس کرونا نباشد و دانش‌آموزان و معلمان همانند گذشته و بدون هیچ محدودیتی در فضای شاد مدارس حضور پیدا کنند.
استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.