تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان از سر دغدغه و امید به آینده کنشگری می‌کنند، معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها باید ضمن ارایه فرصت برای کنشگری، هزینه خطاها را کاهش و اجازه کنشگری را به آنها بدهند و آن را به خوبی مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری در پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها با عنوان دانشگاه مسوول و آرمانگرا به از سرگیری آموزش حضوری بعد از بیش از ۲ سال اشاره کرد و افزود: در این مدت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها ادامه داشت؛ اما تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و کمبودهای بودجه‌ای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را با رخوت شدیدی روبرو کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این مدت در فضای مجازی پیش رفت و از حوزه برنامه ریزی مدیریت فرهنگی خارج شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: باید از فرصت فضای مجازی استفاده و تهدیدهای آن را مهار کنیم. اگر برنامه ریزی و مدیریت فعالانه بر فضای مجازی نداشته باشیم، این فضا به تهدید تبدیل می شود.

کلانتری از معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور حاضر در این نشست  ۲ روزه خواست با مشارکت در کمیسیون های سیاستی و برنامه ای و اجرایی مسایل مرتبط با فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را طرح کنند تا به اطلاع وزیر علوم برسد و از نهادهای مرتبط دیگر مانند مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها پیگیری شود.

وی همچنین گفت: با وجود انباشت مسایل مختلف مقابل معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بعد از ۲ سال آموزش مجازی، این مسایل نباید مانع از توجه و اجرای برنامه های اثباتی و ایجابی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی شود.

از هر ظرفیتی برای تغییر و تحول در دانشگاه استفاده کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین اظهار داشت: دانشگاه سرشار از فرصت در فضای فرهنگی و اجتماعی است؛ باید از فرصت وجود جوانان در دانشگاه استفاده کرد. باید نگاه فرصت محور و نه تهدیدمحور نسبت به دانشگاه‌ها داشته باشیم.

کلانتری به این عبارت رهبر معظم انقلاب «جوانان مومن، انقلابی» اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ مامن و خانه جوانان مومن و انقلابی است. تشکل های کم‌نظیر یا بی‌نظیر انقلابی و دانشجویانی که هنوز به زنگارهای میانسالی و کهن‌سالی نشده اند در دانشگاه هستند.

وی تصریح کرد: این جوانان از سر دغدغه و امید به آینده کنشگری می کنند؛ باید به کنشگری آنها فرصت داد، این کنشگری را کم هزینه کرد و هزینه خطاها را پایین آورد، اجازه کنشگری داد و آن را به خوبی مدیریت کرد.

گرفتار روزمرگی نشویم
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه به مسایل روزمره در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این شرایط ممکن است معاونان فرهنگی و اجتماعی گرفتار روزمرگی شوند و تمام توان آنها صرف این امور شود؛ اما امور روزمره نباید مانع از این شود که نگاه تمدنی داشته باشند.

کلانتری ادامه داد: اگر نگاه تمدنی داشته باشیم، کنش های روزمره هم رنگ و بوی متفاوتی می شود.

وی ضمن تاکید بر سندهای بالادستی و سند دانشگاه اسلامی گفت: مجموعه های زیرمجموعه معاونت های فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه باید با سندهای مرتبط داشته باشند و کارها را ذیل اسناد تعریف کنند.

معاون وزیر علوم با بیان این که هویت و استقلال دانشگاه‌ ها مرهون انقلاب اسلامی است، افزود: دانشگاه ها خدمات زیادی به انقلاب کرده اند و خواهند کرد؛ ولی خدمات کامل محقق نمی شود مگر اینکه نگاه تمدنی را بازتعریف کنیم.

خوابگاه باید محیطی برای یادگیری تعاملی باشد

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست ضمن تاکید بر تعریف فرهنگ در دانشگاه ها در تناسب و تناظر با حوزه آموزش، پژوهش و فناوری اظهار داشت: مبنای حرکت در معاونت فرهنگی این است که فرهنگ پوسته و پیوسته نیست بلکه هسته فعالیت هاست و در تناسب با دیگر فعالیت های دانشگاه تعریف می شود.

محمدمهدی ذوالفقارزاده ادامه داد: انتظار از فرهنگ در دانشگاه ها ارتقا و تعالی تربیتی دانشگاهیان و همه اقشار است. بر این اساس طرح منش (مهارت‌های نوین شاگردپروری) را مطرح کرده ایم.

وی توضیح داد: این طرح در گروه سیاستگذاری و برنامه ریزی تعالی فرهنگی با هدف ارتقای بینش، اخلاق کلاس داری و تقویت کرامت اساتید دانشگاه تعریف همچنین در این طرح، فرهنگ در تعامل با آموزش، فناوری و نوآوری و پژوهش و تلاقی همه این مولفه ها دیده شده است.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مسوولیت و رسالت اجتماعی دانشگاهیان را مهم دانست و گفت: باید به دانشگاه مسوول برسیم و فرهنگ در بطن کارکردهای دانشگاه قرار گیرد.

ذوالفقارزاده از برنامه ریزی های مختلف برای خوابگاه ها خبر داد و اظهار داشت: در برنامه جدید خوابگاه ها را به دید فضا یا سرای یادگیری دیده ایم که محیط مناسبی برای یادگیری های تعاملی است. قصد داریم برخی از طرح هایی که در این راستا تدوین شده اند در چند خوابگاه به صورت نمونه اجرا کنیم و بعد از بازخورد در صورت مفید بودن آنها را تعمیم می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام های فرهنگی در دانشگاه ها قوام لازم را ندارند و از معاونان فرهنگی دانشگاه ها می خواهیم اگر تجربه موفقی در نظام سازی و مدیریت فرهنگی دارند آن را در این نشست در اختیار بقیه بگذارند.

این نشست ۲ روزه که امروز با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و مشارکت معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور آغاز شد، با برگزاری کمیسیون های سیاستی و برنامه ای، کمیسیون اجرایی عصر امروز ادامه داد.

براساس برنامه اعلام شده ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فردا در این نشست شرکت می کند.