تهران- ایرنا- اورسولا فون در لاین رئیس کمیسون اروپا دوشنبه شب گفت؛ وی شاهد پیشرفت در مذاکرات با مجارستان در مورد ممنوعیت نفت روسیه است.

به گزارش ایرنا از رویترز، فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا اظهار کرد که در مذاکرات با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در مورد ممنوعیت احتمالی سوخت های فسیلی روسیه در سراسر اتحادیه اروپا، پیشرفت هایی داشته است.

در لاین در همین مورد در پیام توییتری نوشت: گفت وگوی عصر امروز با نخست وزیر ویکتور اوربان برای روشن شدن مسائل مربوط به تحریم ها و امنیت انرژی مفید بود.

وی ادامه داد: ما پیشرفت کردیم اما کار بیشتری لازم است.

رئیس کمیسون اروپا خاطر نشان کرد که برای تقویت همکاری های منطقه ای در زمینه زیرساخت های نفتی، یک کنفرانس ویدئویی با دیگر کشورهای منطقه برگزار خواهد کرد.

مذاکرات اتحادیه اروپا با رهبران مجارستان در حالی صورت می گیرد که ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان همزمان با تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحریم کامل واردات انرژی از روسیه، اجرای این تصمیم را با انفجار بمب هسته‌ای بر اقتصاد کشورش، همانند دانسته است.

مجارستان در مرکز اروپا با وابستگی شدید به واردات نفت روسیه که بخش زیادی از آن را از طریق خط‌های لوله دریافت می‌کند، به علت هزینه بر بودن توقف فعالیت این تاسیسات، مانع و مخالف عمده‌ای در برابر برنامه اتحادیه اروپا برای توقف کامل واردات نفت از روسیه به شمار می‌رود. 

در حالی که اتحادیه اروپا تاکنون به مجارستان و اسلواکی تنها یک سال برای توقف خرید نفت از روسیه مهلت داده، اما اوربان نخست وزیر مجارستان از اتحادیه اروپا خواست پنج سال مهلت برای توقف تدریجی این واردات مهلت بدهد.

اوربان افزود، وابستگی مجارستان به واردات نفت از طریق خط‌های لوله به معنای لزوم سرمایه گذاری‌های بسیار گسترده برای رهایی از نفت روسیه خواهد بود.