بنا بر گزارش روز یکشنبه روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه شیراز، محمدهادی ایمانیه در آیین گرامیداشت هفته معلم و تقدیر از استادان نمونه آموزشی، استادان پیشکسوت بازنشسته و پژوهشگران برتر دانشگاه شیراز اظهار ضمن گرامیداشت هفته معلم و یاد و خاطره استاد شهید مطهری از استادان دانشگاه خواست تا با مطالعه و تدبر در آثار شهید مطهری و معرفی ایشان به دانشجویان در حفظ آثار و اندیشه ایشان تلاش کنند.
استاندارد فارس با بیان اینکه آثار شهید مطهری همچنان مورد نیاز جامعه، بهویژه نسل جوان ماست، گفت:آغاز سال تحصیلی من در دوران دانشجویی در دانشگاه شیراز بوده است و من خودم را تا ابد مدیون استادان این دانشگاه میدانم.
وی افزود: دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنار یکدیگر هستند؛ در دورانهای مختلف گاهی بهصورت جداگانه و گاهی ادغام شده، اما حیف است که باتوجه به شرایط فعلی شهر شیراز، استان فارس و کشور بسیاری از این فرصتها قربانی اختلاف سلیقهها شود.
استاندار فارس اظهار کرد: بنده در جایگاه مسؤول استان قول میدهم که نقش پدری داشته باشم و تلاش کنم که این ختلاف سلیقهها را به حداقل برسانم، از اعضای هیأتعلمی دانشگاه نیز تقاضا دارم که کمک کنند تا برای همافزایی بیشتر همکاری و تلاش نمایند.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامهریزی صورتگرفته تلاش شده است تا جلسات ماهانهی دانشگاههای استان بهمنظور همافزایی هرچه بیشتر شکل بگیرد، اظهار کرد: متأسفانه هنوز دیوار بیاعتمادی بین دانشگاهها بهطور کامل فرونریخته است، برای تحقق این مهم و ایجاد اتحاد باید مقداری، کوتاه بیایم و از صددرصدیهای خود بکاهیم و هرکس در این راه کمک کند تا وحدت ایجاد شود، در ثواب ناشی از آنچه که ایجاد خواهد شد، شریک خواهد بود.
لزوم ورود دانشگاهیان به اداره استان و حل مشکلات موجود در جامعه
ایمانیه از اعضای هیأتعلمی دانشگاه خواست تا برای ادارهی استان و امور اجرایی آن ورود کرده و بدینترتیب در رفع مشکلات جامعه نقشآفرینی کنند.
وی پیشنهاد داد تا با انعقاد تفاهمنامههای عملیاتی بین دانشگاهها، دانشکدهها و افراد مختلف دانشگاهی، جهشی در راستای حل مشکلات جامعه ایحاد نمایند.
استاندار فارس با اشاره به مشکلات رفاهی و معیشتی اعضای هیأت علمی و محقق نشدن افزایش حقوق ایشان در سال گذشته، اظهار تأسف کرد و گفت: اگرچه خواستههای ایشان در افزایش حقوق باوجود پیگیریهای مختلف و علیرغم وعدههای داده شده محقق نشد، اما از ظرفیت استان هرجا که بتوانیم کمک خواهیم کرد.
ایمانیه پیشنهاد داد تا یک شورای رفاهی، مرکب از اعضای هیأتعلمی دانشگاههای مختلف استان برای پیگیری نیازها و مشکلات آنها تشکیل شود.
پژوهش، کاربردی و تکمیلکننده زنجیره پژوهش باشد
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین، ضمن گرامیداشت هفتهی معلم و تبریک به اعضای هیأتعلمی دانشگاه، یاد و خاطره شهید گرانقدر استاد مرتضی مطهری را گرامی داشت و گفت: جا دارد که هرسال یک مراسم ویژه و باشکوهی برای گرامیداشت یاد این شهید والامقام برگزار شود، اما چون سالروز شهادت شهید مطهری بهعنوان روز معلم تعیین شده است، در این روز بیشتر به بعد تقدیر از معلمان توجه میشود.
مؤذنی با اشاره به کلام امام راحل (ره) در توصیف شهید مطهری مبنیبر اینکه «شهید مطهری پارهی تن من است... یا آثار ایشان بدون استثناء خوب و انسانساز است» و همینطور نظر مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری که مبانی فکری انقلاب اسلامی را منبعث از اندیشههای آن شهید والامقام میداند، اظهار کرد: این توصیفات خاص از ایشان، حاکی از جایگاه و شأن و منزلت آن استاد والامقام دارد که حق بسیاری به گردن همه ما دارد.
وی در ادامه با یادآوری اینکه اخیرا مقام معظم رهبری بیاناتی در ارتباط با آییننامهی ارتقاء اعضای هیأتعلمی داشتهاند، توضیح داد: در سخنان مقام معظم رهبری به چهار موضوع مهم اشاره شده که دو مورد آن آموزشی و دو مورد آن پژوهشی است: ۱.امیدآفرینی، ۲.شاگردپروری، ۳.کاربردی بودن پژوهشها و ۴.اینکه پژوهش موردنظر تکمیلکننده یک زنجیر پژوهش باشد، که امید است با مدنظر قراردادن این موارد بتوانیم اهداف موردنظر را تحقق بخشیم.
بسیاری از کلاسهای الکترونیکی دشوارتر از کلاسهای حضوری است
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز ضمن تبریک روز معلم، یاد استادان درگذشته دانشگاه شیراز ازجمله دکتر نحوی، دکتر اقتصاد، دکتر گلبهارحقیقی و دکتر ذوالقدراصلی را که بهتازگی به رحمت ایزدی پیوستند، گرامی داشت.
مسلم باقری، بااشاره به دوران فراگیری بیماری کرونا و تغییر شیوهی آموزش حضوری به الکترونیکی، ضمن تقدیر از فعالیتهای گذشته برای ایجاد زیرساختهای آموزش الکترونیکی، اظهار داشت: بهجد معتقدم بسیاری از کلاسهای الکترونیکی، بسیار دشوارتر و پیچیدهتر از کلاسهای حضوری است و اگر همکاریها و تلاشهای اعضای هیأتعلمی دانشگاه نبود، دانشگاه هم نمیتوانست در آموزش الکترونیکی موفق شود.
وی با اشاره به اینکه امروز درحال گذار از آموزش الکترونیکی به آموزش حضوری هستیم از اعضای هیأتعلمی دانشگاه خواست تا بهطور فعال و مستمر در دفاتر خود حضور یافته و کلاسها را بهصورت منظم برگزار نمایند.
معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه از این هفته کلاسهای دانشجویان کشاورزی در دانشگاه حضوری شده و از هفتهی آینده نیز شاهد حضور تمامی دانشجویان در دانشگاه هستیم، اظهار کرد: بهاحتمال قوی ما در ترم جاری با دانشجویانی روبهرو هستیم که بیشاز دوسال تجربهی خانهنشینی داشته و انباشت فشار روانی با خود همراه دارند، از استادان محترم تقاضا دارم که مدیریت هوشمندانه داشته باشند و با سعهی صدر و اخلاق مناسب و انعطافپذیری لازم بهگونه ای کلاسها را مدیریت نمایند که بتوانیم این دوران گذار را هم بهخوبی پشت سر بگذاریم.
فرایند متفاوت انتخاب استادان نمونهی آموزشی در سال جاری
وی در ادامه از کادر آموزشی دانشگاه در بخشهای مختلف که در طول دوران فراگیری کرونا فشاری کاری بسیاری را با متحمل شدند، قدردانی کرد و گفت: شاید در دوران آموزش الکترونیکی از بار کاری برخی بخشهای دانشگاه کاشته شد، اما وظایف بسیاری برعهده کادر آموزشی دانشگاه گذاشته شد.
باقری در پایان از طراحان و اجراکنندگان فرایند انتخاب استاد نمونه آموزشی نیز سپاسگزاری و بیان کرد: انتخاب استادان نمونهی آموزشی را در ۵محور ارزیابی کردیم که عبارتند از: ارزیابی دانشجویان بهطور کلی، ارزیابی دانشجویان ممتاز و برتر، ارزیابی رؤسای بخشها، ارزیابی معاونان آموزشی دانشکدهها و نقشآفرینی و نوآوریهای آموزشی و درنهایت ۴۰نفر از اعضای هیأت علمی بهعنوان استاان نمونهی آموزشی گزینش شدند.
وی اظهار کرد: به اذعان اکثر افراد، فرایند انتخاب استادان نمونه آموزشی در سال جاری از شفافیت بسیار بالا و جامعیت خوبی برخوردار است.
پایانبخش این برنامه تقدیر از استادان نمونه آموزشی و پژوهشگران برتر دانشگاهی سال ۱۴۰۰ و استادان پیشکسوت بازنشسته در سالهای ۹۸و۹۹ دانشگاه شیراز بود.