قرچک - ایرنا - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قرچک اعلام کرد: با پایان یافتن داوری آثار رسیده به بخش " خوانش متن، شعر و نثر" عهدواره چله مهدویت، ۱۴۱ اثر به بخش رقابت این بخش از عهدواره راه یافت.

محمود برزگر روز پنجشنبه دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: فراخوان بخش " خونش متن، شعر و نثر " نخستین عهدواره چله مهدویت که به میزبانی شهرستان قرچک انجام می‌شود، در دهه فجر سال گذشته با رونمایی از پوستر آن صورت گرفت که طی آن ۱۸۷ نفر با ۲۳۳ اثر از سراسر کشور حضور پیدا کردند.
وی افزود: این عهدواره با هدف فعال سازی ظرفیت‌های مردمی، تأکید بر فرایند خلق آثار هنری در کنار توجه به محصولات هنری، اولویت دادن به کنشگران مردمی در فضای مجازی، توسعه زمان جشنواره‌های مهدویت، نفش دهی به دبیرخانه‌های تخصصی شهرستان‌ها برای برگزاری رویداد ملی و ترویج آرمان مهدویت در قالب‌های هنری، فرهنگی و رویدادهای میدانی و الگو سازی اقدامات شاخص در این حوزه برگزار می‌شود .
وی از نقش مهدویت و انتظار در ایجاد پیشرفت و تحرک و بالندگی جامعه، امید به آینده در جامعه مهدوی، عدالت گستری، انقلاب اسلامی مردم ایران زمینه ساز انقلاب جهانی موعود، بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، مصونیت بخشی در مواجهه با انحرافات فکری و عقیدتی مهدویت و جایگاه منجی در مذاهب اسلامی و سایر ادیان الهی به عنوان محورها و موضوعات این عهدواره یاد کرد.


برگزر گفت: این آثار علاوه بر شهرستان‌های قرچک، ورامین، پیشوا، پاکدشت و سایر شهرستان‌های استان تهران، از استان‌های قم، استان مرکزی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، البرز و چندین استان دیگر نیز به دبیرخانه عهدواره ارسال گردید که پس از انجام داوری توسط هیأت داوران متشکل از مهدی آقابیگی، الهه پیامی و رضا عبدالهی، از مجموع ۲۳۳ اثر، ۱۴۱ اثر به بخش رقابت عهده‌واره راه یافت.
برزگر اظهار داشت: هر فرد می‌توانست ۳ اثر را به صورت خوانش شعر، داستان، دلنوشته، متن ادبی و کتاب مرتبط با عناوین عهدواره در قالب فیلم ۵ دقیقه‌ای به دبیرخانه عهدواره ارسال کند.
وی افزود: در مراسم اختتامیه این بخش از عهدواره چله مهدویت که روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در سالن فرهنگی هنری ولایت قرچک برگزار می‌شد، یک نفر به عنوان رتبه برتر و ۱۲ نفر شایسته تقدیر معرفی می‌شوند که به نفر اول ۳۰ میلیون ریال وجه نقد، لوج تقدیر و تندیس جشنواره و به ۱۲ نفر شایسته تقدیر، لوح تقدیر همراه با جوایز نقدی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۵ میلیون ریال اهدا می‌شود.


قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
دبیرخانه‌های تخصصی نخستین عهدواره سراسری "چله مهدویت" شامل شعر(کلاسیک و نو)؛ شمیرانات، داستان(کوتاه و بلند)؛ تهران، خوشنویسی؛ ری، کتاب؛ اسلامشهر، نقاشی؛ فیروزکوه، خوانش متن(شعر و نثر)؛ قرچک، گرافیک و تصویرسازی؛ بهارستان، تئاتر خیابانی؛ شهریار، پویش‌های فضای مجازی و جشنواره‌های مهدوی؛ پیشوا، نقاشیخط؛ پردیس، نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی(کوتاه)؛ رباط‌کریم، نمایش‌های آیینی(تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و شمایل‌گردانی)؛ دماوند، آواها و نواها(سرود، موسیقی و پادکست)؛ ورامین، فیلم(فیلم مستند کوتاه، نماهنگ، موشن‌گرافی و استاپ‌موشن)؛ پاکدشت، محیط آرایی؛ قدس و مدیحه‌سرایی در شهرستان ملارد مستقر است.