قم ـ ایرنا ـ خطیب نماز جمعه قم، با اشاره به اجرای اصلاحات اقتصادی توسط دولت گفت: مردم باید این ضرورت را بر اساس نگاه‌های کارشناسی پذیرفته و با آن همراهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‎‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای قدس شهر قم افزود:  بازسازی اقتصاد، با توجه به شرایط سختی که هم در سطح بین‌الملل (شیوع ویروس کرونا و جنگ اوکراین) پیش آمده و این دشواری اقتصادی را در سطح جهانی ایجاد کرده  و شرایط کشور ضروری است.

وی افزود: بی عدالتی در بهره‌مندی از یارانه‌ها و نکاتی که مسئولان توضیح داده و متخصصان به آن رسیده اند؛ دولتمردان را به این کار سخت واداشته‌است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: بنابراین باید این ضرورت را بر اساس نگاه‌های کارشناسی پذیرفت و با آن همراهی کرد.

وی اضافه کرد: دولت و مسئولان وظیفه دارند که قدرت خرید مردم به ویژه در کالاهای اساسی را حفظ کنند و این سبد غذایی که سلامت جامعه را تامین می‌کند، باید مد نظر قرار دهند.  

وی گفت: نظرهای متختصصان متعهد از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد توجه قرار بگیرد و ارتباط مستمر برنامه ریزان با دانشمندان و متخصصان متعهد، شجاع و آگاه ضروری  است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود:  دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه وظیفه دارند که مسئولان را  در پیدا کردن راه غلبه بر مشکلات یاری کنند.

وی اظهار داشت: دولتمردان به طور مستمر این طرح را مورد آسیب‌شناسی و سنجش قرار دهند و هر جا که لازم بود، تغییر در آن ایجاد و در اجرای درست آن مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه نقطه اتکای مسئولان مردم هستند، گفت: باید با مردم در ارتباط مستمر باشید و خوشبختانه دولت این سیاست را پیشه کرده‌است و تمام سطوح دولت باید این ارتباط مستمر را با مردم داشته باشند، چرا که این ارتباط های نزدیک بسیاری از گره‌ها را می‌گشاید.  

عضو مجلس خبرگان رهبری بر بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی و بر تسریع حل مشکل کسانی که مشمول یارانه نیستند، تاکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه همچنین خواستار نظارت و کنترل بر بازار و کارخانه ها و نیز جلوگیری از قاچاق کالا شد.

وی با اشاره به لزوم توجه به حل مشکلات کشاورزان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران گفت: کلید حل آینده مشکلات این است که صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی ارتقا یابند.

وی گفت: روابط خوب و فعال؛ نه با مستکبران لجوج که الان هم در برجام، نهایت لجاجت خود را نشان می‌دهند و پیمان‌شکن هستند؛ بلکه با دولت‌های گوناگون در منطقه و دنیا تقویت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: معیشت مردم و زندگی حد متوسط جامعه، خط قرمزی است که باید هر قیمتی به آن توجه کرد.

وی درباره مسایل جمعیت گفت: کاهش جمعیت کشور ما بحرانی و بسیار خطرناک است؛ قانون تعالی خانواده و جمعیت که سال گذشته تصویب شد، بسیار مهم و دارای محورهایی است که نیاز به عزم جدی دارد و از دولت انتظار می‌رود، این قانون را نصب‌العین قرار دهد و راه را برای پیاده شدن آن باز کند.

اعرافی با بیان اینکه مسایل فرهنگی نباید کوچک شمرده شود، گفت: فروپاشی فرهنگی و ارزش‌های الهی و اخلاقی، خسارت به بار می آورد.

وی با اشاره به اینکه دولت و مردم اولویت فرهنگ را فراموش نکنند، بر رونق مسجدها تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی را شروع کرده است که نیازمند کمک مردم و سایر دستگاه هاست.

وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد امنیت ملت ایران را از بین ببرد، گفت: دشمنان بدانند که ملت ایران پای اقتدار، امنیت، آزادی و استقلال خود ایستاده‌است.  

اعرافی همچنین با بیان اینکه دومین اصل در مقام تربیت کودک و نوجوان پس از مهرورزی، گرامیداشت و برخورد با کرامت است؛ اظهار داشت: برخورد کریمانه با آحاد مسلمانان یک اصل و قانون الهی، برای تقویت پایه‌های انسجام اجتماعی است.

وی تصریح کرد: اسلام خانواده‌ای را می‌پسندد که منسجم، دارای روابط خوب و صمیمی باشد؛ و رابطه نیکو و کریمانه میان فرزندان و والدین همواره مورد تاکید آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) بوده و قانون اصلی در رشد و پرورش دیگران؛ تکریم، احترام و محبت است.