به گزارش ایرنا، در دومین جشنواره تدریس خلاق در آموزش عالی که در دانشگاه کردستان برگزار شد ۳۰ مقاله با موضوعات مختلف آموزش مجازی و ساختار اجتماعی آموزش، تولید محتوای خلاقانه، مدیریت یادگیری، آموزش خلاقانه، آموزش حضوری و مجازی و همچنین ۲۷ ایده خلاقانه ارائه شد.
رییس دانشگاه کردستان روز چهارشنبه در آیین اختتامیه این جشنواره ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره، بر بکارگیری نتایج آن در تدریس تاکید کرد وبا اشاره به مشکلات موجود در حوزه آموزش اظهار داشت: در کشور ما توزیع استعدادها نامتعادل و نامتوازن است چنان که در برخی رشتهها بهترین رتبههای کنکور تحصیل میکنند و برخی رشتههای دیگر از استعدادهای برتر تخلیه شدهاند.
رحمت صادقی انتخاب رشته تحصیلی بر اساس آینده شغلی و نه بر اساس علایق شخصی را از آسیبهای جدی دانست و افزود: این مشکل موجب میشود شخصیت علمی کشور شکل نگیرد.
وی همچنین بی انگیزگی و ناامیدی دانشجویان را موجب بی توجهی به اساتید و روش تدریس دانست و گفت: این یک آسیب در حوزه آموزش است بنابراین باید به فکر انگیزه دادن به دانشجویان باشیم و اجازه ندهیم دلسرد شوند، استاد خوب استادی است که دانشجو را امیدوار کند.
رییس دانشگاه کردستان تاکید کرد: برای اینکه دانشجو را پاسخگو بار بیاوریم باید خودمان پاسخگو باشیم چرا که ظیفه ما تدریس محض نیست بلکه نسبت به نیازهای اجتماعی، علمی، فرهنگی و سیاسی دانشجو باید پاسخگو باشیم.
صادقی یکی دیگر از مشکلات را بیمهارتی دانشجویان دانست و یادآور شد: در سطح کشور هم مهارت افزایی در آموزش مطرح شده و ما هم باید تلاش کنیم در کارورزی و کارآموزی دانشجویان برنامههایی را تعریف کنیم تا از این طریق، صنعت و مهارتی را یاد بگیرند و بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.
وی در ادامه به تلاشهای حوزه آموزش دانشگاه اشاره کرد و افزود: همکاران این حوزه خلاقیتهای خوبی داشتهاند و در سالهای اخیر در سطح کشور هم در این حوزه حرف برای گفتن داشتهایم.
رییس دانشگاه کردستان ادامه داد: با همت همه اساتید و مدرسین در حوزه آموزش مجازی دانشگاه موفقی بودهایم و به همین دلیل در ارزیابی وزارت علوم دانشگاه کردستان در سطح یک قرار گرفته است و نشان دهنده این است که آموزش مجازی ما با کیفیت خوبی پیش رفته است.
صادقی آموزش مجازی را ظرفیتی دانست که نباید آن را از دست داد و تاکید کرد: در حال حاضر باید حضوری شدن آموزش را جدی بگیریم و امیدواریم از ترم آینده با برنامهریزی بتوانیم از ظرفیت آموزش مجازی برای اساتید خارج از کشور و اساتید مدعو در زمانهای مختلف بهره بگیریم.
در پایان این مراسم از شرکت کنندگان در جشنواره تجلیل شد.
تقسیم بندی کلاسهای درس با حضور بیش از ۴۵ نفر
جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه کردستان با مسوولان دانشگاه کردستان برگزار شد.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان در این نشست با بیان اینکه دانشجویان باید اخلاق را در مواجهه با مشکلات و مسایل مختلف رعایت کنند، اظهار داشت: سامانه گفتینو در مدتی که ارتباط حضوری بین دانشجو و دانشگاه کاهش یافته بود، ایده بسیار خوبی بود و دانشگاه کردستان یکی از دانشگاههای پیشرو در این زمینه بود و سرعت پاسخ به دانشجویان توسط کارشناسان در این سامانه بسیار عالی بود.
محمد رزاقی اضافه کرد: در تلاش هستیم ارتباط حضوری دانشجو با آموزش کل را به صفر رسانده و تمام امورات اداری این بخش را آنلاین انجام دهیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که تعداد بالای دانشجویان در برخی کلاسها را مطرح کرده بود، افزود: در برخی از کلاسها به صلاح دید استاد مورد نظر، کلاسهای با بیش از ۴۵ دانشجو یا به ۲ گروه تقسیم خواهند شد و یا با تعداد بالای دانشجو برگزار می شود و این موضوع بسته به شرایط زمانبندی اساتید نیز دارد.
معاونت اداری و مالی دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه قطعا در دانشگاه مشکلات بسیاری وجود دارد، اظهار داشت: خود را متعهد و ملزم میدانیم تا در رفع تمام مشکلات دانشگاه تلاش کنیم زیرا ما این مسوولیت را پذیرفتهایم و باید پاسخگوی دانشجویان باشیم.
خالد احمدزاده افزود: تکریم ارباب رجوع در دانشگاه کردستان بسیار اهمیت دارد و ما انتظار داریم رابطه مبتنی بر احترام میان کارمندان و هیات علمی و دانشجویان در جریان باشد.
وی تاکید کرد: انتقاد سازنده کمککننده بوده و مانند هدیهای است که شخص را در مسیر کاری خود سریعتر و موفقتر به پیش هدایت میکند.
احمدزاده گفت: مایل هستیم جلسات شورای صنفی در آینده نیز ادامه داشته باشد تا مشکلات دانشگاه مطرح شده و در جهت رفع آن تلاش کنیم زیرا تمام تلاش مجموعه دانشگاه رفع موانع و مشکلات است.
قهرمانی دختران دانشجوی دانشگاه کردستان در رقابتهای منطقهای
تیم بدمینتون دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در مسابقات منطقه ۵ کشوری دانشجویان کشور عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
این رقابت ها به میزبانی دانشگاه آیت الله بروجردی برگزار شد که تیم دانشگاه کردستان موفق به کسب مقام اول تیمی، اول و دوم دوبل و دوم انفرادی و کسب امتیاز شرکت در مسابقات المپیاد کشوری شد.
هانا ترابیان هدایت تیم دانشگاه کردستان را بر عهده داشت، صنم ولایتی، هاوژین مرادی، نگین مولانایی، آیناز اورامی و آیدا فدایی اعضای این تیم را تشکیل داده بودند.
دانشگاه کردستان ۴۰۰ عضو هیات علمی، ۵۰۰ کارمند و حدود ۲۲۰ رشته مقطع دارد و دارای ۸ دانشکده است و در آینده نزدیک هم سه دانشکده دیگر به این دانشگاه ملحق خواهد شد.