حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: ماه مبارک رمضان به عنوان یک فرصت عالی برای مومن قرار داده شده و مومن در این ماه، از دست دادن فرصت ها را می بیند و هر روز که دعاهای روزهای ماه رمضان را می خواند، متوجه می شود فرصت ها تمام می شود و باید از فرصت ها بهره گرفت. بر همین اساس درس ماه رمضان این است که اگر انسان از فرصت ها خوب استفاده کند، بعد از آن می تواند جشن پیروزی بگیرد.
وی افزود: این ماه و عید سعید فطر نشانگر یک درسی است که خدا در باب فرصت شناسی و نتیجه قدرشناسی از فرصت به انسان می دهد که رسیدن به پیروزی است. خدا به مومنین لطف ویژه ای کرده که ماه رمضان را با خاطرات زیبا و حالات خوش معنوی نصیب انسان می کند و جدا شدن از آن برای مومن، بسیار دلتنگ کننده و فراقش غم انگیز است.
این استاد حوزه ادامه داد: لطف الهی شامل حال مومن شده که عید فطر آمده و باعث شده که فراق مومن با ماه رمضان یک فراق آزاردهنده و بسیار تلخی نباشد. گویا عید فطر مایه تسلای دل مومن است که از یک سو می بیند ماه رمضان می رود و این برای او غم انگیز است ولی از طرف دیگر می بیند عید فطر می آید و این به دل او تسلا می دهد. بنا بر این باید از فرصت های ماه رمضان استفاده کرد و باید از آنچه که در روز عید فطر در آداب و اعمال آن بازگو شده، قدرشناسانه الگوبرداری و عمل کرد و آنگاه به تفکر نشست.
وی با اشاره به دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه گفت: دعای وداع امام سجاد (ع)، هم شوق انگیز است و هم حسرت برانگیز؛ هم اشک انسان را جاری می کند و هم قدرشناسی از لحظات ماه را با آمیزه ای از شکر و دعا در مقابل چشم مومن قرار می دهد. با خواندن این دعا، هم یادآوری می کنیم که ماه رمضان چه ماهی بود و در حقیقت خدا در این ماه چه لطفی به ما کرده بود و این زمینه شکرگزاری را در وجود ما فراهم و ما را مشتاق می کند که از خدا بخواهیم ما را به ماه آینده برساند تا با قدرشناسی بیشتری وارد ماه شویم. از طرف دیگر غم از دست دادن این فرصت را به ما یادآوری می کند که از دست دادن فرصت های ریز و درشت دیگری که در زندگی داریم غم انگیز است؛ آنگونه که حضرت علی(ع) فرمود اضاعه الفرصه غصه؛ از دست دادن فرصت ها باعث غصه انسان می شود.
زارعی گلپایگانی افزود: با این دعای وداع ماه رمضان که از امام سجاد رسیده با خدا سخن بگوییم و علاوه بر قدردانی از مهمانی او، عذر تقصیر در کوتاهی ها بیاوریم و در خواست بهترین پاداش ها و الطاف الهی را داشته باشیم که از فضل و کرم خدا بعید نیست.
این استاد حوزه ادامه داد: یکی از اعمال روز عید فطر، غسل است که موجب نشاط انسان می شود و پرداخت زکات نیز شادی آفرینی خود را دارد. چون انسان با پرداخت فطره به افراد نیازمند و مشاهده شادی آنان، سرور معنوی به او دست می دهد. به همین دلیل مبنای شادی و نشاط در اسلام، شادی باطنی است درحالی که بعضی تصور می کنند مبنای شادی، حرکات پوچ و بی محتواست در حالی که نشاط باید از درون انسان بجوشد. از دیدگاه اسلام زمانی عید محسوب می شود که انسان با خدا ارتباط برقرار کند و این ارتباط به شکلی زیبا صورت بگیرد. به همین دلیل امیرمومنان(ع) فرمود هر روزی که در آن معصیت صورت نگیرد؛ عید است. یعنی باید محتوای عید را یک محتوای الهی ببینیم.
وی تاکید کرد: در اعیاد اسلامی فطرت انسان بیدار می شود و به واسطه مژده هایی که خدا داده؛ انسان احساس شادمانی و سرور می کند. ممکن است در عیدهای دیگر فقط لباس نو بپوشیم اما در عید فطر، جان و دل و ایمانمان نو می شود و در پی ارتباط انسان با خدا یک احساس خوبی به انسان دست می دهد. البته این مساله در فضای اعیاد اسلامی که فطرت انسان محور قرار می گیرد، دیده می شود و به طور طبیعی زمانی که محتوای عید، الهی شود؛ در واقع این عید برای بعد عمیق انسانی و فطرت انسانی خواهد بود.
زارعی اضافه کرد: بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) تاکید کردند که زینت عیدتان را تکبیر قرار دهید و امام سجاد(ع) فرمود در کنار آراستگی ظاهری، دعا کنید و مبادا آراستگی ظاهر باعث شود تا آراستگی باطنی را از یاد ببرید. سفارش شده در چنین روزی از خدا زیاد درخواست کنیم. به عبارت دیگر دعا خوراک روز عید است. چون در دعا شادی و آرامش نصیب انسان می شود و با رفیق گمشده همیشگی خود یعنی خدا خلوت می کند و این موارد از شیوه های ابراز سرور و نشاط عید است.
وی افزود: اگر عیدی باشد که در آن ارتباط با دیگران نداشته باشیم؛ طبیعی است که از این عید لذت نمی بریم و این عید آرامش بخش نیست و شادی به همراه ندارد و زمانی عید فطر با شادی و سرور همراه است که اجتماعی برپا باشد و همه با هم روبرو شوند و تبریک بگویند و طلب قبولی عمل برای یکدیگر کنند و زمانی این شادی کامل می شود که همه خدا را ستایش کنند که ستایش و یاد خدا آرامش بخش دل هاست.