تهران- ایرنا- همزمان با بیست و پنجمین جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش نویس اصلاح موادی از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیست و پنجمین جلسه کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روز یکشنبه- ۲۵ اردیبهشت ماه - با حضور و ریاست محمد مهدی اسماعیلی به عنوان رییس کمیسیون و محمدرضا عطاردی معاون سازمان استخدامی کشور، حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، رضا طلایی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.     

در این جلسه گزارشی از وضعیت پاسخگویی به درخواست های اطلاعات مردم و عملکرد دستگاه ها و سازمان های مشمول و فعال در سامانه متمرکز دسترسی آزاد به اطلاعات، توسط دبیر کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات ارایه شد. 

حسین انتظامی گفت: از مجموع دو هزار و ۸۹۵ دستگاه شناسایی شده در کشور تنها ۶۰ درصد در سامانه iranfoia فعال شده اند. 

رضا طلایی نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با تاکید به اجرای قانون فعلی به عنوان مرجع نظارت و دسترسی مردم به اطلاعات موسسات عمومی، اظهار کرد: موانع اجرایی این قانون و اصلاح و بروزرسانی برخی مقررات آن باید شناسایی و رفع شود. 

در این نشست پیش نویس اصلاح موادی از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بررسی و تصویب شد.

جلسات کمیسیون ماده ۱۸ قانون هر دوماه یکبار برگزار می شود.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در یک نگاه

به گزارش ایرنا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در۶ فصل ۲۳ ماده ای، سه آیین نامه اجرایی و ۹ شیوه نامه موضوعی شرایط را برای پاسخگویی و دسترسی به اطلاعات موسسات مشمول فراهم کرده است. اخیراً آیین نامه اجرایی ماده ۸ این قانون بروزرسانی و برای تصویب به هیأت وزیران ارایه گردید.

در این سامانه گزارش وضعیت پاسخگویی، برترین موسسات، گزارش جامع درخواست های مردمی، قانون، آیین نامه های اجرایی، شیوه نامه های موضوعی، گزارشات عملکرد دستگاه عمومی و... برای عموم مردم در صفحه اصلی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات  قابل دسترسی است. 

به استناد آیین‌نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند ‏درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه  ‎و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد ‏اطلاع‌رسانیِ مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.‎

موسسات عمومی علاوه برپاسخگویی در سامانه، تعداد قابل توجهی از بخشنامه ها، دستورالعمل ها و قوانین و مقررات مرتبط را برای دسترسی مردم در این سامانه برای عموم منتشر کرده اند. مردم می‌توانند با مراجعه به بخش اسناد منتشر شده در این سامانه به هزاران سند که توسط دستگاه ها انتشار یافته دسترسی داشته باشند.

همه شهروندان با مراجعه به سامانه و ثبت نام می توانند از دستگاه های فعال سامانه که با رنگ آبی مشخص شده اند درخواست اطلاعات نمایند و موسسات پس از دریافت درخواست حداکثر تا ۱۰ روز زمان دارند با رعایت مقررات قانون به درخواست شهروندان در همین سامانه پاسخ دهند.