به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی فرودگاه آبادان مسعود خواستخدایی بیان کرد: این سامانه یکی از مهمترین دستگاههای کمک ناوبری است که شامل حسگرهای سنجش میزان دید افقی در راستای باند و سایر پارامترهای هواشناسی در آستانههای باند است.
وی گفت:نصب سامانه آر.وی.آر پس از مکاتبات و پیگیری و درخواست مکرر این مدیریت و نظر مساعد و دستور سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و مدیران ستادی و با همکاری سازمان هواشناسی کشور در اولویت برنامههای فرودگاه آبادان قرار گرفت و دراردیبهشت ١٤٠١ کلید خورد.
وی افزود: این سامانه دارای سنسور در راستای باند است که با این قابلیت توانایی اندازهگیری دقیق پارامترهای جوی در مجاورت باند را دارد و نقش موثری در تضمین سلامت پرواز در شرایط نامساعد جوی دارد.
خواستخدایی بیان کرد: دادههای حاصل از این سامانه که براساس استانداردهای جهانی هواپیمایی (ایکائو ) اجرا شده به طور همزمان در مرکز هواشناسی فرودگاهی و برج مراقبت پرواز قابل رویت بوده و در کنترل ترافیک هوایی بسیار حایز اهمیت است.
وی گفت: با راهاندازی و بهرهبرداری از این سامانه دید افقی برای استفاده از سامانه فرود اتوماتیک ( آی.ال.اس) کاهش یافته و به ۹۰۰ متر کاهش مییابد که تا پیش از این حداقل دید افقی جهت فرود پرواز یک هزار و۲۰۰ متر بود.
مدیر فرودگاه آبادان افزود : نصب این سامانه با توجه به وضعیت جوی آبادان در شرایط مه ، گرد و غبار و یا هنگام بارندگی به فرود پروازها کمک شایانی میکند و تاخیر و ابطال پروازها در شرایط بد جوی را کمتر میکند.
به گزارش ایرنا، فرودگاه بینالمللی آبادان، جزو نخستین فرودگاههای ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت.
این فرودگاه دارای ۲ باند فرود است که طول باند بزرگتر آن سه هزار و ۱۰۴ متر است که ظرفیت هشت هواپیمای پهن پیکر را بهطور همزمان در رمپ مسافری داراست و از آنجا که این فرودگاه با استانداردهای جهانی ساخته شده، ظرفیت پذیرش هواپیماهای بزرگ مانند بویینگ ۷۴۷، ایرباس ۳۴۰ و هواپیماهای بزرگتر را دارد.