تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

مهاباد - ایرنا - فضای مجازی

دولت در راستای مناسب سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حذف رانت‌های موجود در آن، اقدام به افزایش مبلغ یارانه و واریز آن به حساب خانوارها کرد که این اقدام همزمان با افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی از روز پنجشنبه در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی شد.

این اقدام موجب برخی رفتارهای هیجانی در دو روز اخیر در برخی شهرهای استان شده و باعث ازدحام مردم برای تهیه این اقلام در برخی فروشگاه ها شد؛ حذف ارز ترجیحی و اختصاص آن به صورت یارانه مستقیم به مردم بازتاب های مختلفی در فضای مجازی نیز به همراه داشته است.

رصد فضای مجازی شهرهای مختلف آذربایجان غربی حاکی از آن است که بسیاری از پایگاه های خبری در زمینه اقلام و و میزان گران شدن آن اقدام به انتشار خبرهایی کرده اند تا مردم را نسبت به میزان افزایش این اقلام آکاه سازند که بررسی آنها نشان می دهد روغن با ۳۰۰ درصد شاهد بیشترین و تخم مرغ با ۲۷ درصد کمترین میزان افزایش قیمت را شاهد بوده اند.

 این پایگاه های خبری با انتشار مصاحبه هایی از وزیر جهاد کشاورزی، رییس جمهور، وزیر رفاه و دیگر فعالان اقتصادی دلایل این گرانی ها و چگونگی پرداخت یارانه ها را برای مردم بازگو کرده اند ، آنها توضیحات رییس جمهور در گفت و گو با مردم را نیز اگرچه اندکی دیر دانستند ولی معتقد بودند توانست در آرام کردن افکار عمومی بسیار موثر باشد ضمن آنکه واریز یارانه جدید نیز در ارامش جامعه بسیار تاثیر گذار بوده است.

شماری از کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی نیز با انتشار خبرهایی سبد کالاهای خانوارها را مورد بررسی قرار داده و معتقدند با واریز این یارانه ها قدرت خرید ۷ دهک افزایش پیدا می کند ضمن آنکه به مردم توصیه می کنند تا کسانی که یارانه دریافت نمی کنند می توانند ثبت نام کرده و وضعیت دریافت و یا عدم دریافت یارانه را مرود بررسی مجدد قرار دهند.

در برخی از این کانال ها همچنین مواردی برا مواردی مانند چگونه افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی کالاهای وابسته را گران می کند، تاثبرات کوپنی کردن توزیع اقلام اساسی، تاثیر قیمت جدیدی نهاده های دامی بر قیمت گوشت و هشدار به شهروندان مبنی بر احتمال کلاهبرداری با شگرد جاماندگان از یارانه های معیشتی مانور داده شده است.

گروه ها نیز در فضای مجازی با تهیه عکس هایی در هنگام ازدحام روز گذشته مردم در تهیه و خرید اقلام مختلف نگاهی طنز آلود به این امر داشته اند. 

در مجموع رصد فضای مجازی استان نشان می دهد آرامش نسبی بر همه شهرها حاکم است و مشکلی در زمینه اعتراض و یا تجمع مردم گزارش نشده است.

تعدادی از کانال های تلگرامی معاند همچون «ناسیونالیسم کوردی» و « نیشتمانی جوان » نیز با انتشار خبرهای کوتاه و تصاویری از اعتراضات برخی شهرهای کشور از جمله خوزستان مردم را به جنگ خیابانی و مبارزه مسلحانه علیه نظام ترغیب و تحریک می کنند.

این کانال های تلگرامی همچنین اقدام به فراخوان تظاهرات سراسری با تجمع در میادین شهرها داده و با ذکر نام ۲۴ شهر کشور اعلام کرده اند که این شهرها از این تظاهرات حمایت کرده اند.