استانها- ایرنا- هرچند اجرای واکسیناسیون عمومی کرونا و همراهی مردم در رعایت هشدارهای بهداشتی مانع از همه گیری سویه اُمیکرون در ایام نوروز امسال شد اما با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر و افزایش سفرهای بین شهری، احتمال شیوع دوباره ویروس وجود دارد از این رو رعایت اصول بهداشتی یک ضرورت است.

به گزارش گروه استانهای ایرنا ،صفر شدن تعداد شهرهای قرمز، کاهش شمار قربانیان کرونا حاکی از این است که زمان ، هزینه و زحمات زیادی برای  شکل گیری این وضعیت صرف شده است و تداوم آن همچنان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، پرهیز از دورهمی‌ها، ترددهای غیر ضرور و تزریق دزهای کامل واکسن بستگی دارد.

کارشناسان توصیه می کنند که با توجه به تغییر رنگ بندی شهرها و کاهش مبتلایان و بستری شدگان، شهروندان نباید عادی انگاری کنند و با انجام سفرهای غیر ضرور یکبار دیگر به شیوع ویروس کرونا و بازگشت روزهای تلخ و مرگ و میرهای بالای کرونایی دامن بزنند.

طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور ،تعداد شهرهای با وضعیت قرمز به صفر رسیده و اکنون  ۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۹۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند .

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز خرسندی از اینکه با پوشش وسیع واکسیناسیون عمومی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، آمار مرگ و میر کرونایی و میزان مبتلایان روزانه به این بیماری کاهش محسوسی داشته و بسیاری از شهرها موارد فوتی ندارند افزود: از مردم می خواهیم همچنان ماسک که مهمترین وسیله محافظتی در برابر انتقال کرونا است، را استفاده کنند.

کمال حیدری در خصوص تزریق دز چهارم واکسن و افراد واجد شرایط اظهار داشت :افراد بالای ۷۰ سال که بیش از ۳ ماه از واکسیناسیون دُز سوم آنها گذشته، لازم است، برای دریافت دُز نوبت چهارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه  کادر بهداشت و درمان و افراد دارای نقص ایمنی در اولویت دریافت این نوبت هستند گفت :امسال برای عموم جامعه یک نوبت واکسیناسیون نیز داریم و کسانی که هنوز موفق به دریافت دز سوم واکسن نشده اند، درخواست می شود هر چه سریع تر به مراجعه به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۸۳۲ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۷۶۹ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۹ هزار و ۴۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۶۴۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۰ هزار و ۵۱۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وضعیت کرونایی و روند واکسیناسیون در استان ها

ارومیه/ رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: تعداد بیماران بستری با شرایط سندرم حاد تنفسی در این استان به ۱۵۲ نفر کاهش یافته که امیدواریم این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

علی افشانی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر دیگر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شدند ولی تعداد بیماران مبتلا یا مشکوک به بیماری کووید ۱۹ بستری در مراکز درمانی طی این مدت به ۲۶ نفر رسید.

اردبیل/ دکتر عمران خسروی سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال از ترخیص آخرین بیمار کرونایی بستری در این مرکز درمانی و آبی شدن رنگ این منطقه خبر داد .

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، شمار بستری مبتلایان بدحال کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته تک رقمی شده و به ۹ نفر رسید.

دکتر علی محمدیان اردی افزود: با صفر شدن شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل برای بیست و نهمین بار در سال جاری طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان در مدت ۲۶ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۹۹ نفر باقی ماند.

در ادامه روند کاهشی شیوع و بر اساس آخرین وضعیت اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا، هم‌اکنون چهار شهرستان اردبیل، مشکین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال در وضعیت آبی، شهرستان‌های نیر، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان سرعین در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

دکتر محمدیان‌اردی با اشاره به تزریق ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۲۳ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۱۰۰ درصد جمعیت هدف معادل ۹۶۶ هزار و ۶۲۵ دُز اعلام کرد.

تبریز/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: به خاطر کم توجهی به واکسیناسیون کرونا برای کودکان پنج تا ۱۲ سال ۱۰ کودک در بیمارستان های آذربایجان شرقی به علت ابتلا به کویید ۱۹بستری هستند و اکنون در مجموع ۱۶۸ بستری کرونایی در استان داریم.

حسین حقایی اظهار کرد:  ۶۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی در استان داشتیم البته خوشبختانه فوتی در کودکان نداریم.  

اکنون در این استان شهر قرمز و نارنجی نداریم و ۱۴شهر زرد و هفت شهر از جمله تبریز آبی هستند. 

لرستان/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با شناسایی ۲۴ مبتلای جدید کرونا ، شمار مبتلایان به ۲۱۷ هزار و ۹۹۳ نفر رسید و ۹۶بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا هم در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.

مریم کوشکی افزود:طی شبانه روز گذشته هیچ مورد مرگ و میری به دلیل ابتلا به کرونا در استان گزارش نشده و شمار قربانیان همچنان ۲ هزار و ۸۳۵ نفر است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، چگنی، خرم آباد، دلفان، سلسه، کوهدشت و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی و شهرستان دورود در وضعیت آبی قرار گرفته است.

ایلام/ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: کرونا چهار ایلامی دیگر را شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری کرد و بستری های استان به ۱۳ نفر کاهش یافت.

دکتر جاسم محمدی اظهار داشت : طی شبانه روز گذشته مورد فوتی ثبت نشده و مجموع فوتی های استان یک هزار و ۲۵۰ نفر است.

اکنون شهرستان دره شهر، بدره، سیروان و هلیلان در وضعیت نارنجی و  ایلام، ایوان، چرداول، ملکشاهی، مهران، آبدانان، دهلران  و چوار نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

البرز/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: ۱۵ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی گفت: اکنون ۹۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی  در البرز به ثبت نرسیده  و  شمار کل جانباختگان این بیماری استان  به روی عدد ۶ هزارو ۸۳۱  نفر ثابت ماند.

زاهدان / سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با ابتلای هفت نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۶۹هزار و ۵۷۰ نفر رسیده است.

دکتر حمید غزنوی  اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

 

گزارشی با محوریت کرونا

برنامه‌ریزی آموزش و پرورش شمیرانات برای دوران پساکرونا

سلامت روان اولویت پسا کرونا

حضور شوق و غیاب ترس در مدارس

آمارهای جدید وزارت بهداشت / کرونا جان ۱۸ نفر دیگر را گرفت

مجموع جان باختگان بیماری کرونا، با فوت ۱۸ هموطن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، به ۱۴۱ هزار و ۱۱۴ نفر رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وبدا، از دیروز تا امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۸ نفر از آنها بستری شدند.

یک هزار و ۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۱ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۳۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۵ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۹۸۹ هزار و ۳۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

به گزارش ایرنا، کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.