سعید محمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سئوال که تهاتر املاک و زمین های منطقه آزاد قشم برای تکمیل پروژه های عمرانی به ویژه پل خلیج فارس به کجا رسیده است، اظهار داشت: مجوز این کار گرفته شده و رییس جمهور هم در سفر استانی به استان هرمزگان با آن موافقت کردند، این املاک رفته برای قیمت گذاری و به عنوان پشتوانه قرارداد پیمان کار قرار می گیرد و به عنوان بخشی از پول پیش پرداخت راه اندازی اولیه به زودی به پیمانکار تحویل خواهد شد.
وی ادامه داد: بخش دیگری از منابع هم در قالب ۱۰۰ میلیون دلار تهاتر نفت به هیات دولت ارسال شده که منتظر تصویب آن هستیم، که ان شاء الله امسال یک کار خیلی ضربتی و خوبی را بتوانیم آغاز کنیم، برای بقیه منابع هم با طرف خارجی به صورت (فایناس - Finance) - (فاینانس ساز و کاری است که در آن بین کشور سرمایه پذیر و سرمایه گذار، قراردادی منعقد می شود که طرح یا پروژه ای همراه با توان ارزی لازم توسط کشور سرمایه گذار تامین شود) - مذاکره کردیم.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای افزایش دیپلماسی اقتصادی در مناطق آزاد دارید، افزود: ظرفیت کشورهای منطقه بالا است و ما اطراف خودمان کشورهای مثل امارات، عمان و قطر را داریم که ظرفیت های خیلی بالایی است، ما در اینجا می توانیم در خیلی از موضوعات مثلا من نمونه عرض کنم به عنوان هاب سلامت در منطقه آزاد فعالیت کنیم، این فعالیت می توانند کل منطقه را پوشش دهد، چون وضعیت درمانی و پزشکی کشورمان به گونه ای است که این جاذبه را دارد که از کشورهای اطراف ما بتوانیم جذب گردشگر و توریسم درمانی داشته باشیم.
محمد اضافه کرد: این موضوعات را ما داریم در قالب یک برنامه راهبردی تدوین می کنیم، ببینیم مزیت های رقابتی هر منطقه چیست تا بتواند با کشورهای منطقه رقابت داشته باشد و آنها را تقویت کند.
وی در پاسخ به این سوال که سامانه شفافیت در مناطق آزاد چه زمانی رونمایی می شود، گفت: ما سامانه شفافیت را در کیش به عنوان نمونه راه اندازی و برنامه ریزی کردیم که در کیش به صورت پایلوت - (پایلوت مطالعه یا بررسی است که به صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک پیش از اجرای طرح اصلی انجام میشود) - بود تا در کل مناطق راه اندازی شود که در ۶ ماهه اول امسال ان شاء الله در کل مناطق این سامانه مستقر می شود.
به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتیهای بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیکترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخترسانی به کشتیهای عبوری از آبراهه بینالمللی و پارکهای انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.
از سوی دیگر، ویژگیهای طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل میشود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطهای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیتهای این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژیبر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارکهای انرژی است.
در این میان پل خلیج فارس که قشم را به سرزمین اصلی پیوند میدهد و به عنوان یک ضرورت برای پیشرفت اقتصادی در حوزههای گردشگری، نفتی و ترانزیتی جزیره قشم محسوب میشود، مطالبه اصلی مردم جزیره قشم است.
جزیره قشم بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیاست که با بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر وسعت و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت هنوز به سرزمین اصلی متصل نشده است.
مطالعات اولیه پل اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی در دهه ۵۰ انجام شد اما آغاز عملیات اجرایی آن به دلایل مختلفی تا سال ۱۳۸۹ میسر نشد. در این سال ساخت پل یادشده کلید خورد و نیلینگ ساحل این پل و اجرای پایهها نیز به انجام رسید.
اما به ناگاه در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی متوقف شد و هم اکنون ۱۰ سال از توقف اجرای پل میگذرد. با روی کار آمدن دولت مردمی دوباره پرونده این طرح بازگشایی شد و هم اکنون دولت و به ویژه شورایعالی مناطق آزاد کشور برای تکمیل این طرح و تحقق مطالبه و رویای دیرینه جزیره نشینان، آستینها را بالا زدند.
پل خلیج فارس که تاکنون ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته برای تکمیل آن به ۳۰۰میلیون یورو اعتبار نیاز دارد، طول آن در مجموع خشکی و دریا چهار هزار و ۱۳۰ متر است که اندازه آن بر روی دریا به ۲ هزار و ۵۰۰ متر میرسد.
یکی از مسائلی که همواره درباره اجرای پل خلیج فارس مطرح میشود توجیه اقتصادی آن است. امری که به نظر میرسد پیشرفتهای قشم در حوزههای گردشگری، صنعتی و نفتی میسر شده است. توسعه روزافزون جزیره یادشده باعث شده است که زیرساختهای گذشته نیازهای کنونی این منطقه را تامین نکند.
برای کسی که با قشم و زیباییهای آن آشناست اعجاب آور خواهد بود که چگونه یک مکان با چشماندازهای سحرانگیز و جاذبههای زیبای طبیعی، به جای رونق گردشگری به عنوان مرکز خرید شناخته شود. این جزیره که تا مدتها به عنوان محلی برای خرید در کشور شناخته میشد، هم اینک جاذبههای گردشگری خود را از زیر سایه مراکز تجاری رها میکند و خود به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل میشود.
اگرچه کرونا باعث وقفهای ۲ ساله در رشد روند گردشگری این منطقه شد، اما با این وجود حتی پیش از شیوع این بیماری نیز زیرساختهای لازم برای تردد گردشگران به ویژه تردد خودرو پاسخگوی نیاز موجود نبود. لندینگکرافتها که سوابق گذشته نشان از آن دارد که ترانزیت بار و دیگر فعالیتها برای آنان جذابیت مالی بیشتری نسبت به حمل خودرو دارد، نمیتوانند پاسخگوی تردد خودروها باشند. از این رو ایجاد یک پل برای تردد خودروها به عنوان یک ضرورت در حوزه گردشگری تبدیل شده است.
از سوی دیگر طرحهای نفتی مختلفی در جزیره قشم در حال فعالیت و یا اجراست. جزیره قشم که تا پیش از سال ۱۳۹۳ در حوزه نفت طرح شاخصی نداشت و در حوزه آب و برق نیز مصرف کننده صرف بود، هم اکنون طرحهای مختلف انرژی و نفتی را با سرمایهگذاری ارزی بیش از ۲۰۴ میلیون دلار، ۸۸۲ میلیون یورو و ۳۰ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در دل خود میپروراند.
پالایشگاه گاز گورزین، پالایشگاه نفت فلات قاره ایران، پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم و به ویژه اسکله سوخترسانی ستاره قشم که با هدف رقابت با اسکله نفتی امارات ساخته شد، از جمله طرحهایی هستند که هم اکنون در قشم به ثمر نشستهاند و در حال فعالیت میباشند.
طرحهای مهم دیگری نیز در حوزه نفت و انرژی در حال اجراست که از جمله میتوان به پنج مجتمع پتروشیمی، چهار پالایشگاه، ۲ طرح سوخت رسانی، اسکله نفتی، خطوط انتقال گاز و غیر آن اشاره کرد که با اجرای آن، امید میرود جزیره قشم گامهای بلندتری برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت کشور و جهان بردارد. این طرحها نه تنها ایجاد پل خلیج فارس را توجیه اقتصادی میکند، بلکه آن را به ضرورت و اولویت نخست جزیره تبدیل کرده است.
با توجه به اینکه ایجاد پل یادشده امکان پیوستن جزیره به شبکه ریلی کشور را نیز فراهم میکند، ترانزیت مستقیم بار از کشتی بر روی دریا به قطار و سرعت در حمل و نقل آن نه تنها به کاهش هزینهها و کمک به حمل و نقل کشور میشود بلکه فرصت مناسبی برای ایجاد کریدور جنوب- شمال و استفاده دیگر کشورها از این کریدور فراهم میکند که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، در نوع خود فرصت بی بدلیلی است.
ایجاد پل خلیج فارس در سفر رییس جمهور یکی از شاه بیتهای مطالبات مردم از دولت مردمی بود که با توجیهات انجام شده در دستور کار دولت قرار گرفت. امید میرود با ایجاد این پل علاوه بر ایجاد فرصتهای مختلف منطقهای و جهانی در حوزه های گردشگری و اقتصادی، آرزوی دیرینه مردم قشم در پیوستن به سرزمین اصلی نیز برآورده شود.