مشهد-ایرنا- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اجرای جامع سند تحول بنیادین، اولویت اصلی و محوری کلیه برنامه‌ریزی‌ها در آموزش و پرورش استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید امیر شوشتری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد افزود: شتاب در مسیر تحول همگام با دولت سیزدهم معیار کار در آموزش و پرورش خراسان رضوی است که مسیر این تحول بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نخستین سند تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در مسیر عدالت اجتماعی و تحولات بنیادین و نیز فسادستیزی حرکت می‌کند، اظهار کرد: در راستای تحقق این سند و برای اجرای منویات و سیاستهای ابلاغی رهبر با رویکرد انقلابی اسلامی تربیتی و فرهنگی گامهای بلندی را شروع کرده‌ایم. 

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه سند تحول بنیادین برای استفاده از تمامی ظرفیتهای آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: همه هدف خلقت تعلیم و تربیت و انسان‌سازی است، لذا با رویکردی آموزشی و پرورشی بر اساس سند تحول بنیادین و اصول تربیتی حرکت می‌کنیم. 

شوشتری ادامه داد: امیدواریم با اجرای این سند نظام تعلیم و تربیتی در تراز جمهوری اسلامی ایران بسازیم که البته در این مسیر به کمک همه دستگاهها، نهادها، نخبگان و فرهیختگان نیازمندیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مشارکت موثر خیران در حل مشکل کمبود فضای آموزشی گفت: امسال با اتمام ۲۶۸ پروژه آموزشی، معادل هزار و ۲۱۱ کلاس جدید با کمک خیرین وارد گردونه آموزش می‌ شود، اگرچه بیش از هزار مدرسه دیگر نیاز داریم اما همه تلاشها در جهت رفع کمبودها به کار گرفته خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم افزود: هم‌اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی در ۱۰ هزار مدرسه توسط بیش از ۷۶ هزار معلم در ۴۸ ناحیه و منطقه آموزشی در حال تعلیم و تربیت هستند.

شوشتری با بیان اینکه آموزش و پرورش در استان پهناور خراسان رضوی با ماموریت حساس و مهم دچار مسایل و نارسایی‌هایی است، افزود: کمبود فضای آموزشی و نیروی معلم، ضعف سرانه مدارس، نیازمندی به فضاهای ورزشی و پرورشی و کمبود تجهیزات و مواد مصرفی هنرستانها از جمله این چالشها  به شمار می‌رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تعطیلی مدارس در دوران شیوع کرونا اگرچه فوایدی از جمله توسعه آموزشهای مجازی و ایجاد زیرساختها را بدنبال داشت، اما این تعطیلی طولانی مدت مدارس صدمات و خسارات فراوان و تبعات نامبارکی به همراه داشت.

وی ادامه داد: کاهش فعالیتهای پرورشی و ورزشی، تاثیرات مخرب فعالیت گسترده در فضای مجازی، کاهش کیفیت تحصیلی و آموزشی از جمله تبعات تعطیلی مدارس در دوران شیوع کرونا به شمار می‌رود، اگرچه معلمان برای مدیریت این وضعیت تلاش زیادی داشتند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص اجرای نظام رتبه‌بندی در این استان گفت: این رتبه‌بندی از شهریور سال ۱۴۰۰ برای ۷۶ هزار معلم شاغل در خراسان رضوی محاسبه می‌شود و در این زمینه جای هیچ نگرانی نیست.