تهران-ایرنا- به گفته آزاده نظربلند آمار فروش در روزهای ابتدایی سومین نمایشگاه مجازی تقریبا با دومین دوره این نمایشگاه برابر است و فروش بخش فیزیکی تاثیری بر فروش مجازی نمایشگاه نداشته‌است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آزاده نظربلند مدیر کمیته راهنمایی و پاسخگویی به مراجعان سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره میزان استقبال مردم از این دوره از نمایشگاه کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که آمارهای روزهای ابتدایی نمایشگاه را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم از نظر فروش با نمایشگاه مجازی دوم برابر است، یعنی نمی‌توان گفت که نمایشگاه فیزیکی روی فروش نمایشگاه مجازی تاثیر داشته‌است. البته باید بگویم اوج فروش مجازی معمولا در روزهای آخر اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه در نیمه‌های برگزاری نمایشگاه مجازی هستیم، امیدواریم در روزهای آینده فروش افزایش پیدا کند.

نظربلند درباره عادت مردم به استفاده از سامانه نمایشگاه کتاب در سومین دوره‌ای که این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود، توضیح داد: میزان بالای تماس با بخش پاسخگویی به این دلیل است که خریداران کتابی که در دوره‌های مختلف داشتیم، ثابت نیستند، خریداران جدیدی که اضافه می‌شوند در استفاده از سامانه به راهنمایی نیاز دارند، همین‌طور جامعه ناشران همواره در حال تغییر است. برخی از ناشران برای نخستین‌بار در فضای مجازی شرکت کردند و نیاز به راهنمایی بیشتری دارند.

ایراد سامانه نمایشگاه مجازی کمتر از دوره دوم است

به گفته مدیر کمیته پاسخگویی مشکلات و تماس‌ها در ارتباط با ایرادهایی نیست که به سامانه نمایشگاه مجازی برگردد و بیشتر در مورد عدم اطلاع درباره نحوه خرید اینترنتی است. ایراد سامانه نمایشگاه مجازی کمتر از دوره دوم است.

نظربلند ادامه داد: مشکلات سامانه به تدریج رفع شده و مشتری‌هایی داریم که می‌دانند چگونه باید استفاده کنند، سامانه فروش مجازی به بلوغی رسیده‌است و نسبت به دوره‌های قبلی مشکلات کم‌تری دارد.

او با اشاره به اینکه به ناشران برای کار با سامانه نمایشگاه کتاب آموزش داده شده‌است، گفت: چند ناشر به خصوص داشتیم که به علت کهولت سن آموزش به آن‌ها مقداری سخت بود، این گروه یا خود آموزشی دیدند یا یک نفر را داشته‌باشند که بتواند کارها را مدیریت کند.