‌تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی ،بهره برداری و دیسپاچینگ برقآبی شرکت مدیریت منابع آب ایران از شناسایی هفت هزار و ۴۰۰ مورد سازه تقاطعی غیراصولی در محدوده شهرها و روستاهای کشور که فاقد آبگذری سیلاب هستند، خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، جواد حاجیانی افزود: بعد از ارزیابی سیلاب‌های اخیر، وزارت نیرو تاکنون بالغ بر  هفت هزار و ۴۰۰ مورد سازه تقاطعی غیراصولی را شناسایی کرد، این وزارتخانه برای برنامه‌ریزی و پیگیری علل انسداد به متولیان امر (وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و کشور) اعلام کرده که تاکنون کمتر از ۳ درصد (۱۶۴ مورد) از این نقاط رفع انسداد شده است.

وی ادامه داد: این سازه‌های تقاطعی غیراصولی به دلایلی مانند فقدان تناسب ظرفیت آبگذری با ریسک سیلاب قابل قبول (با توجه به نوع کاربری اراضی مجاور)، انسداد دهانه‌های پل به دلیل ترسیب رسوبات یا استفاده به عنوان معبر، جانمایی نامناسب نسبت به مقطع رودخانه و یا حد بستر و حریم آن، عدم لحاظ فرسایش عمومی برخی از رودخانه‌ها در طراحی و تثبیت سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری سیلاب هستند.

مدیرکل دفتر توسعه نظام های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برقآبی شرکت مدیریت منابع آب ایران بر ضرورت رفع گلوگاه‌های شناسایی شده در آبگذری سیلاب تأکید کرد و گفت:  باتوجه به تعدد گلوگاه های آبگذری شناسایی شده و نقش این سازه ها در تشدید خسارات ناشی از سیلاب به ویژه در سیلاب‌های اخیر، لازم است به منظور تصمیم‌گیری در خصوص نحوه حذف، بهسازی و اصلاح شرایط فنی هر سازه، موضوع در قالب جلسات کارشناسی مشترک فی مابین شرکت های آب منطقه‌ای، ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و شهرداران ذیربط به تفکیک بررسی شود.

حاجیانی خاطرنشان کرد: البته این موضوع از سنوات گذشته با محوریت ادارات راه و شهرسازی در تعداد محدودی از استان ها اجرایی شده است که باید به صورت مستمر و با پیگیری، تاکید و نظارت حوضه های آبریز انجام شود.

به گزارش ایرنا، مطابق تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و ماده ۱۳ آیین نامه مربوطه هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در اراضی بستر رودخانه‌ها بدون اجازه وزارت نیرو ممنوع است و مجریان طرح‌های عمرانی و ارگان‌های صادر کننده مجوز در محدوده رودخانه‌ها مکلف به استعلام از وزارت نیرو هستند و  بدون شک تنگ شدگی مجرای رودخانه‌ ناشی از ساخت و ساز بدون هماهنگی با وزارت نیرو، رعایت نکردن نقشه‌های حد بستر و حریم در طرح‌های هادی و تفصیلی به عنوان مبنای صدور مجوز استقرار کاربری، احداث تأسیسات زیر بنایی همچون پل و جاده بدون تأمین آبگذاری مناسب، ساماندهی غیر اصولی در مناطق شهری و روستایی توسط متولیان امر می‌توانند در زمره عوامل تشدید کننده خسارات سیل محسوب شوند.