یاسوج - ایرنا- فرماندار کهگیلویه گفت: ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار به طرح آبرسانی به ۴ شهر دهدشت،چرام، لنده و سوق در کهگیلویه وبویراحمد تخصیص داده شد.

سید عبدالعزیز موسوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فاز اول طرح آب‌رسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، بر اساس تعهد پیمانکار تا پایان سال ۱۴۰۱  به طول ۲۸ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

در فاز نخست این طرح از تصفیه خانه خیرآباد تا شهر دهدشت باید سه ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن اجرایی شود.

موسوی افزود: قطعه دوم از دهدشت تا چرام به طول ۲۰ کیلومتر به‌صورت ثقلی و قطعه سوم نیز از دهدشت به شهرهای سوق و لنده به طول ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر خواهد بود.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: پروژه  دارای پنج مخزن با ظرفیت ٤١ هزار و ٥٠٠ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از مخازن احداث و ۲ مخزن نیز در مرحله احداث است.

موسوی با اشاره به روند کند اجرایی این طرح در سالهای گذشته گفت: با تامین به موقع اعتبارات پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل برسد.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ٢٤٠ هزار نفر شامل ١٥٣ هزار نفر شهری و ٨٧ هزار نفر روستایی با هدف تامین ١٦ میلیون و ٩٤٠ هزار مترمکعب کلنگ‌زنی شده است.

در این طرح در مجموع ١٧ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ٨٦٠ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ٣٤٥ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز  تامین خواهد کرد.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده پس از کلنگ زنی در اردیبهشت ۹۶  تنها  ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.