تهران - ایرنا- رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: دولت سیزدهم با پوشش بیش از ۸۰ درصدی واکسیناسیون علیه کرونا کمک بزرگی در مدیریت و کنترل این بیماری در کشور کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد رئیس زاده روز شنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، افزود: مسوولان عملکرد موفقی در مدیریت کرونا داشتند البته خطاهایی نیز در این زمینه وجود داشت که باید بازبینی و بازنگری شود.

وی اظهار داشت: در بحث واکسیناسیون علیه کرونا دولت کار بزرگی انجام داد، کشور ما در حوزه مقابله با کووید ۱۹جزو کشورهای موفق است و البته در حوزه پیشگیری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز مردم همراهی خوبی دارند.

رئیس زاده با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند، ادامه داد: با توجه به روند رو به کاهش مرگ و میر کرونایی در کشور و  مدیریت این بیماری، توصیه می شود که حتما دز سوم واکسن تزریق شود و افراد بالای ۷۰ سال و کسانی که بیماریهای زمینه ای و نقص ایمنی بدن دارند، دز چهارم واکسن را نیز دریافت کنند.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، فرسودگی شغلی کادر سلامت بسیار مشهود است و طی ۲ سال اخیر هزینه های زیادی بابت مقابله با کرونا پرداخت شد، باید از تجربیات دوران همه گیری این بیماری نهایت استفاده و بهره برداری را انجام دهید و دست آموخته ای آن را جدی بگیریم و نتایج تحقیقات را مدون کنیم.

رئیس زاده به برگزاری اولین همایش کووید ۱۹ که قرار است ۱۹ تا ۲۳ ا اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد، اشاره کرد و افزود: این همایش با حضور ۶۳ هزار پزشک بصورت حضوری برگزار می شود و همه اقدامات در راستای ثبت تجربیات کرونا و مبارزه با همه گیری های بعدی انجام خواهد شد.

هنوز تعرفه های پزشکی ابلاغ نشده است

وی در ادامه با انتقاد از اینکه هنوز تعرفه های پزشکی جدید ابلاغ نشده است، تصریح کرد: ۱۲ روز است که تعرفه های پزشکی توسط دولت تصویب شده ولی هنوز برای اجرایی شدن ابلاغ نشده و روزانه میلیارد ریال ضرر به حوزه سلامت وارد می شود.

سید موید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ نیز در این نشست خبری از روند مدیریت و کنترل کرونا در ماه های ابتدایی همه گیری بیماری انتقاد کرد و گفت:  متاسفانه دیر به فکر واکسن افتادیم و این موضوع، یکی از تصمیمات غلط در دوران کرونا بود که اتفاق افتاد، همه گیری این بیماری برای مردم دوران تلخی را بر جای گذاشت.

وی اظهار داشت: همه گیری کرونا نشان داد که دولت ها باید بیشتر به فکر سلامت مردم باشند، کرونا حوزه سلامت را غافلگیر کرد و در واقع درس بزرگی را به ما داد.

علویان با بیان اینکه کرونا آخرین تهدید در دنیا نیست، ادامه داد: سیاستگذاران حوزه سلامت باید بیشتر به مقوله سلامت مردم توجه کنند، در سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، اتاق فکر تشکیل داده‌ایم که یکی از موضوعات مورد بحث، همین کرونا است.

وی اضافه کرد: باید نظام سلامت کشور را آماده همه گیری بعدی بیماری ها کنیم و واکسیناسیون نقش عمده ای در کنترل کرونا داشت و روند بیماری رو به کاهش است.

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: یکی از اشتباهات ما در دوران بحرانی کرونا نگاه درمان محور بر استفاده از داروها بود، اگر زودتر واکسیناسیون انجام می شد، اسیب های کمتری نیز شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: ۷۰۰ میلیون دلار  برای چند قلم داروی کرونا در بیمارستانها هزینه شد، در حالیکه این رقم را می توانستیم صرف تهیه و تولید واکسن کرونا کنیم تا کمترین خطاها نیز اتفاق بیافتد.

داوود یادگاری نیا دبیر علمی نخستین همایش جامع کووید ۱۹، نیز گفت: بشر دائم در معرض خطر است و این فکر غلط باید درست شود که بیماری‌های عفونی از بین نرفته‌اند، کرونا نشان داد که جوامع باید آماده مقابله با بیماری‌های عفونی و همه گیری ها باشند.

وی با بیان اینکه کرونا به شکل بیماری بومی باقی خواهد ماند و از بین نخواهد رفت، تصریح کرد: ممکن است برای ایمنی در مقابله با کرونا، لازم باشد هر سال واکسن یادآور تزریق شود.