دکتر غلامرضا زباندان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل انتخابش به عنوان استاد نمونه دانشگاه خوارزمی در هفته معلم امسال را ارزشیابی انتخاب استاد، رعایت نظم و مقررات آموزشی، ارتباط سازنده با دانشجویان و فعالیت های پژوهشی استاد دانست و افزود: هر یک از این پارامترها به عنوان وظایف عضو هیات علمی می باشد.
وی در خصوص دلایل کاهش اشتیاق دانش آموزان برای شرکت در رشته ریاضی در کنکور سراسری، با بیان اینکه این موضوع دلایل متعددی دارد، اظهار داشت: کتاب های کمک آموزشی و حل مسایل نامتعارف موجود در بازار و کلاس های کنکور و خصوصی دیگر انگیزه ای برای فکر کردن دانش آموز نمی گذارد در صورتیکه ریاضی هنر اندیشیدن و فکر کردن را به شخص می آموزد.
زباندان با بیان اینکه ریاضی در تمام دنیا هم در دوره مدرسه و هم دانشگاه جایگاه ویژه ای دارد، افزود: دبیران کشور ما در آموزش و پرورش زحمات زیادی می کشند ولی در نهایت به دلیل کنکور دانش آموزان به سمت تست زدن گرایش پیدا می کنند که باز هم سهل انگاری از دانش آموزان نیست و بایستی این مساله به صورت دقیق کارشناسی شود.
وی دلیل دیگر این موضوع را کار و فعالیت بیشتر مورد نیاز دروس ریاضی دانست و ادامه داد: اگر این فعالیت در مسیر درست هدایت شود و زمینه اشتغال فراهم شود دانش آموزان و دانشجویان این سختی را متحمل می شوند به طوریکه دیده می شود دانش آموزان گرایش بیشتری به رشته علوم تجربی با توجه به رشته های تحصیلات دانشگاهی پزشکی پیدا کرده است.
استاد نمونه دانشگاه خوارزمی دلیل دیگر عدم علاقه دانش آموزان و دانشجویان به رشته ریاضی را با توجه به شکافی دانست که سال های اخیر بین رشته ریاضی دبیرستان و ریاضی دانشگاهی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان علوم پایه و مهندسی در ترم اول دانشگاه با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند، اضافه کرد: به عنوان مثال دیگر از تست زدن و کتاب های حل مسایل خبری نیست و برای حل مساله باید فکر و استدلال کنند و این در حالی است که حجم دروس متنوع و بالا است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی گفت: اساتید دانشگاهی در دروس ریاضی عمومی با پر کردن این خلاء زحمت مضاعف می کشند که در نهایت متاسفانه بارها شاهد بوده ایم که نیمی از کلاس درس با نمره پایینی افتاده اند مه این مساله خوش آیند نیست و باید کارشناسی شود.
کلاس های آنلاین مجازی تجربه خوبی در آموزش بود
زباندان با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا و برگزاری کلاس های مجازی و آنلاین و تاثیر آن بر کیفیت آموزشی، افزود: با مدیریت خوب معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی به محض شیوع کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری، کلاس های مجازی آغاز شد و مساله خوب مدیریت شد که تجربه خوبی بود.
وی اظهار داشت: در شرایط نرمال هم برای صرفه جویی در هزینه ها می توان بعضی از کلاس ها را مانند حل تمرین به صورت مجازی یا ترکیبی با جمعیت بالا برگزار کرد.
استاد نمونه دانشگاه خوازمی گفت: آموزش مجازی به ما آموخت که می توان فاصله های فیزیکی را حذف کرد که البته ملزم به داشتن اینترنت با سرعت بالا، قلم نوری و یکسری ابزارهای آموزشی است.
وی افزود: البته معتقد هستم در هر شرایطی امتحانات و ارزشیابی باید به صورت حضوری برگزار شود و در هر حال کلاس های حضوری بازدهی بالایی دارند و حضور فعال دانشجو و استاد در کلاس که سال ها به این فرم برگزار شده بود راندمان خیلی بالایی دارد.