به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد به ایراد سخنانی پرداخت.
وی با طرح یک سوال مبنی بر اینکه بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی کدام است، درباره بایدها اظهار داشت: بایدها این است که در عرصه دیپلماسی و علمی باید استانداردها را بپذیریم. در استاندارد سازی و استاندارد پذیری فعال باشیم. در عرصه علمی نمی توان به رتبه بندی دانشگاه ها، گروه ها و دانشکده ها بی تفاوت بود.
وی گفت: باید به شاخص های رتبه بندی در مجامع جهانی توجه کرد. دیپلماسی علمی بدون مرجعیت علمی مقدور نیست.
وزیر علوم با بیان اینکه در دانشگاه ها باید برای مرجعیت سازی اقدام شود، خاطرنشان کرد: شرایط نرم افزاری، سخت افزاری و مغز افزاری را باید برای استادان، دانشجویان و مراکز آموزشی به گونه ای فراهم کرد که تبدیل به مرجعیت علمی شوند.
وی نگاه سخاوتمندانه مالی را جزو بایدها دانست و تاکید کرد: در عرصه دیپلماسی علمی باید سخاوتمندانه عمل کرد و در این عرصه فقط به دنبال گیرندگی نباشیم، بلکه به فکر دهندگی هم باشیم.
زلفی گل ادامه داد: دیپلماسی علمی نباید فقط با کشورهای مدنظرمان باشد و به کشورهای کم برخوردار توجه نداشته و نسبت به همسایگان بی تفاوت باشیم؛ هنر دیپلماسی علمی را به خوبی یاد نگرفته ایم.
وی با تاکید بر کاهش بروکراسی اداری اظهار داشت: قوانین و مقررات دستگاهی را باید کاهش داد و به جای آن قوانین و مقررات تشویقی را ارایه کرد.
وزیر علوم تاکید کرد: در کل ۸۰ هزار عضو هیات علمی و بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که می توانند در دیپلماسی علمی موثر باشند. اگر هر عضو هیات علمی ما با یک استاد خارج از کشور ارتباط علمی داشته باشد، پتانسیل های زیادی در اختیار وزارت امور خارجه قرار می گیرد. ظرفیت ۸۰ هزار نفری اعضای هیات علمی و ۸۰۰ هزار نفری دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دست وزیر امور خارجه ایران را در دیپلماسی علمی پر می کند.
وی در خصوص دیپلماسی علمی خاطرنشان کرد: نبایدها شامل محدود نکردن های زاید در عرصه های علمی است.
زلفی گل تاکید کرد: چند سال است حق عضویت مان را در مجامع بین المللی پرداخت نکردیم و ارتباط ما با پایگاه های علمی قطع شده است. حداقل ها را برای متصل شدن به استخر دانش بشری در اختیار نداریم. این ها نبایدهایی است که نباید اجازه رخ دادن به آنها دهیم.
وزیر علوم گفت: نباید به دانشجویان بین المللی به عنوان کیف پول نگاه کرد و خساست در عرصه دیپلماسی به خرج داد. امنیتی نگاه کردن به دیپلماسی علمی را در شأن دانشمندان و دانشجویان خود نمی بینیم. دانشمندان را نباید محدود به مرزهای جغرافیایی کرد؛ چرا که علم محدود به معنای علم عنکبوت وار است.
وی پیامدهای دیپلماسی علمی را شامل رشد علمی فناوری و نوآوری، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل گیری منافع مشترک، توسعه امنیت پایدار و کاهش هزینه های پیشرفت بیان کرد.
به گزارش ایرنا، نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، روسا و معاونان دانشگاه های سطح یک وزارت علوم و تعدادی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد.