بوشهر - ایرنا - سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: از جمعیت ۹۷۰ هزار نفری معلمان در کشور ۸۷۰ هزار نفر مشمول قانون رتبه بندی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس نجار در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان بوشهر افزود: از این جمعیت ۸۰۶ هزار نفر کسانی هستند که تا اسفند ماه حقوق دریافت کرده و به غیر از این جمعیت ۶۱ هزار نفر نیروی بازنشسته در نیمه دوم سال گذشته هستند که این افراد نیز مشمول این قانون می شوند.

وی در باره اجرای قانون رتبه بندی معلمان برای کارکنان اداری اظهار کرد: همه کارکنان اداری که از بخش آموزشی وارد بخش اداری شدند و به عنوان ۲۳۰ معروف و مشمول بخشنامه ۱۳۵۸ هستند (یعنی به دلیل نبود نیرو از معلمان برای تصدی پست اداری استفاده شده‌است) مشمول این قانون می شوند.

نجار با بیان اینکه در زمان حاضر سه هزار و ۴۰۰ پست اداری در آموزش و پرورش وجود دارد که مشمول قانون رتبه بندی معلمان نمی‌شوند ادامه داد: امیدواریم قانون رتبه بندی معلمان شامل سایر عوامل اداری این وزارتخانه نیز شود.

وی یادآور شد: در این قانون تبصره‌ای وضع شده که اگر این افراد به مدرسه بروند و در جایگاه معلمی قرار گیرند، مشمول این قانون می شوند اما یک سری ملاحظه هایی در این زمینه لحاظ شده که ابلاغ می شود.

نجار بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده مجلس برای یک سال و نیم (از شهریور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) قانون رتبه بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان است که با صدور احکام‌ معلمان مطالبات خود را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: قانون رتبه بندی معلمان در اسفند ماه به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن در مجلس تنظیم و تقدیم دولت شده‌است و بزودی مورد تصویب هیات دولت قرار می‌گیرد و عملیاتی می‌شود.

نجار در باره ضرورت اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: اجرای نظام رتبه بندی باید منجر به ارتقای کیفیت آموزشی و برای رسیدن به این کیفیت باید جایگاه معلم بدرستی تعریف شود که با توجه به امتیازهای ویژه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته می شود اقدامات و فعالیت‌های معلمان دست بندی و در گروه‌های پنجگانه قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: همه تلاش ما این بود که با اجرای قانون رتبه بندی معلمان جایگاه آنها با فعالیت خوب آنان بهتر مشخص شود و عملکرد رقابتی بین آنان به وجود آید.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می شود با اجرای این قانون معلمان بجز آموزش، دغدغه مالی نداشته باشند زیرا آموزش و پرورش متولی نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: برخی از افراد معتقد هستند اجرای این قانون سخت است و کسی موفق به کسب همه مدارج نمی‌شود که حرف نادرستی است مگر این کار در سایر مشاغل اجرا نمی شود.

نجار اظهار کرد: برخی ها با فرافکنی کردن، اجرای قانون رتبه بندی معلمان را سخت می دانند این درحالی است که با تصویب آن از سوی هیات دولت همه زیرساخت‌ها برای اجرای آن فراهم است.

وی درباره  استخدام نیرو در آموزش و پرورش گفت: براساس مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی فرایند استخدام در این وزارتخانه باید از طریق آزمون سراسری در دانشگاه‌های فرهنگیان و  شهید رجایی به عنوان دانشجویان متعهد به خدمت مشغول به تحصیل شوند و یا در مواردی که آموزش و پرورش نیاز دارد با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی با هماهنگی سازمان سنجش اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌شود.

نجار افزود: در همین ارتباط برای جذب تعداد ۳۴هزار و ۸۱۳ معلم ۵۰۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آزمون استخدام هفته گذشته شرکت کردند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به لحاظ اینکه کیفیت آموزشی را برابر استاندارد آموزشی کند، نیاز به نیرو دارد.

نجار گفت: در زمان حاضر شاخص دانش آموزی کلاس‌ها باید ۲۰ نفره باشند اما به دلیل کمبود معلم کلاس‌ها ۳۰ نفر و در برخی کلان شهرها با جمیعت بیشتری تشکیل می شوند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۶۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد که از طریق نیروهای حق التدریس جبران می شود تاکید کرد: هرچه جذب صورت بگیرد کمبود نیروی انسانی همچنان وجود دارد.