قشم - ایرنا - بنیانگذار سبک خوس دوزی آیه های قرآن و اسما متبرکه گفت: ۱۱۰ اثر هنری خوس دوزی قرآنی با انواع مختلف خط های ایرانی و اسلامی در سرزمین آب و آفتاب تولید و آماده رونمایی در نمایشگاه صنایع دستی است.

مسعود مورموگویی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این ۱۱۰ اثر هنری آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» به نیت حروف ابجد نام مبارک مولای متقیقان حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام است که با انواع مختلف خط‌های ایرانی و اسلامی در مدت زمان پنج سال توسط من، همسرم لاله آقایی فروشانی و خواهرم زهرا موگویی خوس دوزی شده و آماده رو نمایی و نمایش در نمایشگاه های صنایع دستی داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و افشار فتح الهی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم نمایشگاهی برای نمایش این آثار هنری بر پا شود، تا این ۱۱۰ طرح خوس‌دوزی شده آیه شریفه‌ «بسم الله الرحمن الرحیم» با خط‌های اجرایی جدید و سایر خطوط خوشنویسی ایرانی و اسلامی در معرض دید عموم قرار بگیرد.

بنیانگذار سبک خوس دوزی آیه های قرآن و اسما متبرکه به انواع مختلف خط‌های ایرانی و اسلامی خواستار حمایت بیشتر مسوولان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از این هنر زیبای قرآنی شد و افزود: از تمامی مسوولان متولی برای معرفی این هنر ارزشمند به مسلمانان سایر کشورها و مردم هنر دوست جهان درخواست حمایت داریم تا تور پلاستیکی آثار خود را به ابریشم طبیعی و قرقره پلاستیکی را به قرقره از جنس طلا و نقره واقعی تبدیل کنیم.

مورموگویی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون هیچ یک از مسوولین هیچ گونه حمایتی از این هنر قرآنی نکرده اند، اما کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آمادگی خود را برای معرفی سبک ارائه شده خوس دوزی با درج سوره های قرآنی و اسماء متبرکه را با نام و پرچم کشور خود به گروه سه نفر سبک خوس دوزی سوره های قرآنی اعلام کرده اند که با توجه به جایگاه این هنر ایرانی منتظر حمایت مسوولین برای معرفی، ارائه و فروش آثار سبک خوس دوزی سوره های قرآنی در داخل خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی توضیح داد: تمامی آثار تولیدی توسط گروه سه نفر ما با خط های ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی، کوفی بنایی، کوفی تزئینی، طغرایی، ثلث تزئینی، دیوانی، دیوانی جلی، ریحان یا محقق، ثلث مسلسل زنجیره ای، کوفی مسلسل زنجیره ای و نقاشی خط یا خط نقاشی، آینه یا قرینه یا دوتایی و نقاشی های عصر رنسانس اروپا بر روی تور های ریز بافت خوس دوزی شده است.

بنیانگذار سبک خوس دوزی آیه های قرآن و اسما متبرکه به انواع مختلف خط‌های ایرانی و اسلامی اعلام کرد: حدود ۱۰ سال است که به صورت حرفه‌ای در رشته خوس‌دوزی فعالیت داریم و سال ۱۳۹۲ با همراهی همسر و خواهرم موفق به ابداع و نوآوری سبکی جدید در صنایع دستی به نام «خوس‌دوزی آیه‌های قرآنی و اسماء متبرکه» شدیم.

وی اعلام کرد: در این سبک جدید از خط‌های بنایی، کوفی، نستعلیق و نقاشی بر روی تورهای ریزبافت استفاده می‌شد و چند سال بعد نیز خط‌های ثلث و طغرایی را به آن افزودیم.

مورموگویی افزود: تیم هنری و سه نفره ما طی ۱۰ سال فعالیت حرفه ای خود موفق شده است از ۶۰ خط ایرانی و اسلامی تا به امروز ۱۵ خط را خوس دوزی کند.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت هر گره خوس دوزی چقدر برآورد می شود، گفت: هر پیکسل یا گره خوس دوزی آیه های قرآنی به عنوان خط های مختلف ایرانی و اسلامی سال ۹۳ کارشناس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان ۱۵۰۰ تومان قیمت کارشناسی گذاشته اند.

بنیانگذار سبک خوس دوزی آیه های قرآن و اسما متبرکه به انواع مختلف خط‌های ایرانی و اسلامی اظهار داشت: طی رایزنی های صورت گرفته با یک شرکت دانش بنیان در صورت تامین مالی قرقره های از جنس طلای واقعی تولید و اجرا خواهد شد قیمت یک قرقره پلاستیکی ژاپنی به طول ۲۵۰ متر در حال حاضر ۵۰ هزار تومان است در صورتی که شرکت دانش بنیان برای تولید یک قرقره خوس ۲۵۰ متری حدود ۷۵۰ میلیون تومان دریافت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که با تولید این همه اثر هنری خوس دوزی قرآنی و اسما متبرکه تا کنون چه هدایا و جوایزی را از مسوولین دریافت کرده اید، گفت: با ارزش ترین هدیه ای که دریافت کرده‌ایم یک تکه از سنگ قبر مطهر حضرت امام حسین علیه السلام است که سال ۹۸ مسوول دفتر بعثه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله در استان کربلا به ما هدیه داده اند.

مورموگویی یادآور شد: تیم سه نفره ما در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار موفق به کسب ۲ درجه استاد ممتازی و یک درجه عالی هنری از دبیرخانه ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور شد.

به گزارش ایرنا، خوس‌دوزی هنر سوزن‌دوزی بر روی تور یا مخمل است که در خوس دوزی قرآنی بر روی پارچه توری ریز بافت، بدون استفاده از سوزن و تنها با انتقال نوار از سوراخ های ریز و قیچی کردن یک به یک گره ها انجام می شود که نیازمند حوصله زیاد و عشق هنرمند به این هنر نفیس است.

درج اسماء متبرکه و سوره های قرآنی نیز بدون اثرگذاری اولیه بر روی پارچه های توری، با ظرافت تمام و با استفاده از خطوط بنائی و نستعلیق انجام می شود.

استان هرمزگان ۴۵ رشته صنایع دستی دارد که می توان به نوار بافی (خوس بافی، شک بافی، حضایه بافی)، حصیر بافی (سبد بافی، سواس بافی)، رودوزی های سنتی گلابتون دوزی(کمه زنی)، خوس دوزی، بادله دوزی، شک دوزی، سوزن دوزی، برق دوزی، لباس محلی، سفالگری سنتی، جهله سازی، گلیم بافی (شیرکی پیچ)، نساجی سنتی (پارچه بافی، چادرشب بافی و عبا بافی)، صنایع دریایی، لنج سازی تزیینی، سازسازی(بَربَط سازی، دُهُل، پیپه و کَسِر) اشاره کرد.

یکی از بهترین شهرهایی که در زمینه خوس دوزی فعال است، شهر قشم است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.