تهران - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد استان تهران از جمع‌آوری ١٠ میلیارد تومان زکات فطره در استان تهران در سال ١۴٠١ خبر داد و گفت: ۶٠٠ میلیارد تومان نیز مجموع صدقات تجمیعی این کمیته در قالب کمک خیرین، ذکات، طرح اکرام و محسنین در سال ١۴٠٠ بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید ابوالفضل پرپنچی روز چهارشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در محل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران برگزار شد، افزود: در حال حاضر بسته‌های متنوعی از ١٢٩ خدمت کمیته امداد استان تهران برای خانواده‌های تحت پوشش این کمیته ارائه می‌شود.  

وی تصریح کرد: ٧٨ هزار و ٧۴٨ خانواده در حال حاضر توسط این کمیته حمایت می‌شود که برابر با ١.٨٣ درصد کل استان تهران است.

پرپنچی با اشاره به حمایت‌های دائمی و غیردائمی ادامه داد: بیش از ١۴٠ هزار نفر تحت حمایت دائمی این کمیته قرار گرفته و به‌طور تقریبی ١۴٠ هزار نفر نیز در قالب حمایت‌های موردی در قالب وام‌های اهدایی و... حمایت می‌شوند.

وی همچنین با اشاره طرح امداد هوشمند افزود: متقاضیان جهت دریافت حمایت‌های این سازمان در سامانه اینترنتی کمیته امداد امام خمینی (ره) ثبت درخواست کرده و باتوجه به اطلاعات لینک شده در سامانه بررسی‌های مربوطه انجام و با تایید مددکاران به چرخه حمایتی مرکز وارد خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از گروه‌های جمعیتی تحت پوشش نیز باتوجه ارزیابی‌های انجام گرفته از این چرخه حمایتی خارج و نیازمندان و محرومان جایگزین شده‌اند.

پرپنچی تاکید کرد: الکترونیکی شدن این روند با افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها رضایت‌مندی مخاطبان را نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی این سازمان ارتقا داده است.

این مسئول با اشاره به موضوع فقر مطلق یادآور شد: در این مبحث باتوجه به حمایت‌های دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین تاکید ریاست‌جمهوری در ١۴ اسفندماه سال گذشته، شناسایی و جمع‌بندی‌ها در دست انجام بوده و گروه‌های هدف مورد حمایت‌های معیشتی و درمانی و... قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، طرح اطعام مهدوی و حرکت سفره‌های افطار به سمت ارتباط با ٢٣۴ آشپزخانه‌ و توزیع ۲ میلیون و ٢٨۵ هزار پرس غذای گرم به گروه‌های نیازمند (تحت پوشش و غیرپوشش) در استان تهران نیز از اقدامات ارزشمند در این راستا بوده است.

پرپنچی افزود: ٢٧٩ میلیارد تومان در طرح اطعام مهدوی هزینه شده و یک میلیون و ۳۲۵ هزار افطاری و ۲۲۰ هزار بسته معیشتی توزیع شده است. همچنین ۸۴ هزار و ۴۲۱ حامی طرح اکرام و ایتام بوده و این گروه از پنج هزار و ۴۱۰ یتیم و ۱۶ هزار و ۶۸ خانواده محسنین را تحت پوشش قرار داده‌اند. 

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان تهران، ١٢۵ درصد پیش‌بینی‌ها در این برنامه تحقق یافته و  اکنون ٩١۵ مرکز نیکوکاری در این استان فعال و در زمینه حمایتی فعالیت می‌کنند. کمیته‌های غیرفعال نیز در این زمینه از بدنه حمایتی و چرخه خدمت خارج خواهند شد.

پرپنچی یادآور شد: طی ماه مبارک رمضان ۴ هزار و ۵۰۰ حامی به این جمعیت اضافه شده و ١۴ هزار کودک را تحت حمایت گرفته‌اند. 

وی همچنین با اشاره به افزایش ٢٢ درصدی مستمری کمیته امداد امام خمینی استان تهران گفت: براساس این افزایش، یک خانواده یک نفره، ۴۵٠ هزار تومان و خانواده‌های ۲ نفره و سه نفره به ترتیب ۶۵٠ و ٨۴٠ هزار تومان دریافت می‌کنند. 

وی ادامه داد: خانواده‌های چهار نفره و پنج نفره نیز به ترتیب یک میلیون و ٨٠ هزار و یک میلیون و ٣٢٠ هزارتومان دریافت خواهند کرد.

وی افزود: زکات فطره در استان تهران نیز امسال برابر با ١٠ میلیارد تومان بود که در سه بسته حمایتی توزیع شده و براساس پیش‌بینی‌ها به ١٢٢ میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

پرپنچی همچنین با اشاره به بیماران صعب‌العلاج به‌عنوان اولویت این کمیته تصریح کرد: اولویت کمیته‌ امداد امام خمینی استان تهران به ترتیب بیماران صعب‌العلاج، سبد معیشت، پوشاک، جهیزیه و در گام‌ بعد مسکن است. ٢٠ هزار خانوار در حال حاضر مستجر و یکی از معضلات کلان‌شهرها تأمین مسکن باتوجه به افزایش قیمت‌هاست. 

وی با اشاره به تمهیدات کمیته امداد در این زمینه گفت: ٣۵٢ واحد در منطقه پیشوا خریداری شده و با خرید ۵۵ واحد در دیگر شهرستان‌ها در مجموع ۴٠٧ مجتمع برای نیازمندان تأمین شده است. 

وی همچنین با اشاره به ٢٣٧ مورد کمک به احداث مسکن و ١۵١١ تعمیر آن ، اضافه کرد: امسال نیز در صورت تحویل زمین‌ در منطقه پاکدشت و شهریار با همکاری سپاه پاسداران آمادگی احداث هزار و ٢٠٠ واحد وجود خواهد داشت. 

ضرورت مشارکت خیرین در تأمین مسکن و پناهگاه برای نیازمندان 
پرپنچی در ادامه با تاکید بر ضرورت مشارکت خیرین در بحث تأمین مسکن اظهار داشت: در حال حاضر مجمتع مسکونی در تهران زیر ۴٠٠ میلیون تومان نبوده و با رشد قیمت‌ها، یکی از مشکلات اساسی جهت حمایت از محرومان تأمین پناهگاه و مسکن است. اکنون ٣٠۵ واحد با یکی از خیرین در دست احداث و این مهم باید ترویج و فرهنگ‌سازی شود. نیازمندان همچنین در صورت عدم تمکن مالی برای پرداخت ۴٠ میلیون مبلغ مربوطه برای دریافت مسکن با ارائه وام و واریز ٢٠ میلیون تومانی مددجویان حمایت می‌شوند. 

وی با اشاره به آمار ٢ تا ٣ هزار نفری مراجعات برای دریافت حمایت از این سازمان گفت: هدف اصلی کمیته امداد امام خمینی به‌منظور حمایت از نیازمندان و محرومان توانمندسازی‌ است. در گام نخست با ارائه وام و کمک خیرین و در گام‌های بعد با تکیه بر ارتقای توانمندی و آموزش حمایت خواهند شد. نزدیک به ٣٠٠ خانواده نیازمند زندانی نیز در حال حاضر معرفی و تحت حمایت و پوشش قرار می‌گیرند.

ایجاد صندوق ضمانت برای حمایت از زنان سرپرست خانوار
 مدیرکل کمیته امداد استان تهران عنوان کرد: در راستای حمایت از نیازمندان همچنین برای برخی از زنان سرپرست خانوار یک "صندوق ضمانت" راه‌اندازی و کمیته امداد به عنوان ضامن در دریافت وام ۱۰ میلیون تومان برای کارگشایی اقدام می‌کند. 

پرپنچی در خصوص صدقات جمع‌آوری شده در این استان نیز یادآور شد: در حوزه مشارکت‌های مردمی در سال گذشته حدودا ۶۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری و ۲۱۷ میلیارد تومان به حساب کودکان طی یک سال گذشته واریز شد. صدقه‌های صندوقی ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۶۲ میلیون و ۳۵۰ میلیون تومان نیز ذکوات برآورد شد. ۲۵۴ میلیارد ۸۸۰ میلیون تومان هم در حوزه خدمات‌دهی مبتنی بر نیاز و در مجموع باید گفت، در سال گذشته حدودا ۶۰۰ میلیارد تومان از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به ۱۲ کانون فرهنگی فعال یادآور شد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۰۳ خانوار تحت حمایت واقع شده و ۲۲۳۳ مورد وام اشتغال داده شد. همچنین ۲۷۲۳ مورد نیز از هم‌افزایی بانکی استفاده شد.

به گفته پرپنچی، برای ۲۳۸۳ مورد نیز کاریابی انجام و به ۷۰۷۷ مورد آموزش داده شد. همچنین  ۱۴۰۹ مورد به همت راهبران شغلی، ایجاد اشتغال شد.