به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، امیر شهرابی در نخستین نشست هم اندیشی تدوین برنامه پنج ساله چهارم توسعه شهرداری تهران اظهار کرد: برنامه پنج ساله چهارم توسعه بر اساس ماموریت های ۶ گانه شهرداری تهران شامل حمل و نقل و ترافیک، توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری، خدمات شهری، اجتماعی و فرهنگی، ایمنی و مدیریت بحران و شهرسازی و معماری تدوین خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به سیاست های شورای شهر و شهرداری در تدوین برنامه چهارم توسعه گفت: در این راستا باید ضمن توجه به اسناد بالادست همچون بیانیه گام دوم انقلاب، چشم انداز ۱۴۰۴ کشور، طرح جامع شهر تهران، دستورالعمل تدوین، تصویب، اجرا و پایش برنامه عملیاتی شهر و شهرداری، ارتباط برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران با برنامه ۲۰ ساله کشور و برنامه هفتم توسعه کشور، برقراری ارتباط با سازمان برنامه و بودجه، تصویب چشم اندازهای شهر در شورای اسلامی شهر نیز مدنظر قرار گیرد.
شهرابی خاطرنشان کرد: بناداریم در راستای افزایش قابلیت اجرایی برنامه توسعه چهارم از توان و تجربه درون سازمانی شهرداری تهران از جمله نمایندگان مناطق ۲۲ گانه و نواحی در کمیته های تخصصی تدوین برنامه بهره ببریم.
یک معبر در منطقه ۱۳ به نام شهید «محمد کریمی سرشت» مزین شد
مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳ اعلام کرد: با حضور خانواده معظم شهدا، محمد هادی علی احمدی شهردار منطقه ۱۳ و جمعی از معاونان ومدیران منطقه یک معبر در منطقه ۱۳ به نام شهید «محمدکریمی سرشت» مزین شد.
رضا افشار با اشاره به تاکید شهردار تهران در خصوص توجه به شهدا و خانواده گرانقدر این بزرگواران افزود: پس از انجام مراحل قانونی کوچه «حمام فیروزه» در خیابان زاهد گیلانی نامگذاری و نصب پلاک شد.
وی تاکید کرد: نامگذاری معابر بنا بر در خواست خانواده های معظم شهدا ضمن هماهنگی و اخذ تاییدیه از بنیاد شهید و امور ایثارگران در کمیسیون نامگذاری منطقه بررسی و پس از ثبت در سامانه و ارجاع به کمیته نامگذاری مرکز ارتباطات، در سامانه توسط کمیسیون نامگذاری شورای شهر بررسی و سپس به تصویب صحن علنی می رسد و در نهایت با دستور شهردار تهران و ابلاغ مرکز ارتباطات وامور بین الملل، انجام می شود.
شهید محمد کریمی سرشت در سن ۱۹ سالگی در منطقه عملیاتی شلمچه به درجه رفیع شهادت نایل شد.
ایستگاه های اتوبوس منطقه۱۴ نونوار می شود
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک منطقه ۱۴ از اجرای عملیات بهسازی و نوسازی ایستگاههای اتوبوس منطقه بویژه در محور های پر تردد خبر داد.
محمد ملاصالحی با بیان اینکه استفاده از ناوگان حملونقل عمومی یکی از نیازهای اساسی شهروندان است، افزود: به منظور کاهش آلودگی هوا و حجم ترافیک، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان از جمله تمیزی و نظافت اتوبوسها، کاهش سرفاصله زمانی حرکت اتوبوسها و رسیدگی به ایستگاههای اتوبوس و سرپناه آنها در ۱۶۷ ایستگاه انجام می شود.
وی با اشاره به بهسازی ایستگاه های اتوبوس محور شهید محلاتی افزود: با نصب تابلوهای زمانبندی و اسامی، نقشه های همچنین رنگ آمیزی، تعویض شیشه وترمیم سرپناه، ایستگاه های اتوبوس در این محور و خیابان های منتهی بهسازی شد.
ملاصالحی ادامه داد: به منظور افزایش ایمنی و راحتی مسافرین شبکه اتوبوسرانی همچنین نسبت به نصب هشت جام شیشه در هشت متر مربع شیشه سرپناه ایستگاه اتوبوس واقع در خیابان نبردجنوبی و محدوده ثبت احوال، زمزم، شاهین اقدام شد.
وی بابیان اینکه این سرپناهها علاوه بر زیبایی منظر شهری نقش مهمی در حفاظت شهروندان در فصول گرم و سرد سال دارد، از استفاده از رنگ های متنوع شفاف و طراحی های متنوع شیشه ای برای این سرپناه ها خبرداد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۴ با بیان اینکه افزایش مطلوبیت استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی و بهینه سازی ایستگاههای اتوبوس از اولویتهای مدیریت شهری است، تاکید کرد: واحد اتوبوسرانی منطقه به طور پیوسته در حال تعمیر، نگهداری، تجهیز و ایمن سازی ایستگاه های بین خطوط است و نصب سیستم روشنایی در داخل ایستگاه های اتوبوس و نوسازی صد در صدی سرپناه ایستگاه انجام می شود.
پخش بیش از ۵ هزار تن تراش روکش آسفالت در معابر منطقه ۴
معاون فنی و عمران شهرداری منطقه چهار از اجرای عملیات تراش روکش آسفالت در محورهای پرتردد این منطقه خبر داد و گفت: با پخش بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن آسفالت معابر این منطقه، برای تردد آسان شهروندان آماده شد.
عبدالمطلب توجهی در این باره گفت: به منظور رضایت شهروندان وسهولت در تردد وسایل نقلیه از ابتدای سال جاری حدود پنج هزار و ۸۰۰ تن عملیات تراش و روکش آسفالت در معابر پر تردد منطقه چهار انجام شد.
وی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون خیابان های فرخی یزدی، لریجانی، گلستان پنج، بلوارشهید باباییان، اتحاد، داوود اسلامی، کیانی، بزرگراه شهید زین الدین به پناهی نیا در دستور کار قرار گرفت و در اواسط اردیبشهت ماه به پایان رسید همچنین خیابان های سطح منطقه به تناژ یک هزار و ۱۵۰ تن لکه گیری شد.
کسب رتبه نخست منطقه ۱۵ در تجمیع پلاک های بافت فرسوده پایتخت
شهردار منطقه ۱۵ گفت: بر اساس آمار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، این منطقه در سال ۱۴۰۰ موفق به ۹۲ درصد تجمیع پلاک در بافت فرسوده و کسب رتبه نخست تجمیع پلاک های واقع در بافت فرسوده شد.
سید مهدی صباغ با اعلام این خبر گفت: در این راستا متوسط تعداد پلاک تجمیعی در بافت فرسوده چهار پلاک به میانگین مساحت ۲۵۵ مترمربع بوده است.
به گفته وی، ریزدانگی و ناپایداری بناها مهمترین معضل بافت های فرسوده است که در این راستا روش تجمیع به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر مطرح می شود.
صباغ اضافه کرد: با اجرای طرح های تجمیع در بافت های فرسوده شهری، ایمن سازی، تعادل بخشی، حیات بخشی و ظرفیت سازی بافت های فرسوده تحقق می یابد و شهروندان می توانند از تراکم ساختمانی بیشتری استفاده کنند.
شهردار منطقه ۱۵ اظهار کرد: شهروندان باید مطلع شوند با تجمیع پلاک های ریزدانه هیچ حقی از آنها ضایع نمی شود و حتی پلاک های آنان ارزش افزوده پیدا می کند و در صورت تجمیع تمام پلاک های اطراف یک بن بست، گذر به رایگان از سوی شهرداری و به عنوان مشوق در امر نوسازی به مالکین اطراف بن بست واگذار می شود.
وی با تقدیر از همکاران حوزه شهرسازی گفت: معاونت شهرسازی و معماری منطقه برای سومین سال متوالی بالاترین آمار تعداد صدور پروانه را در بین مناطق ۲۲ گانه را در سال ۱۴۰۰ با صدور ۶۶۵ فقره پروانه ساختمانی کسب کرده است.
باید تلاش کنیم در مناسب سازی معابر پیشرو باشیم
شهردار منطقه هفت در اولین جلسه کمیته مناسب سازی این منطقه تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا در مناسب سازی معابر در سال ۱۴۰۱ جز یکی از مناطق پیشرو در شهرداری تهران باشیم.
نصراله آبادیان در این باره گفت: از اواخر سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی هایی انجام دادیم تا در سال ۱۴۰۱ بتوانیم یکی از مناطق پیشرو در بحث مناسب سازی باشیم و امیدوارم که همه همکارانم در این منطقه در خصوص ماموریتی که به آنها ابلاغ شده اهتمام ویژه را در پیش بگیرند.
وی با اشاره به اینکه مناسب سازی معابر یکی از ضروری ترین اقدامات در سطح شهر خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر یک گردشگر خارجی وارد کشور بشود شاید بعد از رفتار ترافیکی و رانندگی شهروندان دومین موضوعی که ذهن آنها رادرگیر خواهد کرد سطوحی است که در آن تردد دارند.
شهردار منطقه هفت تاکید کرد: تمامی کارکنان در تمامی سطوح مختلف شهرداری باید در گشت زنی هایی که دارند بروی معابر حساسیت ویژه داشته باشند، زمانی که مشکلات خرد خرد حل شود در نهایت به یک پروژه بزرگ تبدیل خواهد شد، بنابراین نباید ضریب حساسیت ما تنها به معابر اصلی و بزرگ معطوف شود و نسبت به معابر فرعی تر ضریب حساسیت کمتری داشته باشیم.
وی عنوان کرد: ما باید در خصوص پیاده روهایی که مردم در آنها خاطره جمعی دارند رویکرد موضوعی داشته باشیم به عنوان مثال خیابان شریعتی واقع در منطقه هفت یکی از خیابان هایی است که شهروندان و شهر تهران نسبت به آن خاطره جمعی دارد بنابراین رویکرد ما بعد از اقدامات کیفی که در این محدوده انجام می دهیم قطع به یقین باید در فضاهای عمومی مواردی را طرح ریزی کنیم تا خاطره های گذشته را در ذهن مردم تداعی کند.
آبادیان یادآور شد: در این راستا ایجاد این خاطره جمعی در خیابان های بهار شیراز، شریعتی، انقلاب و محلاتی که پروژه های محله ای دارند و در مرکز محله قرار دارند جز یکی از اولویت های ما در شهر است.