بیرجند - ایرنا - مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: سیاست ارز ترجیحی برای تولیدات داخلی اثر مخربی دارد و منافع آن به‌طور واقعی به مردم نمی‌رسد و در برخی حوزه‌ها شاهد اثرگذاری منفی هم بوده‌ایم.

مهدیه ضیائیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاست ارز ترجیحی از جمله اقداماتی بود که برای مبارزه با آثار و عوارض تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت اما اکنون مساله‌ساز شده و رانت، فساد و سوء استفاده فراوانی به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تجدید نظر اساسی در سیاست‌های ارزی کشور هستیم اظهار داشت: با تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی، باید موانع موجود بر سر راه صادرات و واردات برداشته شود.

رییس کمیته پژوهش انجمن اقتصاد خراسان جنوبی تصریح کرد: کالای وارد شده با ارز ترجیحی با قیمت خیلی بالایی وارد بازار می‌شود و خیلی وقت‌ها با نرخ بازار آزاد تعیین می‌شود و همچنین واردکنندگان کالاها را با قیمت نرخ آزاد به فروش می‌رسانند.

وی گفت: برای نمونه گاهی به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک داروی وارداتی قیمت آن پایین‌تر از تولید داخلی شده و به طور طبیعی تولیدکننده دارو از این سیاست آسیب می‌بیند.

ضیائیان بیان کرد: هدف از وجود دلار ۴۲۰۰ در اقتصاد کشور تامین برخی از مایحتاج عمومی مردم با قیمت ارزان‌تر و قرار گرفتن آن در اختیار مصرف کننده بود در حالیکه استفاده از این ارز از هدف اصلی خود دور شده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود این ارز در اقتصاد کشور اما کالاها با قیمت خیلی بالایی در اختیار مردم قرار گرفته بود و این ارز هیچ نقشی در تامین کالاهای مردم نداشت.

دکترای علوم اقتصاد ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار باشد کالایی مانند گوشت مرغ با قیمت پایین برای مردم عرضه شود باید با توجه به ارز ۴۲۰۰ این کالا با قیمت حدود ۲۱ هزار تومان باشد در حالیکه اکنون با نرخ ۳۰ هزار تومان در یک کیلوگرم به مردم عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت رانتی است که تعدادی از محل ارز ۴۲۰۰ استفاده کرده‌اند، در واقع کالا با قمیت بالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تنها رانت استفاده از این ارز بین برخی افراد توزیع می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: برای سر و سامان دادن به رانت ایجاد شده باید تلاش شود یارانه به طور مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد که در این خصوص چاره‌ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد همچنین هیچ راهکار دومی هم برای دولت باقی نمانده است.

وی افزود: با حذف ارز ترجیحی دولت قرار است این اقدام را در قالب یارانه های مستقیم با کارت اعتباری خرید به مردم پرداخت کند.

وی بیان کرد: طرح جدید دولت در سایه شناخت درست دهک‌های ضعیف جامعه طرح خیلی خوب و موفقی خواهد بود چون با این اقدام ضمن جلوگیری از ایجاد رانت و دلالی در کشور، مصرف کننده نهایی قادر به استفاده از یارانه مربوط به دولت است.

ضیائیان گفت: معتقدم به دلیل معضلات ایجاد شده تحت تاثیر استفاده از ارز ۴۲۰۰ دولت باید راه مدنظر را در پیش بگیرد و چاره‌ای جز حذف این ارز از اقتصاد کشور ندارد که امیدوارم با مدیریت درست این اتفاق بیفتد و کمترین آسیب به اقشار ضعیف جامعه وارد شود.