مشهد- ایرنا- مدیر آموزش و پرورش کاشمر با بیان این که کمبود نیروی انسانی بزرگ‌ترین چالش آموزش و پرورش کاشمر است گفت: میانگین سوابق نیروهای آموزش و پرورش این شهرستان بیش از ۲۶ سال است.

سعید تاج محمدی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: به دلیل کمبود نیروی انسانی مجبور هستیم از ظرفیت نیروهای بازنشسته نیز استفاده کنیم.

وی بر رعایت عدالت آموزشی در توزیع نیروی‌های انسانی تأکید کرد و ادامه داد: باید مدارس حاشیه شهر و مناطق محروم در اولویت اختصاص نیروهای توانمند باشند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: متاسفانه در ابتدای هر سال معلمانی که اسم و رسمی دارند توسط مدارس مطرح انتخاب می‌شوند در صورتی که این رسم غلطی است چون مدارس حاشیه شهر محروم می‌مانند.

تاج محمدی افزود: اداره آموزش و پرورش کاشمر با حدود دو هزار و ۵۰۰ نیروی شاغل، سه هزار نیروی بازنشسته و ۳۶ هزار دانش‌آموز  یکی مهم‌ترین ادارت آموزش و پرورش خراسان رضوی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کاشمر نیز در این نشست گفت: هم اکنون معلم حدود چهار هزار ساعت از کلاس‌ها از طریق حق‌التدریس تأمین می‌شود که اگر برای هر کلاسی ۲۰ ساعت در نظر گرفته شود معادل ۲۰۰ کلاس درس می‌شود.

علیرضا رئوفی از وجود ۵۷۱ کلاس دولتی و ۱۸۰ کلاس غیردولتی در شهرستان کاشمر خبر داد و افزود: کرونا موجب شد تا با غیرحضوری شدن مدارس، دانش آموزان مقطع ابتدایی نتوانند کارگروهی و مشارکتی را فرا بگیرند، بازی کنند و به دلیل از بین رفتن زمینه‌های اعتماد به نفس قانونمندی را یاد بگیرند.

وی تصریح کرد: مقطع ابتدایی صرفاً آموزش دهنده حروف الفبا نیست و در کنار آن باید مهارت‌های اولیه زندگی به دانش آموزان فرا داده شود.

او با اشاره به این که در حوزه ابتدایی این شهرستان ۲۳ مدرسه دو شیفته وجود دارد گفت: باید ساخت و سازها برای برطرف کردن این مشکل مورد توجه باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشمر هم در این نشست گفت:هر چند تا سه سال قبل ۲ هزار ساعت نیروی مازاد داشتیم اما امسال چهار هزار نفر - ساعت فقط در متوسط اول کمبود نیرو داریم. 

عزت‌الله طاهریان با اشاره به این که همه ساله به نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش کاشمر افزوده می‌شود افزود: بدون شک در سال تحصیلی جدید با کمبود جدی‌تر نیروی انسانی مواجه خواهیم بود و اگر تأمین نیرو به همین منوال باشد و بازنشستگان درخواست استمرار ندهند برای سال تحصیلی جدید پنج هزار نفر - ساعت کمبود نیرو خواهیم داشت.

وی با بیان این که ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر در متوسط اول و دوم کمبود نیرو داریم به کمبود فضای آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون نیازمند ساخت دو هنرستان جدید هستیم همچنین در مقطع متوسط اول چهار مدرسه در غرب و شرق شهر کمبود داریم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشمر گفت: طی یک سال گذشته فرآیند مهاجرت معکوس به شدت افزایش یافته است به طوری که روزی نیست که دانش‌آموز جدیدی از دیگر شهرها برای ثبت‌نام در مدارس کاشمر مراجعه نکند.

طاهریان افزود: هر چند به دلیل کمبود فضای آموزشی مجبور به دو شیفت کردن مدارس هستیم اما بدون شک کیفیت آموزشی در مدارس دو شیفته زیرسوال خواهد رفت.

شهرستان کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.