به گزارش روز جمعه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، سید مجتبی هاشمی در گردهمایی مدیران ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در شیراز افزود: کرونا شرایط جدیدی را به آموزش و پرورش تحمیل کرد و این شرایط، موجب ایجاد فرصتی برای فراگیر سازی دغدغه های تعلیم و تربیت شد و خانواده ها دشواری های کار آموزش و پرورش را به خوبی فهمیدند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: علی رغم اینکه معدل توانمندی های نیروهای آموزشی و اداری ارتقا پیدا کرده است ولی هنوز باید با نگاه و تکیه بر گذشته به فکر بازمهندسی ساختار و توانمندی هایمان باشیم.
هاشمی گفت: تلقی ما از مدیریت باید عوض شود و باید موانع موفقیت های سازمانی را به خوبی شناخته و مرتفع کنیم.
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیر باید حلال مسائل باشد و مدیران باید ماموریت ها را به خوبی بشناسند و پایش مستمر و اولویت بندی امور باعث موفقیت مدیران خواهد شد.
وی گفت: شناخت دقیق از مسائلی که مانع دستیابی به اهداف است و تبدیل مشکل به مساله از ویژگی های اصلی مدیران موفق در آموزش و پرورش است.
هاشمی افزود: بسیاری از اوقات مدیران به جای حل مشکل آن را منتقل می کنند که این خود آفت بزرگ برای حل مشکلات و مسائل مبتلا به در آموزش و پرورش است.
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیریت تلفیقی از دانش و تجربه است و حل مساله یک مهارت اقتضائی است که محصول مدیریت صحیح است.
هاشمی ادامه داد: باید ارزیابی درستی از دستیابی به اهداف داشته باشیم و میزان تحقق اهداف باید به صورت دقیق تبیین شود تا بتوانیم دستاوردهایمان را مشخص کنیم.
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: به دنبال ایجاد یک فضا برای گردش و چرخش تجربه و تخصص در آموزش و پرورش هستیم.
استان فارس در نظارت بر آموزش حضوری، رتبه نخست کشور را به دست آورد
محمد سلیمی معاون نظارت و بازرسی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی گفت: در آموزش حضوری بیش از ۸۶ هزار و ۶۷۰ فرم نظارت از مدارس تکمیل شد که با بررسی صورت گرفته، استان فارس در نظارت بر آموزش حضوری رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد.
وی افزود: محورهای نظارت، بخشنامه ارسالی و دستور وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث آموزش حضوری بود.
سلیمی ادامه داد: تلاش کردیم با تدوین شاخص هایی مدارس را به سمتی هدایت کنیم که بحث آموزش حضوری جدی گرفته شود و بتوانیم آمار آموزش حضوری را افزایش دهیم تا شاهد حضور باشکوه و پررنگ تر دانش آموزان در سال جدید باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان بعد از دو سال به مدارس بازگشته اند لذا در نظر داریم که با ایجاد انگیزه در همکاران و انتقال این انرژی به مناطق در جهت بازگشایی مطلوب و ثبت نام خوب مدارس گام برداریم.
نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات در وزارت اموزش و پرورش
معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اموزش و پرورش هم گفت: یکی از ماموریتهای اصلی حوزه ما پاسخگویی به شکایات است که مشتمل بر یک سری از فرایندهایی است که باید منجر به پاسخ دادن به شکایات واصله منطبق بر قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی اموزش و پرورش است.
محمد نصیریان ادامه داد: در این گردهمایی با شعار پاسخگویی، نظارت و تعالی سازمانی برای ایران قوی در خدمت همکاران هستیم.
معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اموزش و پرورش گفت: می خواهیم با مشارکت فکری و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزنده و سازنده همکاران حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات کارگاهی آموزشی و مهارتی داشته باشیم .
نصیریان گفت: می خواهیم با بازتعریف فرایند رسیدگی به شکایات سطح کمی و کیفی کارمان را ارتقا دهیم.
معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اموزش و پرورش گفت: در سطح کمی به دنبال کم کردن مدت زمان پاسخگویی به شکایات هستیم و از حیث کیفی نیز باید بتوانیم با مشارکت همکاران معیار های جدیدی برای پاسخ دادن به شکایات داشته باشیم.
نصیریان گفت: بعد از پاسخگویی به شکایات نیز به دنبال اصلاح و پیش گیری از اتفاقات خواهیم بود.
معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اموزش و پرورش گفت: سامانه پاسخگویی به شکایات اموزش و پرورش به ادرس shekayat.medu.ir قابل دسترس برای همه مخاطبان و ذی نفعان تعلیم و تربیت است که همه افراد می توانند شکایات خود را در این سامانه ثبت کنند.
نصیریان گفت: ظرف ۴۸ ساعت بررسی اولیه از شکایات افراد صورت می پذیرد و ظرف هفت روز کاری پاسخ شکایات را به شاکی از طریق همین سامانه اعلام میشود.
وی گفت: شاکی می تواند هر گونه اعتراضی به نتیجه شکایت دارد را در همین سامانه ثبت کند و پاسخ دوم را ادارات کل به شاکی اعلام می کنند و درصورت اعتراض مجدد اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش شکایت را پی گیری و پاسخ خواهد داد.
معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اموزش و پرورش گفت: شکایت و درخواستهای مردمی از طریق سامانه سامد نیز قابل پی گیری است که افراد می توانند از این طریق شکایات خود را ثبت کنند.
فارس دارای بیشترین مناطق آموزشی در بین استان های کشور
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اینکه در سطح استان فارس ۹۴۰ هزار دانش آموز و ۶۲ هزار فرهنگی شاغل و ۷۵ هزار بازنشسته داریم گفت: از این تعداد دانش آموز، بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر در شهر شیراز که به عنوان کلان شهر محسوب میشود مشغول به تحصیل هستند.
محمد خلیل عسکری با بیان اینکه بالغ بر ۹ هزار مدرسه در استان فارس داریم گفت: فارس دارای بیشترین مناطق آموزشی در بین استان های کشور است اما از نظر جمعیت رتبه سوم را بعد از استان های رضوی و خوزستان دارد.
عسکری گفت: استان فارس از نظر وسعت بسیار گسترده و پهناور است و دارای تنوع آب و هوایی و تنوع مذهبی است.
وی در خصوص حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات گفت: باورم بر این است که حوزه ارزیابی عملکرد به حسب اختیارات قانونی که دارد بیشترین کمک در هر دستگاهی محسوب می شود و می تواند به عنوان یک بازوی قوی در کنار مدیر دستگاه و مجموعه شورای معاونین باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به آیه ای از قران کریم گفت: باید در برخوردها و در پی گیری امور سعی کنیم با فضل، رحمت و محبت با مردم برخورد کنیم خصوصا اینکه عمده مخاطبین ما معلمینی هستند که نیاز به تکریم و محبت دارند.
عسکری به سخنانی از حضرت علی (ع) در خطاب به فرمانداران اشاره کرد و افزود: هرگز از حق الناس و بیت المال نباید بگذریم و باید مراقب باشیم.
وی کار بازرسی را کاری ظریف و دقیق دانست و بازرسی و نظارت غیر مستقیم را که هم پیشگیرانه هست و هم تشریفاتی نیست را توصیه کرد و گفت: اگر بازرسی به این شیوه باشد کمک می کند که بهتر به اهداف سازمانی برسیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: از نگاه امیرالمومنین در واقع فلسفه ارزیابی عملکرد تفاوت گذاری بین افراد نیک کردار و بدکردار است و اگر ارزیابی و نظارت نباشد باعث دلسردی افراد خوب کردار و گستاخی افراد بد کردار می شود و ابزار بازدارنده ایی هم برایشان وجود ندارد.
عسکری به سخنانی از حضرت علی (ع) که فرمودند: در ارزشیابی ها معیار عملکرد اشخاص است نه اصل و نسب ها و در نظرخواهی از مردم هم کمک بگیرید اشاره کرد و گفت: البته در نظرخواهی از مردم باید توجه داشته باشیم که هدف مند و غرض ورزانه نباشد چون پای آبروی مردم در میان است.
آموزش و پرورش فارس حایز رتبه نخست کشور در بازدید و نظارت ازستادهای اسکان نوروزی شد
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس هم گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش فارس در بازدید و نظارت ازستادهای اسکان نوروزی در کشور حایز رتبه نخست شده است.
سجاد محمدی ادامه داد: خوشبختانه عملکرد تیم ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش فارس در ۵ ماه گذشته بسیار خوش درخشیده است.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس گفت: در بازگشایی مدارس نیز از بیش از ۸ هزار مدرسه استان یعنی بیش از ۹۵ درصد مدارس توسط تیم های ارزیابی عملکرد بازدید و ثبت نظارت به عمل آمده است که این نیز یک دستاورد قابل توجه در استان و کشور می باشد.
محمدی گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش فارس در بازدید و نظارت از ستادهای اسکان نوروزی در کشور حایز رتبه نخست شده است.