تهران - ایرنا - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بر لزوم مشارکت قوی و حداکثری شرکت‌های ایرانی در دومین نمایشگاه اختصاصی ایران و قرقیزستان تاکید کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه‌ها موجب معرفی و شناساندن هرچه بهتر دستاوردها، قابلیت‌ها و کیفیت محصولات ایرانی به بازارهای دیگر کشورها می‌شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری ایرنا، مهدی صفری بر اهمیت نقش و جایگاه نمایشگاه‌های اختصاصی تأکید کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه‌ها موجب معرفی و شناساندن هرچه بهتر دستاوردها، قابلیت‌ها و کیفیت محصولات شرکت‌های ایرانی به بازارهای دیگر کشورها می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دومین نمایشگاه اختصاصی ایران و قرقیزستان را فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های توانمند ایرانی دانست و اضافه کرد: این حضور موجب می‌شود تا شرکت‌ها در شرایط خاص اقتصادی کنونی برای متنوع‌سازی بازارهای خود تلاش کنند. 

صفری تقویت روابط تجاری و اقتصادی با مجموعه کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان را یکی از اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برشمرد و از شرکت‌های ایرانی برای حضور قوی و حداکثری در نمایشگاه قرقیزستان دعوت کرد.

وی گفت: وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک در همراهی و همکاری با مسئولان برگزاری نمایشگاه، از هیچ تلاشی برای تسهیل مشارکت شرکت‌ها فروگذار نخواهند بود.

دومین نمایشگاه اختصاصی ایران و قرقیزستان قرار است ۲۸ الی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در شهر بیشکک برگزار شود.

به گزارش ایرنا،حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در سال ۱۴۰۰ طبق آمار منتشره،به ۸۰ میلیون دلار رسید. در این سال صادرات ایران به قرقیزستان به ۷۹ میلیون دلار رسید و در بین چهار کشور اتحادیه اقتصادی اورآسیا رده چهارم را دارد. این میزان مبادلات در تاریخ روابط تجاری دو کشور یک رکورد محسوب می شود و بالاترین رقم تاکنون بوده است. در برنامه امسال حجم روابط بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده است و اگر کریدور بندرعباس به اوش راه بیافتد این هدف قطعا دست یافتنی است.