فرهاد بشیری روز شنبه در جریان بازدید از طرح ملی کمربندی جنوبی پاکدشت گفت: کمربندی جنوبی شهرستان پاکدشت، طرحی ملی است که علاوه بر مردم شهرستان، تمامی خودروهای عبوری به سمت استانهای شرقی کشور از آن استفاده خواهند کرد که تکمیل آن به دلیل برخی از معارضین و تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز آن در گذشته، بیش از ۱۴ سال طول کشیده است.
وی اظهار داشت: پاکدشت به دلیل واقع شدن در مسیر بزرگراه امام رضا(ع) و محور مواصلاتی شرق کشور با حجم زیادی از تردد خودروها مواجه است و استقرار ۴ شهرک صنعتی و بیش از ۴ هزارواحد تولیدی فعال، هزاران هکتار گلخانه و اراضی کشاورزی و تردد خودروهای سنگین، بر حجم ترافیک آن به ویژه در مرکز شهرستان افزوده است.
وی گفت: تنها محور مواصلاتی شرق کشور در محدوده شهرستان پاکدشت، پاسخگوی عبور هزاران خودرو نیست و در ساعات مختلف شبانهروز، شاهد ترافیکهای سنگین که گاه تا کیلومترها ادامه پیدا میکند میباشیم و این امر ضرورت تکمیل کمربندی جنوبی پاکدشت را بیشتر کرده است.
بشیری افزود: پیگیریهای صورت گرفته موجب شد تا معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان تهران در نامهای خطاب به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بر لزوم آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوبی پاکدشت در تمامی جهات و با حرکتی جهادی تأکید کنند که این امر از امروز محقق شد و با استقرار ادوات راهسازی بار دیگر، عملیات تکمیل کمربندی جنوبی پاکدشت از سر گرفته شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قطعا باز شدن گره کور ترافیکی محور امام رضا(ع) در محدوده شهرستان پاکدشت جز با تکمیل کمربندی جنوبی به عنوان یک طرح ملی محقق نمیشود و امید است که با عزم و اراده دولت سیزدهم و تلاش تمامی مسئولان، این طرح ناتمام به زودی تکمیل و همه مردم از اثرات آن برخوردار شوند.
کمربندی ۳۲ کیلومتری جنوب پاکدشت، از ابتدای شهر فرونآباد از محور امام رضا(ع) جدا شده و پس از طی مسیر، از انتهای شهر شریفآباد به عنوان خروجی استان تهران، بار دیگر خودروها را به محور امام رضا(ع) وارد میکند.
با وجود آن که همه ساله برای تکمیل این طرح ملی، اعتباری در بودجه کشور اختصاص پیدا میکند، ولی به دلیل هزینههای بالای راهسازی و تملیک اراضی در طول مسیر، این اعتبار اندک جوابگوی تکمیل آن نیست.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی آذرماه سال گذشته در جریان بازدید از کمربندی جنوبی پاکدشت اظهار داشت: با اعتبارات اندک و محدود پیش بینی شده برای تکمیل کمربندی جنوبی پاکدشت، نمیتوان اقدامی اساسی انجام داد و این پروژه ملی به اعتبارات ویژه و مشارکت با پیمانکار نیاز دارد.
رستم قاسمی گفت: این پروژه از سالهای قبل فعالیت خود را آغاز کرده اما ۲ مشکل اساسی، تملک اراضی متعلق به مردم در طول مسیر و کمبود اعتبارات، تکمیل آن را با تأخیر چندین ساله مواجه کرده است.
وی افزود: اعتبارات بسیار اندک اختصاص یافته برای این پروژه ۳۲ کیلومتری باعث تأخیر ۱۴ ساله در تکمیل آن شده و اگر اختصاص این اعتبارت به همین منوال ادامه یابد، تا ۴۰۰ سال دیگر نیز این طرح به اتمام نمیرسد.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوبشرق تهران واقع شده است.