تهران- ایرنا- شورای فدرال "اکولوژی سبزهای اروپا" از توافق با حزب "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" به رهبری ژان لوک ملانشون خبر داد؛ حرکتی که همزمان با مذاکرات با حزب سوسیالیست و کومونیست گامی در جهت توافق بزرگ در اردوگاه چپ‌های فرانسه برای کسب اکثریت مجلس ملی و شاید نخست وزیری ملانشون ارزیابی می‌شود.

به گزارش ایرنا، از روزنامه لو فیگارو، حزب اکولوژی سبزهای اروپا به توافقی تاریخی با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر برای انتخابات پارلمانی که ماه ژوئن (خرداد) برگزار می‌شود، دست یافتند و مذاکرات با دو حزب سوسیالیست و کومونیست فرانسه نیز در حال پیشرفت است.

در اختیار داشتن اکثریت مجلس ملی فرانسه از آن جهت اهمیت دارد که متون قانونی مصوب هیات دولت در بیشتر موارد نیازمند تصویب در پارلمان است و رئیس جمهور فرانسه با از دست دادن اکثریت مجلس، با چالش مواجه می‌شود و برای حل مشکل نخست وزیر خود را از میان احزابی که اکثریت پارلمان را کسب کرده‌ باشند، انتخاب می‌کند. روندی که بارها جمهوری پنجم فرانسه شاهد آن بوده و در مواردی رئیس جمهور و نخست وزیر که از آن به عنوان رئیس دولت یاد می‌شود، از دو حزب مخالف کنار یکدیگر قرار گرفته و همزیستی حزبی داشته‌اند.

حال با این توافق تاریخی بین اکولوژیست‌ها و فرانسه تسلیم‌ناپذیر، ژان لوک ملانشون یک گام به طرح خود مبنی بر دور سوم انتخابات فرانسه که خود را در جایگاه نخست وزیر دولت جدید این کشور رتبه‌بندی کرد، نزدیک شده است. چهره‌ای محبوب در بین احزاب چپ، مسلمانان و کارگران فرانسوی که ضمن انتقاد شدید از حزب راست افراطی مجمع ملی در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری که مارین لو پِن نماینده آن بود، از امانوئل مکرون نیز حمایتی نکرد. 

تحلیلگران معتقدند که پیشرفت‌ها در مذاکرات بین احزاب چپ فرانسه در حالی رقم می‌خورد که در سال‌های اخیر این احزاب چالش‌ها و درگیری‌های بسیاری با یکدیگر داشتند و کمتر شاهد اینگونه جریانات موافق بوده‌ایم.

بر اساس گزارش لو فیگارو، شورای فدرال اکولوژی سبزهای اروپا با ۸۴ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، هشت رای سفید و یک نفر که در رای‌گیری شرکت نکرد، وارد توافقی تاریخی با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر به رهبری ملانشون شد.

به گفته منابع نزدیک به مذاکرات، این توافق به طور مشخص ۱۰۰ حوزه را برای قطب زیست محیطی اختصاص می‌دهد.

اگر جنبش کوچک "نسل‌ها" را که روز پنج‌شنبه با حزب فرانسه‌تسلیم ناپذیر توافق کردند را کنار بگذاریم، مذاکرات این حزب با اکولوژی سبزهای اروپا از زمان سوم شدن ژان لوک ملانشون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیشرفته‌ترین بحث‌های دوجانبه‌ای بود که این حزب چپ با دیگر احزاب چپ فرانسه آغاز کرده است.

تحلیلگران تاکید دارند که در صورت کسب اکثریت محلس ملی فرانسه توسط احزاب چپ، نخست وزیر از بزرگترین گروه مجلس یعنی همپیمانان ملانشون انتخاب می‌شود.

مذاکراتی که از هفته گذشته آغاز شده و به اعتقاد تحلیلگران برای احزاب چپ چندان ساده نخواهد بود اما ملانشون امیدوار است که در جریان آن احزاب چپی همچون اکولوژی سبزهای اروپا، حزب کمونیست فرانسه، حزب نوین ضدسرمایه‌داری و حزب سوسیالیست را که تا روز چهارشنبه هرگونه‌ مذاکره‌ای را رد می‌کردند، متحد کند؛ اتحادی که حال یک پیوند آن با اکولوژیست‌ها رقم خورد.

لازم به یادآوری است که دو حزب اکولوژی سبزهای اروپا و فرانسه تسلیم‌ناپذیر چندین سال است که به عنوان نیروهای چپ پویا در فرانسه شناخته می‌شوند و گواه این مدعا نتایج انتخابات چند سال اخیر این کشور است.

لو فیگارو توافق احتمالی حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر با حزب سوسیالیست را نیز به همان اندازه تاریخی ارزیابی و به خروج ملانشون از این حزب در سال ۲۰۰۸ اشاره می‌کند؛ اقدامی که موجب بیگانگی و ایجاد اختلافات با هم حزبی‌های سابق این چهره محبوب در میان سیاستمداران فرانسوی شده است.

توافقی که ملانشون روز گذشته در رژه روز کارگر در پاریس با اشاره به آن گفت: اگر بحث‌ها امشب تمام نشود، هرگز پایان نخواهد یافت.

وی که با تشویق هواداران به هنگام ورودش به میدان جمهوری همراه شده بود، اطمینان داد: مذاکرات برای توافق بین احزاب چپ در حال پیشرفت است و مطمئن باشید که ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد آن انجام می‌دهیم.

اولیویه فور (Olivier Faure)، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه اما چند ده متر آن طرف‌تر با بیان اینکه من امشب خواهم خوابید، به وضوح مهلت ملانشون برای دستیابی به توافق را زیر سوال بود اما تاکید داشت که ما به وضوح می‌بینیم که با توافق فاصله زیادی نداریم و به گفت‌وگو ادامه می‌دهیم.

و اما دقایقی بعد فور و ملانشون پیش از گفت‌وگویی کوتاه مقابل دوربین‌ها، با فریادهای "اتحادیه مردمی" با یکدیگر دست دادند.

در طرف دیگر ماجرا لوران باومل، یکی از مذاکره‌کنندگان سوسیالیست نیز با اشاره به روند مذاکرات با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر، توضیح داد: چیزهای زیادی وجود دارد که باید دوباره به آنها نگاه کرد و طبیعی است؛ ما در حال انجام کاری تاریخی هستیم.

با این حال حزب سوسیالیست از ملانشون به دلیل انتقاد از حمایت از اوکراین و رد ناتو انتقاد کرده است.

از طرف دیگر استفان لو فول سوسیالیست‌ که از نزدیکان هم حزبی خود فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین این کشور و از منتقدان همیشگی دبیر اول این حزب بشمار می‌رود، روز گذشته در مصاحبه با نشریه لوپوینت تاکید کرد: اولویت اولیویه فور (دبیر اول حزب سوسیالیست) نجات خودش است. او حاضر است تمام تاریخ سوسیالیستی را برای توافق بر سر ۲۰ حوزه انتخابیه بفروشد و این غیرقابل قبول است.

لو فیگارو روز دوشنبه در گزارشی دیگر با تاکید بر این نکته که احزاب چپ به پیشروی خود ادامه می‌دهند، با اشاره به توافق اکولوژیست‌ها با حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر، پیش‌بینی کرد که چند ساعت آینده می‌تواند به خوبی باعث ایجاد اتحادهای جدید، به ویژه با کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها شود.

الکسیس کوربییر معاون حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز صبح امروز در مصاحبه با فرانس اَنفو یادآوری کرد که ما اتحاد می‌خواهیم و این امری ضروری است.

او تاکید کرد: تنها راه نجات این است که با هم کنار بیاییم. کارها در یک روز انجام نمی‌شود. توافق امکان‌پذیر است و ما می‌خواهیم هرچه سریعتر به آن دست یابیم.

حدود ۲ هفته از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گذشته است و در جریان آن مکرون موفق شد با کسب ۵۸.۵۴ درصد آرا در برابر رقیب خود لو پِن از حزب راست افراطی (۴۱.۴۶ درصد) دوره پنج ساله خود را تمدید کند و حال در فاصله‌ای اندک یعنی در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹خرداد) صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس ملی این کشور مشخص می‌شوند.

در این انتخابات، مردم به فرد و نه به لیست رای می‌دهند تا شبهه‌ای در مورد انتخاب نمایندگان وجود نداشته باشد؛ با این حال طبق قوانین جمهوری پنجم فرانسه، یک حزب، جنبش یا ائتلاف باید دستکم ۲۸۹ کرسی مجلس را برای دستیابی به اکثریت از آن خود کند.