شهرکرد- ایرنا- اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه دیرین مردم استان چهارمحال و بختیاری است که پیش‌بینی می‌شود با همت دولت سیزدهم و اختصاص اعتبار مناسب به آن صدای سوت قطار سال آینده در این استان طنین‌انداز شود.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با داشتن مزیت‌های فراوان اقتصادی و از سوی دیگر قرارگیری در مسیر اتصال فلات مرکزی به جنوب ایران سال‌ها در انتظار برخورداری از شبکه ریلی است.

شبکه حمل و نقل ریلی از مهمترین پیش‌نیازهای تحققق توسعه‌یافتگی است زیرا این شاخص یکی از زیرساخت‌هایی است که به ویژه بخش اقتصادی به وسیله آن شکوفا می‌شود.

از دیدگاه کارشناسان، بخش حمل و نقل ریلی در اقتصاد از آن جهت اهمیت خاصی دارد که به لحاظ زیست‌محیطی، کاهش سوخت و ایمنی بالا از مزیت بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است. از سوی دیگر از تلفات جاده‌ای که هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد می‌کاهد و آسایش و آرامش شهروندان را تامین می‌کند.

بیش از یک دهه است که طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده است و تحقق این مهم به یکی از مطالبات اصلی مردم چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

شهروندان: استان به شبکه ریلی کشور متصل شود

یکی از شهروندان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: این استان از معدود استانهای کشور است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و مردم سال‌ها منتظر احداث راه‌آهن هستند و تاکنون با وجود قول‌هایی که از سوی دولت‌های مختلف داده شده اما به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

کیانوش حسینی افزود: انتظار می‌رود به استانهای محروم و کمتربرخوردار کشور از جمله چهارمحال و بختیاری توجه بیشتری شود و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله شبکه ریلی زمینه رشد و توسعه این استان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: با اتصال استان به شبکه ریلی کشور نه تنها جابه‌جایی مسافر و بار در استان رونق می‌گیرد بلکه خطرات مسافرت جاده‌ای در استان کمتر می‌شود و مردم سفر ایمن و راحت‌تری خواهند داشت.

یکی دیگر از شهروندان این استان تکمیل راه‌آهن را از مهمترین خواسته‌های خود عنوان کرد و گفت: از رییس‌جمهور دلسوز انتظار می‌رود این استان را از بن‌بست خارج کرده و با اتصال به شبکه ریلی کشور زمینه رشد و توسعه آن را فراهم کند.

پروانه جعفری افزود: سال‌هاست که مردم این استان در انتظار شنیدن صدار سوت قطار هستند اما این مهم تاکنون محقق نشده است اما از دولت سیزدهم انتظار می‌رود این طرح را به سرانجام برساند.

بهره‌برداری از راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ابراز امیدواری کرده تا طرح راه‌آهن استان تا پایان سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری شود.

علی حیدری با بیان اینکه راه‌آهن طرح اولویت‌دار و مهم استان به شمار می‌رود و جزو برنامه است تا رییس‌جمهور در سفر خود به این استان از راه‌آهن دیدار کند، تصریح کرد: امید است با اختصاص اعتبار مناسب از سوی دولت بتوان در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه این طرح در چهار قطعه در حال اجرا است، تصریح کرد: قطعه نخست این محور که از ایستگاه مبارکه استان اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم این محور ۱۹.۶۸ کیلومتر طول دارد و از جاده سفیددشت آغاز و تا گردنه زردی‌ها ادامه می‌یابد و قطعه سوم و چهارم این محور نیز که از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد ادامه دارد، ۳۰.۵ کیلومتر طول دارد.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای ۱۵ دستگاه تونل در محور راه‌آهن مبارکه به شهرکرد، اظهار داشت: این تونل‌ها در مجموع پنج هزار و ۳۰۰ متر طول دارد.

وی افزود: همچنین ۱۱ دستگاه پل به طول  ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۲ ایستگاه در منطقه سفیددشت و شهرکرد نیز در طول این مسیر قرار دارد و عملیات اجرایی احداث ۲ ایستگاه در سفیددشت و شهرکرد در حال اجراست.

حیدری خاطرنشان کرد: عملیات مطالعات و اجرای  این طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از اتمام عملیات زیرسازی آن وارد مرحله ریل‌گذاری می‌شویم.

وی افزود: در قالب این طرح سالانه ۳.۵(سه و نیم) میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شود که در افق چشم‌انداز این طرح جابجایی مسافر به ۲ میلیون نفر نیز قابلیت افزایش دارد.

پیشرفت ۴۰ درصدی راه‌آهن چهارمحال و بختیاری

مجری طرح ملی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد نیز گفت: این مسیر ریلی در تمامی قسمت‌های زیرسازی، ایستگاه و روسازی از ۴۰ درصد پیشرفت برخوردار شده است.

علیرضا صلواتی افزود: روسازی این طرح ۵۸ درصد پیشرفت دارد و ایستگاه‌های آن تاکنون از ۱۰ درصد پیشرفت برخوردار شده که پس از اتمام مراحل زیرسازی و ساخت ایستگاه‌ها، عملیات روسازی اجرا می‌شود.
به گفته مجری طرح‌های زیربنایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه‌آهن چهارمحال و بختیاری ۳۶۹ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد.
صلواتی ادامه داد: این طرح با هدف اتصال مرکز استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی سراسری و بین‌المللی اجرایی شده است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده عملیات احداث ایستگاه شهرکرد بزودی آغاز می‌شود.

وی درباره مشخصات ایستگاه شهرکرد گفت: با جانمایی جدید و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این ایستگاه در محدوده‌ای ۲۱ هکتاری به مساحت چهار هزار مترمربع زیربنا و با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز و شامل قسمت‌های مختلفی فنی و اداری از جمله پست برق، ساختمان سوزنبانی، ساختمان پلیس، پارکینگ اتوبوس و سواری می‌شود که با احداث آن شهرکرد بیست و سومین مرکز استانی است که به شبکه ریلی سراسری متصل می‌شود.

به گزارش ایرنا، راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر با هدف جابجایی بار و مسافر احداث می‌شود و تکمیل آن تحول بزرگی در بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌کند.