گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (اول مهر پارسال تاکنون) ۳۴۷.۲ میلی‌متر باران در این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه بیابانی بارید که ۴۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

منصور  فرشاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ثبت این مقدار بارش طی سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۲۵ ساله گنبدکاووس ۶ درصد کاهش دارد.

وی میزان بارش در مناطق شمالی و مرزی گنبدکاووس از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون را  ۱۶۷.۴ میلی‌متر اعلام کرد و بیان داشت: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ثابت مانده اما نسبت به دوره آماری بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشت.

فرشاد همچنین به حجم بارش ۲۴ ساعت گذشته در گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: در این مدت از ۶ تا ۲۸.۲ میلی‌متر باران در نقاط مختلف این شهرستان باریده است.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس ادامه داد: کمترین و بیشترین میزان بارش در این مدت مربوط به ۲ روستا "کاکا و آق باد" واقع در بخش مرکزی این شهرستان بوده که به ترتیب ۶ و ۲۸.۲ میلی‌متر باران داشتند.

به گفته وی، در شهر گنبدکاووس و حومه آن هم طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶.۸ میلی‌متر باران باریده است.

فرشاد، حجم بارش باران طی مدت اشاره شده در دیگر نقاط گنبدکاووس از جمله روستای چپرقویمه را ۱۸.۲ میلی‌متر، روستای قره کسلخه ۱۸ و روستای قره ماخر ۱۰.۶ میلی‌متر اعلام کرد.

همچنین بارش این مقدار باران در برخی نقاط شهری گنبدکاووس به سبب شرایط توپوگرافی موجب آبگرفتگی معابر و در برخی نقاط حومه این شهر از جمله روستای "گدم آباد" نیز سبب ورود آب به حیاط ۲ واحد مسکونی و یک واحد دامداری شد.

به گفته سیدعلی اصغر موسوی شهردار گنبدکاووس مشکل آبگرفتگی معابر این شهر با تلاش نیروهای این شهرداری و توقف بارش ها رفع شد.

همچنین به گفته خلیل آشور فارسیانی بخشدار مرکزی گنبدکاووس، آبگرفتگی حیاط ۲ خانه و یک واحد دامداری در روستای گدم آباد باحضور نیروهای جمعیت هلال احمر این شهرستان تخلیه و مشکل برطرف شد. 

نورالدین بابایی نژاد بخشدار داشلی برون گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته دراین بخش مرزی نه تنها خسارتی نداشته بلکه موجبات خوشحالی کشاورزان و دامداران منطقه را هم فراهم کرد.

بارش باران در برخی نواحی شرق گلستان از جمله روستای "گوگدره" مراوه‌تپه نیز سبب طغیان رودخانه فصلی این روستا شد که به گفته "لقمان قربانی" فرماندار این شهرستان خسارتی نداشته است.

نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان شب گذشته در گفت و گو با ایرنا، علت طغیان رودخانه‌ها در برخی مناطق شمالی مراوه‌تپه و گنبدکاووس را روان آب‌های ناشی از بارش باران در استان خراسان شمالی اعلام کرده بود.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و ۱۶۵ هزار هکتار ارضی زراعی و باغی و شهرستان مراوه‌تپه با ۶۷ هزار نفر جمعیت و ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی درشرق استان گلستان واقع اند.