مصطفی آذرکیش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اقدامات صورتگرفته درخصوص ارتقاء توانمندی هنرآموزان هنرستانها اظهار کرد: در هنرستانها کادر آموزشی مشمول دبیران دروس عمومی، دروس پایه، هنرآموزان رشتههای تحصیلی، استادکاران و سرپرستان بخش هستند.
وی افزود: براین اساس تدریس دروس عمومی و پایه به عهده دبیران عمومی است و ساعت ابلاغ تدریس آنها با دبیران متوسطه نظری هماهنگ میشود و از آن طریق قابلیت ردیابی دارد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانشآموزش و پرورش ادامه داد: یکی از برنامههای ارتقاء کیفیت آموزش هنرآموزان در وزارت آموزش و پرورش ارتقاء توان حرفهای همکاران در سال گذشته است، به طوری که در شرایط شیوع ویروس کرونا دورههای دانشافزایی در قالب وبینارهای تخصصی به صورت مجازی برگزار شد و بیش از ۱۲هزار نفر از همکاران به نوعی در این آموزشها مشارکت داشتند.
آذرکیش خاطرنشان کرد: همچنین۴۱ دبیرخانه راهبری کشوری وجود دارد که یکی از وظایف این دبیرخانهها ارتقای توان حرفهای همکاران از طریق دوره های دانش افزایی است.
وی یادآورشد: وزارت آموزش و پرورش هم در قالب دبیرخانه و در قالب برنامههای دانش افزایی برای هنرآموزان هنرستانها برنامه ریزی کرده و پیگیری این ارتقاء توان حرفهای را انجام داده و میدهد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانشآموزش و پرورش با بیان اینکه هنرآموزان یادگیرنده در آموزشها منعطف در مواجهه با چالشها تصمیمگیری میکنند، گفت: شتاب تکنولوژی و فناوریهای جدید انقدر زیاد است که لزوما هنرآموزان باید به طور مستمر با اطلاعات جدید خودشان را به روز کنند و براین اساس توانمندسازی هنرآموزان از اولویتهای برنامههای کیفیت بخشی ما در وزارت آموزش و پرورش است.
آذرکیش افزود: امیدواریم با شرایط کنونی کشور پس از انجام واکسیناسیون عمومی، شاهد اجرای دورههای آموزشی به شیوه حضوری برای هنرآموزان باشیم، با توجه به بخشی از دروس کارگاهی، دورههای دانشافزایی باید لزوما به شیوه حضوری برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: با تغییر نظام آموزشی در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در دوره متوسطه این دورههای آموزشی با محوریت گروههای آموزشی و با اجرا در دانشگاه شهید رجایی، هنرستانها و سازمانهای متولی مهارت انجام شد.
آذرکیش عنوان کرد: کرونا برگزاری دورههای ارتقاء توانمندسازی هنرآموزان را متاثرکرد، بنابراین امیدواریم در سال تحصیلی آینده با قوت بیشتری به برگزاری دورههای آموزشی برای هنرآموزان اقدام کنیم.
حضور بیش از ۹۲ درصد هنرستانی در کلاس درس
وی همچنین درباره شیوه تحصیل هنرستانیها اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دروس کارگاهی عملی شامل شایستگیهای فنی در شاخه فنی و حرفهای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش به شیوه حضوری بوده است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانشآموزش و پرورش افزود: همچنین اینکه سایر دروس هنرستانیها مانند عمومی و پایه تا اسفند ماه در فضای مجازی برگزار میشد اما دروس تخصصی که عملی و کارگاهی است، از ابتدای سال به شیوه حضوری بود و پس از تعطیلات نوروز هم حضوری تداوم یافت.
آذرکیش با بیان اینکه هنرآموزان از آموزش حضوری استقبال بسیاری داشتند، گفت: با توجه به اینکه ماهیت آموزش شایستگی محور است و باید به شیوه حضوری باشد، هنرآموزان استقبال بیشتری از آموزش به شیوه حضوری دارند.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۷ هزار هنرآموز در هنرستانهای سراسرکشور در ۲۰۱ رشته تحصیلی و در چهار زمینه صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی تدربس میکنند، خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان در کارگاهها حضور پیدا کرده و آموزش می بینند.
به گزارش ایرنا، آموزش دانشآموزان از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت فرزندان از حضوری به صورت مجازی درآمد، در نهایت با انجام واکسیناسیون گسترده در جامعه و کاهش ابتلا به بیماری کرونا، از ابتدای مهر ماه سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برخی از مدارس و دورس مانند دروس کارگاهی هنرستانیها آموزش حضوری را آغاز کردند.
همچنین ستاد مقابله با کرونا روز ششم فروردین ماه اعلام کرد که آموزش مدارس و دانشگاهها باید از روز ۱۴ فروردین ماه به صورت حضوری تداوم یابد، بنابراین دانشآموزان و معلمان پس از پایان تعطیلات نوروز در مدارس حاضر شدند.